'E-commerce' global amb visió local

Les botigues 'online' arriben a tot tipus de clients, però les de major èxit recomanen un punt de vista local per captivar el consumidor

Com arribar al consumidor local des d'una e-commerce? La presència directa i el diàleg amb el mercat són aspiracions de les botigues online. D'aquesta manera ho ha explicat Pierre Kosciusko-Morizet, ex director executiu de Rakuten, una de les e-commerces de major èxit internacional, en el marc del primer E-Commerce Meeting organitzat per l'Iese a Barcelona.

"Les estratègies principals són tenir un mercat gran en cada país, desenvolupar l'ecosistema i disposar de bons serveis al voltant, de manera que es construeixi tot un ecosistema", apunta el directiu. "On l'hem aconseguit perfectament és al Japó", afirma. No ho diu sense raó, ja que a hores d'ara Rakuten ha aconseguit multiplicar per quatre les seves vendes al país nipó.

"Tot es ven per Internet"
Crear sinergies entre altres empreses, oferir atractius al consumidor –des del preu fins a la gamma de productes- i treballar la presència en tot tipus de formats són algunes de les qüestions que ha de tenir present una empresa d'aquest tipus. "Hi havien alguns pessimistes abans d'hora però ens hem de donar compte que, tot i que treballem en un món global, hem de ser cada cop més locals. Tot es ven per Internet", assegura l'ex directiu de Rakuten.

Kosciusko-Morizet afirma que el perfil local sovint adquireix més importància. "Crec que cada vegada serem més locals. I Espanya es dispararà perquè és un país que va molt apressa en l'e-commerce", pronostica.

Publicitat local
També Showroomprive.com ha apostat per la visió local, en aquest cas a través de les campanyes de televisió, on s'arriba més directament al client. Segons apunta Marta Panera, business development de la companyia a Espanya, després de diverses campanyes de màrqueting digital, "la plataforma va decidir anar cap a la televisió perquè és un mass media. El mobile commerce és clau, tots nosaltres quan veiem la televisió mirem altres dispositius".

Pla internacional o visió local?
És la pregunta que és va respondre l'equip directiu de Privalia, l'e-commerce fundada a Barcelona l'any 2006 i que té en només vuit anys ha multiplicat per 1.000 els seus ingressos, tal com explica el seu cofundador, Lucas Carné. El responsable de l'empresa de venda online assegura que el seu èxit s'ha basat en "l'abordatge local". Afegeix que la seva idea era "ser locals", al voltant de la que van desenvolupar tota la seva logística: "Seguint aquesta estratègia ens hem permès créixer més ràpid i amb més èxit", assegura.

Intentaren allunyar-se del camí traçat pels gegants de l'e-commerce per construir la clientela des del localisme. Un dels mecanismes aplicats, tal com apunta Carné, és la recerca de mercats on les marques de moda locals triomfaren. "El nostre enfocament era molt diferent dels nostres competidors però quan va esclatar el boom nosaltres ho havíem fet bé", apunta Carné. Tanmateix, seguint aquest model d'expansió han crescut a països com el Brasil o Alemanya, adaptant el negoci a cada regió.

Letsbonus, exemple d'èxit des de la localitat
També la localitat és un concepte aplicat a Letsbonus. La web de compra col·lectiva permet descomptes als comerços locals, on els comercials de la companyia van haver de treballar de valent per aconseguir la seva confiança. "La tècnica va ser convèncer-los que el descompte que ens donaven és caduc i que no estan fent una rebaixa, sinó una promoció del seu negoci entre els clients que viuen a prop seu", assenyala a VIAempresa el fundador de l'empresa i ex propietari, Miguel Vicente.
Avui et destaquem
El més llegit