Com reciclar els llibres de text

La tendència a la baixa del negoci tradicional empeny les editorials a convertir-se en empreses de serveis educatius que ofereixen recursos més enllà dels llibres

Segurament no hi cap negoci que duri tota la vida, ni tan sols un de tan clàssic i assentat com el del llibre de text. Aquest dilluns les escoles catalanes han rebut per primer cop els alumnes mentre les editorials segueixen repensant el seu model de negoci. La transformació digital i els moviments d'innovació pedagògica posen en guàrdia un sector que va generar 107,92 milions d'euros el 2015, representant el 46,8% del mercat de llibres en català. "Ens hem d'anar transformant d'editors a empresa de serveis educatius", reconeix a VIA Empresa Xavier Carrasco, director editorial de Text – La Galera.

Aquest segell, amb més de 50 anys d'història i que mou uns 400.000 exemplars anuals d'un catàleg de gairebé 500 títols, ja fa temps que reflexiona sobre com evolucionar el seu model de negoci. "Els nostres projectes cada vegada més deixen de ser el llibre de l'alumne en paper, per ser projectes més complexos, amb més peces", diu Carrasco. Diversos formats i suports, on "el llibre és un element important i el que ens dóna vida de moment", destaca; però on cada cop més el contingut digital i innovador per a mestres i alumnes guanya rellevància. "L'evolució és aquesta i s'ha accentuat els darrers anys", assegura el responsable de Text – La Galera.

A banda de l'adaptació que estan vivint les editorials clàssiques, n'hi ha de noves que ja neixen amb la mentalitat d'anar més enllà del paper. És el cas de Tekman Books, nascuda el 2010 "per donar resposta a la pedagogia del Col·legi Montserrat. Moltes escoles venien a visitar-la i s'interessaven pel seu model", explica a VIA Empresa Enric del Pozo, director general de la companyia. "No ens considerem ben bé una editorial perquè fem alguna cosa més que un llibre de text clàssic", adverteix d'entrada.

Tekman comença el curs treballant amb 780 escoles de tot l'Estat i uns 180.000 alumnes. "No parlem de llibres de text, sinó de metodologies actives. Donem eines als professors per portar a terme les seves classes en funció de les necessitats de cada alumne", insisteix del Pozo. "El model clàssic sostingut només en el llibre de text està caducat. L'important i on l'escola ha de posar l'accent és en la metodologia amb la qual es treballa", defensa el dirigent de Tekman Books. Al seu entendre, "el suport amb el que ho facis, sigui digital o de paper, anirà adaptat a l'etapa educativa de l'alumne o als recursos de l'escola. Al Segle XXI on posem l'accent és en el com s'ha de treballar, que és on hi ha el valor real".

El llibre digital
"Els últims cinc anys es nota una tendència a la baixa en la venda en paper", assegura Xavier Carrasco; que assenyala l'efecte de la reutilització dels llibres com a causa principal. Això, però, s'ha compensat en part per la venda de materials digitals. A Text – La Galera compten amb una oferta consolidada en aquest àmbit que es manté força estable des del 2011. "Vam aprofitar el boom que va suposar el programa 1x1, que pretenia que cada alumne tingués un ordinador a classe. Som els segons en facturació digital a l'ESO, amb uns clients fidels", celebra Carrasco. Un àmbit que els representa al voltant del 10% de la facturació total.

El director editorial de Text – La Galera recorda que "els continguts provenien de l'oferta que teníem en paper, però no són un PDF". Destaca que el projecte té "una altra estructura i arquitectura aprofitant el component digital, que li dóna molta més potència".

A Tekman Books coincideixen de ple a veure els continguts digitals com alguna cosa més que l'adaptació del paper. "La digitalització no pot ser agafar un llibre i fer-lo digital, això no aporta res", constata Enric del Pozo. "Cal pensar noves formes de treballar amb l'alumnat que siguin plataformes d'aprenentatge, metodologies actives que motivin l'alumne. Fer un PDF d'un llibre no aporta cap valor ni transforma res", assegura. En aquesta línia, Tekman Books ja ha llançat un projecte totalment digital, l'OnMat.

Nous recursos
I com que l'època on els alumnes obrien el llibre de text i seguien l'explicació del docent ha passat a la història, totes aquestes companyies ofereixen cada cop més serveis complementaris al llibre. Per exemple, a Text – La Galera disposen d'una zona restringida al web destinada als clients. Allà, a l'Àrea d'Educadors, "hi pengem molts recursos que proposem per treballar juntament amb els nostres llibres".

De moment són recursos gratuïts per als seus clients, als quals estan donant "molta potència per aconseguir fidelitzar-los, que sàpiguen que fent servir els nostres llibres tindran aquests recursos a l'abast". Depèn de com evolucioni, però, és possible que en el futur Text – La Galera es plantegi fer pagar aquest servei. "De moment el podem oferir perquè la venda en paper ens ho permet, si algun dia no és així ens haurem de plantejar cobrar-la", reflexiona Carrasco en veu alta. "Hi tenim molts recursos i és una zona que mantenim molt viva i actualitzada", remarca.

Alhora, des del curs passat també ofereixen La notícia de la setmana. "Pengem al nostre bloc una notícia, l'expliquem i proposem activitats per a les diferents matèries", explica el dirigent de Text- La Galera. Aquest contingut, que és obert a tothom, "ha obtingut molt bona resposta i és un altre servei que a la llarga ens podem plantejar que sigui una font d'ingressos".

Una renovació constant
Carrasco lamenta que cada setembre "es critica el llibre de text pel seu preu i perquè es veu com una eina del passat que impedeix la renovació. Em sap greu perquè el llibre ha evolucionat molt i els projectes educatius de les editorials també".

Conscient que el discurs de les escoles és que el llibre clàssic ja no fa el mateix servei i que necessiten nous recursos, des de Text – La Galera "sempre hem d'estar pensant què els podem oferir perquè no ens abandonin i entenguin que la nostra feina els aporta valor". Amb un equip pràcticament íntegre de persones amb experiència o formació docent, diu Carrasco, "seria estrany que no trobéssim la manera d'ajudar-los".

Enric del Pozo també insisteix que "s'ha d'acompanyar el docent en la seva tasca i les editorials han de fer la recerca i posar les eines necessàries pel canvi metodològic que s'està vivint". El responsable de Tekman Books té clar que "hi ha una revolució metodològica a les aules i l'editorial s'hi ha d'adaptar".

Al capdavall, constata, "cada cop més les escoles volen tenir un projecte de centre que passi perquè tot el claustre vagi a l'una amb la seva idea d'innovació pedagògica que vol portar a terme". Amb aquest escenari, conclou, "a vegades tenim aules del Segle XIX, professors que estan fent la transició del XX al XXI i alumnes molt del XXI que han d'estar motivats per anar a l'escola".
Avui et destaquem
El més llegit