Cervesers, artesans del segle XXI

Moda o indústria consolidada? La producció de cervesa artesana ha augmentat considerablement en els últims anys amb la creació de nombroses marques catalanes que es donen cita aquest cap de setmana al 'Barcelona Beer Festival'

Alguns l'elaboren a casa i altres han fet el salt per convertir-se en emprenedors perquè viure de la comercialització de la cervesa ja no és negoci només de les grans empreses. Són molts els amants d'aquest producte que han decidit crear la seva pròpia marca. Des de Cervesa Marina, de Blanes; Cervesa Palau, de Terrassa; Cerveses la Pirata, de Súria; fins a la més coneguda Cervesa del Montseny són exemples de les marques 'made in Catalunya', algunes de les quals (un total de 80) participen aquest cap de setmana a l'aparador de cervesa artesana en què s'ha convertit el Barcelona Beer Festival.

L'esdeveniment reuneix, entre aquest divendres i el pròxim diumenge, un total de 300 firmes diferents, la meitat, estrangeres i l'altra provinents de Catalunya i la resta de l'Estat. Els organitzadors, conscients del boom del sector, alerten que la fira és oberta durant tot el dia per intentar escalar l'afluència de públic i evitar les llargues cues generades en caure la nit en les edicions anteriors.

I és que Barcelona s'ha fet entesa en cervesa artesana... tot i que no és casualitat. Ja en 1871, August Kuentzmann Damm arribava a Barcelona i fundava la seva fàbrica a la ciutat. Abans, però, Barcelona ja s'havia convertit en ciutat cervesera. Les investigacions de Xavier García Barber en el llibre La cervesa en Espanya (LID Editorial Empresarial, 2014) apunten que la primera fàbrica de notorietat s'instal·la a Barcelona en 1837.

Des d'aquell moment sorgeixen altres productors de cervesa que s'instal·len per la ciutat, com és el cas de Louis Moritz, francès provinent d'Alsàcia, que arriba en 1851 i que, en gener de 1856, es converteix en soci de Moritz Luis y Cía, juntament amb l'alemany Holstein Celestino Zinsfomann. És en 1862 quan es construeix la fàbrica de Moritz en la Ronda de Sant Antoni de la ciutat comtal, on s'ubica actualment.

La marca catalana és avui dia habitual entre els consumidors de cervesa i ferma defensora de la cultura que uns anys ençà s'està consolidant a Catalunya, tal com manifesten en la seva darrera campanya, "Artefans". "El nostre fundador, Louis Moritz, també va començar sent un cerveser artesà i com mai cal renunciar als orígens, des de Moritz donem tot el nostre suport a les cerveses artesanes", declaren en el seu web.

Una tendència que es consolida
Cada vegada és més habitual trobar marques distintes de cervesa en bars i restaurants. Amb logos i dissenys de diversos estils, sabors que els experts també apunten divers, i un gran augment del consum entre el gran públic (aquesta setmana es coneixia que la Companyia Cervesera del Montseny ha tancat el 2014 amb un augment del 20% de les vendes i espera arribar al milió d'euros de facturació aquest 2015), empreses com la de Daniel Fermun han vist el cel obert.

Aquesta és Cerveza Artesana Homebrew, que va nàixer a Barcelona en 2010 i s'encarrega d'instal·lar fàbriques de cervesa artesana arran del territori, així com de dissenyar les receptes de cervesa de l'Institut de la Cervesa Artesana. Juntament amb el seu soci, natural d'Itàlia, van apostar per divulgar la cultura de la cervesa artesana en Catalunya, tal com es feia en el país alpí. "Primer, ell mirava empreses per crear una línia pròpia de maquinària, jo vaig entrar després per vendre online estris per fer cervesa artesana", relata Fermun.

Curs d'elaboració de cervesa a nivell cassolà a l'Institut de Cervesa Artesana. Cedida

Amb la primera microcerveseria muntada en 2007, el creixement de l'empresa ha estat fulgurant. "En aquests cinc anys que portem amb l'empresa integral hem fet ja 92 instal·lacions de microcerveseries, de les 200 que hi ha avui dia a la península", conta Fermun, al mateix temps que afegeix que la botiga online cada cop abasta més clients. El tècnic assegura que haver recuperat un producte perdut és la raó que explica l'èxit de la cultura cervesera. "A principis del segle passat hi havia moltes cerveseries, però quan va entrar la pasteurització i la maquinària moderna van desaparèixer totes les petites cerveseries i les marques actuals són fruit d'això. Crec que no és una moda, com la del gintònic, sinó que ha vingut per quedar-se perquè és un producte que havíem perdut".

Barcelona, capital cervesera
Per quedar-se o no, l'any passat 25.000 persones van assistir al Barcelona Beer Festival. Amb aquesta xifra d'èxit, la cita repeteix aquest cap de setmana per donar visibilitat als productors autòctons però també a les altres firmes internacionals que estan apostant per crear una cervesa de sabor diferent. "Triomfa perquè és un bon producte i perquè la cervesa industrial, la que estem acostumats al dia a dia, la tenim molt interioritzada, i quan et presenten una cervesa on trobes més aromes, més sabors, és com una joguina nova", assegura Mikel Rius, coordinador de l'organització. "L'interès parteix d'aquí, del públic. Perquè està descobrint un producte que abans era d'una manera i ara li donen un ventall molt més ampli i arran d'aquest interès s'ha anat creant un teixit d'empreses per donar satisfacció a aquesta demanda", matisa Rius.

Un sector puixant que ara trobarà el seu marc, ja que com es va anunciar fa unes setmanes el Departament d'Agricultura de la Generalitat ultima una legislació que regularà el caràcter artesà en el sector de la cervesa que "hauria d'estar aprovada abans del final de la legislatura", ha explicat Rius.

Daniel Fermun, mestre cerveser de l'Institut de la Cervesa Artesana, i Miquel Piris, responsable de la marca de cervesa PIRIS BEER. Cedida
Avui et destaquem
El més llegit