
La disponibilitat dels manuals d’ús o de propietari en llengua catalana en format digital ha fet una passa endavant considerable en els darrers anys. L’any 2018, els usuaris no podien consultar en línia ni un sol manual en la llengua pròpia i oficial de Catalunya i d’altres territoris. El 2019 n’hi havia 10 de descarregables, i el 2020, amb alguns dels models de Lexus, Seat i Toyota, van passar a ser-ne 18. Dos anys més tard, la xifra gairebé es va quadruplicar, amb 65 manuals, i el 2024 va augmentar fins als 104. Entre 2024 i el primer semestre de 2025 la quantitat ha continuat creixent i s’ha enfilat fins a 191 models de cotxes amb manual en català.
Si exceptuem les marques de camions i d’autocars, actualment hi ha 21 marques de turismes i nanocotxes amb oferta d’instruccions digitals en llengua catalana. Per ordre de nombre de models que en disposen, les firmes amb més manuals són Toyota i Lexus, amb 34 i 33 respectivament, seguides d’Audi, amb 13. Amb 12 models se situen Ford, Mazda i Skoda, i seguidament, Seat, que en té 10. Les marques amb set models en català són Citroën, Cupra, Hyundai, Land Rover i Nissan i, amb sis, Volkswagen. Tant MG Motor, que també hi ofereix els catàlegs, com Opel, n’ofereixen cinc, i Tesla, quatre. En els darrers llocs hi ha Kia i DS, amb tres i dos manuals respectivament, i Jaguar i Silence, amb un manual cadascuna.
Així, i agafant com a referència les 42 marques de turismes de gamma mitjana que formen part de l’Asociación Española de Fabricantes de Automóviles i Camiones (ANFAC), les firmes de turismes que ofereixen manuals en català arriben al 45,2% del total, un percentatge que arribaria al 50% si s’hi incloguessin Silence i Tesla, que no participen de l’associació empresarial. D’acord amb la Direcció General d’Accés al coneixement i impuls de l’ús del català del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, la proporció augmentarà fins a una clara majoria —un 64,3 %— quan vuit marques més, que enguany s’han compromès a fer-ho, els pengin a la xarxa.
Des del punt de vista de les vendes, els resultats són semblants. Dels deu cotxes més venuts durant el primer semestre de 2025 segons les dades de l’OCU —Dacia Sandero, MG ZS, Renault Clio, Seat Ibiza, Peugeot 208, Seat Arona, Toyota Corolla, Renault Captur, Nissan Qashqai i Hyundai Tucson—, sis tenen manuals d’ús en llengua catalana per a consulta dels conductors. La proporció creix, però, si ens fixem en les deu marques amb més unitats venudes —Toyota, Renault, Volkswagen, Seat, Kia, Dacia, Hyundai, Peugeot, Mercedes i MG—, ja que són set les que ja han posat a disposició dels usuaris els manuals en línia en català.
L’assignatura pendent continua sent, d’una banda, la distribució en català del format imprès de les instruccions i, de l’altra, la incorporació de la llengua en els sistemes d’infoentreteniment dels vehicles, que el dia d'avui només Tesla i BYD ofereixen.