• Afterwork
  • Espanya, líder europeu en ús de 'smartphones' amb un 81%

Espanya, líder europeu en ús de 'smartphones' amb un 81%

Augmenten un 20% els telèfons mòbils en dos anys i s'assoleix la xifra de 26,25 milions d'usuaris connectats

Un 'smartphone' Nokia
Un 'smartphone' Nokia
EFE
21 de Gener de 2015
Act. 20 de Febrer de 2015

El 81% dels mòbils que s'utilitzen a Espanya són telèfons intel·ligents, un 18% més que el 2012. Aquesta dada situa al país com a líder europeu en penetració dels smartphones i explica que es tanqués el 2014 amb 26,25 milions d'espanyols connectats regularment a Internet, 1,45 milions més que un any abans.

El 78% dels usuaris accedeix a la xarxa diàriament, segons l'informe La Societat de la Informació a Espanya que elabora Telefònica i que en la seva 15a edició conclou que "la societat espanyola és la més connectada d'Europa".

Més edat i més dispositius mòbils
Per primera vegada, la meitat de les persones d'entre 55 i 64 anys diu accedir diàriament a la xarxa, el que representa un increment de 8,6 punts respecte l'any anterior i es posiciona com la franja d'edat que més creix. També augmenten els accessos des de terminals mòbils -telèfons, tauletes...-, que continuen guanyant quota de mercat respecte al dispositiu fix i els serveis són cada vegada més utilitzats en mobilitat. Destaca el repunt de les tauletes, d'un 68% en només dos anys.

La missatgeria instantània - com WhatsApp o Line-, segueix sent el servei estrella i el seu ús s'ha triplicat en els últims dos anys, fins a aconseguir el 78% de la població amb mòbil, amb el que pràcticament iguala a les trucades (82 %) per comunicar-se amb familiars i amics.

Digitalització, la clau pel creixement econòmic
La fibra òptica fins a la llar és la tecnologia d'accés que més es ha incrementat (el 127 % entre agost de 2013 i agost de 2014) i ja acumula el 10% de la quota de mercat, ha destacat el president de Telefónica, César Alierta, qui ha subratllat que la digitalització és "clau" per guanyar competitivitat i impulsar el creixement econòmic i la generació d'ocupació. "S'ha produït gran avanç en infraestructures de banda ampla i fibra impulsada per inversions de Telefónica", ha afegit Alierta, qui ha reclamat un marc regulatori "estable" que afavoreixi la inversió.

Sobre aquest tema, el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, ha assenyalat que el marc normatiu depèn d'Espanya, però també de la Comissió Europea, a la qual ha reclamat acabar amb l'asimetria "entre els qui inverteixen i els que no i entre els quals estan subjectes a tributació i els que no".

 

Un ús per cada eina
El document assegura que els espanyols fan un ús "exhaustiu", tant de tauletes com de telèfons intel·ligents, com ho demostra el fet que hi ha 23 milions d'usuaris actius d'aplicacions que realitzen 3,8 milions de descàrregues diàries. De mitjana, cada smartphone té 39 apps i cada tauleta, 33. 

L'informe conclou que l'ús de l'ordinador està més vinculat a raons professionals i el del smartphone a la comunicació, mentre que a la tauleta se li dóna un ús més general.

Aplicació real de la tecnologia
Respecte al comerç electrònic, l'estudi assenyala que en 2014 van comprar per internet 14,9 milions de persones, 1,9 milions d'elles per primera vegada.

Segons la mateixa font, el major creixement en l'accés a Internet està relacionat amb l'oci a causa del consum de vídeo i al fet que que el smartphone i la tauleta permeten accedir a continguts des de qualsevol lloc. Això implica que Espanya s'ha situat en el lideratge europeu en l'accés a Internet multiplataforma, amb un 66%, per damunt fins i tot d'Estats Units.

 


A més, les àmplies possibilitats de consum d'oci en la llar s'han disparat per la renovació dels televisors, que en un 70,2% ja són d'alta definició i en un 28,7% smart TV , per sobre de països com Alemanya (20%), Regne Unit (17%) i Estats Units (16%).


En educació reglada, Espanya s'ha situat al capdavant d'Europa en la introducció de les TIC a l'aula, amb cinc estudiants de primària per ordinador portàtil connectat, enfront dels 20 de mitjana a Europa i 43 alumnes per pissarra digital, front 111 a Europa.


L'idioma espanyol s'ha convertit en una de les grans oportunitats que ofereix la xarxa, on ocupa la tercera posició amb un 7,8% d'usuaris comunicant-se en aquesta llengua, que és la segona més usada en xarxes socials.


Quant a les tendències de futur, l'informe assenyala l'encriptació, el Big Data, el vehicle intel·ligent i l'impuls de noves generacions de M2M. L'automòbil és l'espai preferit pels usuaris per al futur accés a Internet, amb un 57%, per davant de les ulleres (42 %), el rellotge (39 %) i el frigorífic (36 %).