És car treure's el permís de conduir?

La diferència de preus entre ciutats a Espanya pot arribar a ser del 106,2%, però l'Estat espanyol no és el més car per treure's la llicència de conduir en la UE

Sacarse el carnet de conducir es sinónimo de un gasto importante | iStock Sacarse el carnet de conducir es sinónimo de un gasto importante | iStock

Quant costa treure's el permís de conduir? Aquesta és la pregunta que es fan milers de joves que es plantegen aprendre a conduir cada dia. A l'espera que arribi el cotxe autònom, toca gratar-se la butxaca i no poc per poder tenir el tros de plàstic que ens dóna llicència per asseure's en el seient del conductor d'un cotxe. És car treure's el permís de conduir? La resposta depèn sobretot de la ciutat en què ens el traguem o en quin país.

Preparar-se per aprovar el permís de conduir, incloent les pràctiques, les taxes, la revisió mèdica i paperassa diversa (i a la primera) amb una vintena de classes costa a l'Estat espanyol una mitjana de 692,33 euros, segons un estudi realitzat per l'associació Facua-Consumidors en Acció.

Granada, A Corunya i Badajoz són les ciutats amb els preus mitjans més econòmics per obtenir el permís de circulació

Segons l'estudi, les ciutats amb els preus mitjans més econòmics per obtenir el permís de circulació de les trenta ciutats enquestades són Granada, A Corunya i Badajoz. Per contra, les més cares a l'hora d'obtenir aquest permís són Múrcia, Lleida i Bilbao.

Segons Facua, si volem "estalviar" una picossada a l'hora d'obtenir el permís B, la ciutat ideal és Granada, amb un preu de 452,46 euros de mitjana, seguida d'A Corunya, amb 499,78 euros i Badajoz, amb un cost mitjà de 511,20 euros.

Murcia és la ciutat més cara amb un cost mitjà de 933,12 euros, seguida de Lleida, 903,29 euros i Bilbao, 880,26 euros. Les diferències entre Múrcia, la ciutat amb la mitjana més cara, i Granada, la més barata, arriben als 480,66 euros, un 106,2%.

De les 286 autoescoles analitzades, la variació entre la més cara (Conca) i la més barata (Granada) és de fins a 900 euros, un 276,9%.

Però no només hi ha diferència de preus entre diferents ciutats, si es comparen preus entre les autoescoles d'una mateixa ciutat, es pot trobar amb diferències significatives, des del 4,6 % de Múrcia (42,30 euros) fins al 98,5 % de Santander (405,92 euros).

Així mateix, la durada de les classes pràctiques és de 45 minuts i la mitjana estatal és de 25,03 euros per cada classe solta a les trenta ciutats analitzades. La mitjana més baixa es troba a Corunya amb 13,94 euros per classe i la més cara a Barcelona amb 31,21 euros, amb una diferència entre ambdues de 17,27 euros, concretament un 123,9% per una classe de característiques molt similars.

Espanya, entre els més barats

Però per sorprenent que sembli, Espanya es troba entre els països més barats per treure el permís de conduir. Si bé de mitja costa gairebé 700 euros, en altres països de la Unió Europea pot costar fins a cinc vegades més i trigar el doble de temps.

En altres països de la Unió Europea treure's el permís de conduir pot costar fins a cinc vegades més que Espanya i trigar el doble de temps

D'acord a un estudi comparatiu de l'asseguradora de cotxes Halo, Espanya és un dels països de la Unió Europea on és més accessible i econòmic obtenir el permís de conducció.

A Alemanya, el cost mitjà és de 1.800 euros, test mèdic i 35 classes obligatòries incloent les hores de conducció en àrees rurals, autopista i de nit. Al país teutó el carnet es renova cada 15 anys però necessita un període d'aprovació de dos anys. A França, per la seva banda, el preu mitjà que paguen els joves per treure's el permís de conduir és de 1.600 euros, incloent tarifa d'aplicació, un examen i 20 classes de conduir, que és el mínim requerit legalment. El període d'aprovació és de tres anys, però no es requereix renovar-lo. El mateix preu és el que es paga al Regne Unit, sense mínim de lliçons pràctiques, dos anys de prova i renovació a deu anys. Els Països Baixos és l'Estat amb el preu més alt en aquest camp: costa 2.050 euros -28,55 euros l'examen teòric, 96 el pràctic, 27,8 el metge-. Sense un mínim de pràctiques requerides, es rep un carnet per deu anys però requereix cinc anys de prova.

No obstant això, més barat no significa ensenyament de pitjor qualitat, doncs Espanya va ser el país de la Unió Europea que més va reduir la seva taxa de morts per accident de trànsit entre joves de 18 a 24 anys en els últims deu anys, segons un informe de 2015 de la Comissió Europea sobre accidents.

El permís de conduir a EUA, 32 dòlars

Aconseguir el permís de conduir als Estats Units costa uns 32 dòlars (27 euros). L'examen teòric, una vegada aprovat, dóna dret a un permís provisional d'un any de validesa que permet conduir acompanyat per algú que tingui carnet vàlid en aquest Estat. Aquesta taxa inclou examen de visió i fotografia. No hi ha més càrrecs. Si se suspèn el teòric tres vegades s'ha de pagar la taxa una altra vegada. Els exàmens pràctics es poden fer amb un vehicle de lloguer, cosa prohibida a Espanya, on només s'accepten cotxes amb doble pedalera, és a dir, els de les autoescoles.

Per ser justs, una anotació estadística: als EUA es registren 11,4 morts en accidents de trànsit per cada 100.000 habitants i a Espanya 5,4, segons un informe de l'Organització Mundial de la Salut difós per la DGT.

Més informació
Hoy-voy, la primera autoescola ecològica d'Espanya
Dribo, l'autoescola a la butxaca
"Els alumnes d'autoescola paguen per un servei públic que no tenen"
Avui et destaquem
El més llegit