El Bitcoin vol fer-se lloc a la butxaca dels catalans

A només tres mesos de la inauguració del Carrer Bitcoin a Barcelona per impulsar l'ús de la moneda, el robatori al web Bitstamp torna a posar en dubte la seguretat de la divisa

Si hi ha un producte digital que, malgrat tenir gairebé sis anys de vida, està patint per normalitzar el seu ús, aquest és el Bitcoin. Hi ha qui creu que la criptodivisa pot ser un substitut dels diners ordinaris, però el cert és que la seva naturalesa ja inspira dubte i desconfiança. El darrer robatori comès aquest 5 de gener ha recordat l'absència de control oficial i el misteri que envolta als creadors de la moneda virtual.

Aquesta vegada han sigut 19.000 bitcoins valorats en gairebé 5 milions de dòlars dipositats al portal eslovè Bitstamp, qui va aturar la seva activitat durant quatre dies per solucionar el forat de seguretat. I tot i que sentir en la mateixa frase 'robatori' i 'milions de dòlars' fa posar el crit al cel, la plataforma d'intercanvi de la divisa ha intentat esmorteir el cop assegurant que és una part insignificant davant el volum de transaccions diàries que s'efectuen.

Amb el nou atac, Bitstamp se suma a la llista que integren pàgines web com MtGox, Flexcoin o My Bitcoin. No obstant això, la mala publicitat que se'n deriva d'aquests episodis no és l'únic culpable del rebuig cap a la criptodivisa, sinó que hi té un pes important el mal hàbit de "pensar que és millor rebutjar una cosa i no actuar quan no s'entén com funciona". Ho critica Toni Parra, un dels partidaris de la moneda virtual que vol impulsar la seva utilització a Barcelona. Ara mateix treballa a portar a Barcelona la festa Carrer Bitcoin que es va celebrar a Madrid al novembre de 2014 per millorar la reputació de la divisa. I és que malgrat ser un tema recorrent des del 2009, sembla que les notícies en contra de la moneda pesen molt més que l'opinió dels qui ja l'usen amb grat.

Festa a favor del Bitcoin
La capital ha trencat el gel a l'Estat espanyol, però "la iniciativa no és nova de Madrid", detalla Parra. Els Estats Units i el nord d'Europa són els punts on s'emmirallen, on malgrat haver-hi un ús més estès de la moneda, també cal aquesta mena d'esdeveniments per fomentar el pagament amb Bitcoin a través d'activitats i premis perquè la societat vegi com funciona i perdi la por.

Tot i que la feina està encara en fase inicial, l'objectiu és superar, o si més no igualar, el que va aconseguir Madrid: aglutinar vora 40 comerços en menys de 500 metres al carrer Serrano. Tampoc hi ha la via exacta on celebrar-hi la festa, però tot apunta a què serà en el districte de Ciutat Vella i en una ràtio de 300 o 400 metres perquè hi hagi una major concentració de negocis. A més a més, s'hi instal·laran caixers perquè els clients i els comerciants puguin comprar i vendre Bitcoins.

El que sí sembla ser definitiu és la data, cap al mes de març, quan l'organització vol aprofitar la tirada del Mobile World Congress per "atraure els mitjans amb notícies tecnològiques i amb el Bitcoin". "Comptem que per l'edició del 2015 hi hagi 6 o 7 caixers al saló i diversos expositors amb informació sobre la moneda. Creiem que ens ajudarà a transmetre el tema del Bitcoin al carrer", afegeix Parra.

Voluntariat i altruisme
Tot està organitzat per voluntaris, com ho és Parra, qui hi treballa amb el mateix altruisme amb el qual fa dos anys que cerca comerços que admeten la criptodivisa i recollint al web Aceptamos Bitcoin. "Molts dels qui hi participem tenim blogs amb botigues, webs sobre el tema, contactes...", explica, "així que només cal canviar el xip de fer-ho a escala nacional i internacional i per centrar-nos en Barcelona".

A diferència de Madrid, on algunes empreses hi van col·laborar amb marxandatge com samarretes i gorres, els voluntaris de Barcelona no compten amb cap suport. Això implica pagar amb diners propis els fulletons que ja estan preparant per informar sobre la festa i preveuen seguir així si no sorgeix cap negoci disposat a posar el seu granet de sorra.

Tampoc s'han posat en contacte amb cap organisme públic, ni ho contemplen com res viable a hores d'ara perquè, segons Parra, "veuen la moneda com una ruïna, com una cosa que no poden administrar ni gestionar". Conceben, en canvi, les cooperatives de comerciants com un dels possibles partners: "Imagina que un president, o una persona amb influència, s'atreveix a mirar amb uns altres ulls el Bitcoin.... Seria de gran ajuda!". I és que el voluntari remarca que la feina més feixuga no és cercar locals que participin en la festa o preparar-ho tot, ho és el fet de "convèncer algun nou propietari que no sap què és la moneda, no se'n refia".

Bitcoin, un imant per a nous clients
Més enllà de donar la imatge de modernisme i innovació, usar Bitcoin té un altre benefici: "Publicitat gratuïta". Els voluntaris recullen en les seves plataformes els negocis que admeten la moneda i aquests són fàcilment cercables a Google. Per tant, si una persona busca llocs on poder pagar amb la divisa virtual, trobarà aquestes llistes i ja d'entrada descartarà els comerços convencionals.

Però perquè una tendència es consolidi i generi benefici, cal estar preparat. I Barcelona, segons Parra, no ho està: "Ens escriuen molts turistes dient que vindran de vacances i volen saber on pagar amb Bitcoin. Com que no hi ha cap hotel ni restaurant que accepti la moneda, els haig de redirigir a Destinia, que sí l'admet". Per tant, "els clients que un negoci guanya són nous clients que seria impossible tenir si no admetés la moneda", recull a tall de conclusió l'organitzador de les iniciatives.

Ho pot ratificar el propietari de la franquícia Nostrum del carrer Aribau de Barcelona, Narcís Jufres, qui permet cobrar amb la criptodivisa des de l'1 de setembre. És un dels pocs que ha obert la porta a aquesta aposta disruptiva i reconeix que tampoc és massa coneguda entre els usuaris de la cadena de menjars preparats, pel que aplaudeix que se celebri a Barcelona un Carrer Bitcoin.

Pel que fa a les sensacions extretes en aquests quatres mesos, remarca que el pagament amb la moneda virtual no és "majoritari", però que "hi ha prou gent per a estar-ne satisfet" –compta al voltant de 15 les persones que han pagat amb aquest mitjà fins ara. Aquest tipus de client es caracteritza per ser jove, d'entre 20 i 40 anys, i "majoritàriament homes que estan en contacte amb la informàtica i les noves tecnologies". Rep tant ciutadans de Barcelona com turistes, els quals venen en gran mesura empesos pels portals d'Internet que esmentava Parra.

Caixers per facilitar el canvi a euros
Més enllà del caixer temporal que es va instal·lar al centre comercial Diagonal Mar amb el MWC 2014, la capital catalana només en té un al Makers Of Barcelona. Està fabricat per l'empresa BTC Point, l'única de tot l'Estat espanyol que en crea, i explotada per ells mateixos. Això significa que són ells qui fixen la comissió pel canvi entre euros i Bitcoin, i els qui s'ho emporten. És un cas "excepcional", diu el CEO, Borja Rossell, "per veure com funciona i ensenyar què és el Bitcoin".

La companyia només crea i comercialitza les màquines per vendre-les després a particulars. Hi ha tant propietaris de botigues com aficionats a la moneda que van comprar-ne als inicis del bum i avui han vist multiplicada la inversió. Són ells qui gestionen la màquina, des de fixar la comissió –la qual no pot ser massa elevada o faria que els usuaris cerquessin altres caixers amb una taxa més baixa-, fins a assegurar-se de què sempre hi ha euros per fer el canvi.

Ara pensen en el segon caixer. Rossell afirma que, abans de l'anunci del Carrer Bitcoin català, ja tenien previst instal·lar-ne un altre. Amb la festa, però, tenen també la tasca de buscar nous compradors que estiguin disposats a posar màquines per la festa i facilitar als comerciants la conversió de la moneda.

Avui et destaquem
El més llegit