Comunicació i valors per a l’empresa familiar

Núria Vilanova recull les experiències d’alguns dels empresaris iberoamericans més rellevants per conèixer les claus d'èxit dels negocis familiars

La comunicació és clau per a la supervivència de l'empresa familiar | iStock La comunicació és clau per a la supervivència de l'empresa familiar | iStock

Essència, valors i comunicació. Sota aquestes tres paraules se sustenta la continuïtat del gran nombre d’empreses familiars que formen part de la nostra economia. O, almenys, per a Núria Vilanova, autora del llibre La esencia de la empresa familiar. Valores y comunicación (Plataforma Empresa, 2018), aquests són els tres pilars clau de tota organització.

Quan neix una nova empresa, el fundador imprimeix la seva essència i la transmet durant tota la vida de l’organització a través dels seus valors. Però la transmissió d’aquests valors cap a tots els treballadors de la companyia és essencial per garantir la seva continuïtat. Vilanova alerta que “amb freqüència, les empreses familiars tendeixen a tenir un perfil baix en tots els seus aspectes i, en particular, en la comunicació”.

Més info: El decàleg de l'empresa familiar

És per això que l’autora relata en aquest llibre la importància de la comunicació externa i interna de les organitzacions per tal de mantenir i reforçar els valors que faran perdurar l’essència de l’empresa.

Valors familiars que perduren generació a generació

Si una cosa caracteritza a les empreses familiars és la seva capacitat de sobreviure al llarg dels anys i fer front al relleu generacional. Però durant aquest traspàs en la direcció de les organitzacions, és imprescindible que els valors dels seus fundadors no es perdin pel camí. És per això que el llegat dels seus fundadors no pot dependre únicament dels directius de cada moment, sinó que ha de perdurar en els treballadors.

"Si els valors són l'essència de les empreses familiars, la transmissió d'aquests valors és el seu principal desafiament"

Segons un estudi portat a terme per Vilanova i Josep Tàpies el 2016, citat en el llibre, el 67,5% dels enquestats afirma que a les seves famílies existeixen uns valors identificats i compartits per tots els membres, i gairebé el 90% assegura que els valors familiars estan reflectits en els valors corporatius de les seves empreses.

Però “si els valors són l’essència de les empreses familiars, la transmissió d’aquests valors és el principal desafiament al qual s’enfronten les famílies empresàries”. El repte es troba en què les noves generacions familiars segueixin tenint l’esperit que reflecteixi els valors que tenia la companyia en els seus inicis.

Bona comunicació a casa i a l’empresa

Una bona comunicació és essencial en pràcticament tots els àmbits de la vida: amb la parella, amb la família, amb els amics, amb els companys de feina... I també en l’empresa familiar. “En l’àmbit extern, perquè comunicar significa existir i diferenciar-se de la competència. En l’àmbit intern, perquè una bona comunicació és vital perquè hi hagi unitat i evitar conflictes que puguin posar en perill el projecte empresarial”.  

Més info: El secret de l'empresa familiar: no tenir (tot) el control

Però si a vegades la comunicació dins d’una família és complicada, encara ho és més si unim família i empresa. És per això que, segons Vilanova, la claredat, la sinceritat i la correcta gestió de les emocions són essencials per assolir una bona comunicació a les organitzacions.

I és que les famílies empresàries s’enfronten a un doble repte: “Com aconseguir mantenir la família unida i a la vegada aconseguir la continuïtat de l’empresa familiar”.

Més informació
Empresa familiar: continuar, vendre o tancar?
Cada empresa, de diferent família
Avui et destaquem
El més llegit