El client ja és digital

Les aplicacions mòbils demanen pas en les estratègies de comunicació, fidelització i venda de les empreses de retail i lifestyle

    Mòbils i tauletes són cada cop més un canal de compra
    Mòbils i tauletes són cada cop més un canal de compra
    09 de Desembre de 2013

    En un moment on l'ús dels telèfons intel·ligents no para de créixer, les empreses no poden deixar de banda aquest canal en la seva estratègia de comunicació, però tampoc a l'hora de vendre els seus productes. Aquest ha estat l'eix central d'una de les taules rodones organitzades en el marc del Congrés BDigital Apps que se celebra aquests dies a Barcelona.

    Un mercat a l'alça
    "Espanya lidera Europa en la penetració d'smartphones, amb un 63%", explica Paul Fleming, fundador i president de Barcelona Virtual. Pel que fa a les tauletes, la tònica és similar si es té en compte que a Europa la mitjana és del 7%, al món un 5%, i a Espanya la seva penetració ja arriba a un 14%. Tot plegat pot fer entendre "el creixement d'un 75% en la publicitat mòbil el 2013", segons Fleming.

    Per Jaime Lloret, Managing Director de Territorio Creativo, la pregunta que cal fer-se és "cap a on va el comerç?". Al seu entendre "la compra serà multicanal, i actualment un de cada tres compradors ja prefereix informar-se amb el mòbil abans que amb el dependent, i el 84% dels consumidors utilitzen el mòbil a la mateixa botiga".

    Oferir valor al client
    Una de les principals premisses a l'hora d'endinsar-se en el món del mòbil és tenir clar que "la marca és única en tots els canals, i la proposta de valor ha de ser la mateixa en tots ells", segons Lloret.

    Per Hector Premuda, cap del Loyalty Program de Caprabo, "s'ha d'escoltar bé el client perquè l'app tingui sentit, sigui personalitzada i resolgui una necessitat real". I és que "el principal repte d'un e-commerce és aconseguir un procés de compra òptim per a cada client", ha assegurat.

    Per Premuda és bàsic "retornar amb una bona proposta de valor la confiança que ens dóna el client, que ens deixa entrar al seu mòbil, a la seva butxaca". En el seu cas, Caprabo ofereix una app que et diu un cop has comprat si has estalviat, i si no ho has fet et dóna un descompte pel mateix valor. Per tant, "com més satisfet quedi el client, millor el podrem fidelitzar", ha conclòs.

    Web mòbil o app nadiua?
    És una pregunta que cada dia es planteja a moltes oficines, però que no té una resposta única. Per Jaime Lloret "depèn de les necessitats del client, cada empresa ho ha de valorar. L'objectiu és crear experiències úniques".

    El que resulta evident és la necessitat d'implantar un procés de digitalització. "Si la teva empresa no es digitalitza, no sé què serà de tu els pròxims anys", ha assegurat Lloret amb contundència.

    El dirigent de Terrenco Creativo també ha insistit que aquest procés és molt més que crear una app o ser a Facebook. "Digitalitzar l'empresa és posar el client al centre de l'estratègia i ser una autèntica social enterprise".

    Barcelona, hub tecnològic
    El gran dinamisme del sector a Catalunya, i especialment a Barcelona, també ha centrat part del discurs. Per Ventura Barba, Executive Director de Sonar, "Catalunya és la sisena regió més creativa d'Europa, Barcelona té l'estructura perquè floreixin negocis mòbil. S'estan creant clústers i hi ha moltes empreses. Per tant, tenim l'oportunitat de convertir-nos en un dels hubs científics i tecnològics més importants d'Europa".

    Luis Ruiz, cofundador d'Astronauts – Cinesa, ha destacat "la capacitat creativa que hi ha aquí", i la necessitat de canviar la mentalitat sobre els errors, que són "l'única via d'aprenentatge per trencar barreres i sostres verticals".

    Ruiz, a més, ha plantejat la necessitat de "trobar una manera de posar preu a les aplicacions mòbils" en un món que s'ha mogut molt fins ara en el mercat gratuït i on hi ha poca predisposició a pagar per una app. "Això ens porta a vegades a voler ser més barats, però competir només en preu no és un avantatge en un món global", ha conclòs.