'Design Thinking': innovar entre tots

Aquesta fórmula que situa l'usuari al centre de la innovació, converteix el procés en jornades amenes i participatives

l'Associació de Propietaris del Montseny
l'Associació de Propietaris del Montseny
28 d'Octubre de 2013 - 02:00

"Situar l'usuari al centre del procés d'innovació per entendre perfectament les seves necessitats i poder trobar solucions per satisfer-les". Aquest és l'objectiu d'un procés de design thinking segons Conchita Galdón (@ConchitaGaldon), professora de l'IE Business School, i una de les impulsores del primer Inside Social Innovation celebrat a Barcelona.

Després de la presentació de cinc projectes d'innovació social en format de pitching slam, Prometteo era l'escollit per treballar-hi utilitzant tècniques de design thinking. Més de quaranta persones reunides en petits grups al voltant d'una taula, arromangant-se les mànigues i amb ganes d'aportar noves idees per ajudar a créixer un projecte que acabaven de conèixer.

Múltiples perspectives
"La idea és que gent de tot tipus; acadèmics, emprenedors, directius o periodistes, aportin la seva experiència i els seus punts de vista, i treballin junts per arribar a noves idees que il·luminin una mica més el camí d'aquest projecte", explica Galdón a VIAempresa, just abans de començar la sessió.

Són dues hores de discussions intenses i apassionades entre gent que s'acaba de conèixer. "Aquests processos, quan es fan a una empresa entre tots els seus treballadors, poden durar dos mesos", comenta Galdón, que recorda que "el Inside Social Innovation és un tastet de dues hores per donar a conèixer aquestes tècniques, compartir l'experiència i fer contactes entre gent amb sensibilitat per la innovació social".

El repte: entendre el client
Hi ha una regla clara: quan Galdón aixeca la mà tothom ha de fer silenci i escoltar el següent pas. Amb la lliçó ben apresa, tot comença definint quin serà el repte. En aquest cas, com fer-ho per arribar millor al client?

Cada grup escull un entrevistador i un entrevistat que es farà passar pel client. La resta del grup els escolta i pren nota en post-its de colors per crear un mapa d'empatia amb quatre eixos: cites i paraules clau, pensaments i creences, accions i comportaments, i sentiments i emocions.

La idea és d'aquesta manera situar-se a la pell del client o usuari (que no sempre és el mateix), comprendre els seus objectius i les seves necessitats. En definitiva, canviar el punt de vista habitual per veure les coses des de l'altre cantó de la barrera.

Totes les idees són benvingudes
A continuació, tothom s'ha de posar dempeus per a la fase d'ideació. Un brainstorming on com més idees es posin sobre la taula, millor. No n'hi ha d'estúpides, tot el que passa pel cap s'ha de compartir amb el grup i facilitar la construcció sobre idees dels altres.

De totes les que es proposen, cada grup n'escull una i en fa un prototip. Un dibuix o una figura de plastilina, tot val per mostrar gràficament la solució proposada. "No ens han d'avergonyir els bebès lletjos, ens hem d'atrevir a ensenyar les idees encara que estiguin en una fase molt primària. Sempre poden ser útils", assegura Galdón, micròfon en mà, enmig de tots els grups.

Finalment, cada grup disposa d'un minut per mostrar als altres el seu prototip i explicar la solució que han trobat. N'hi ha de tota mena: complicades, òbvies, imaginatives i fins i tot alguna amb un toc d'humor, però totes es guanyen l'aplaudiment dels participants. En design thinking, totes les aportacions són benvingudes perquè innovem entre tots.