Executius a 40°: com sobreviure amb vestit i corbata

Només les empreses més joves aposten per deixar a l'armari el clàssic conjunt fosc

L'americana és la peça que més calor dóna a l'estiu
L'americana és la peça que més calor dóna a l'estiu

La calor i el vestit d'home són dos elements incompatibles amb l'arribada de l'estiu. Les altes temperatures d'aquesta estació fan que, sovint, l'elegància de l'americana es converteixi en un suplici.

Així ho explica Joan Creus, banquer, que dia rere dia es posa el vestit i la corbata per anar a la feina. "Estàs desitjant arribar a l'oficina i notar l'ambient fred de l'aire condicionat, si tens la sort de trobar-te'l a una bona temperatura", comenta. Una situació que no passa a totes les empreses, ja que algunes eviten fer-ne un ús excessiu. Llavors, quina és la solució davant la calor? L'aposta més lògica passa per canviar els hàbits de vestimenta, però a cada empresa és diferent.

Vestits per a tot l'any

"Ara es busquen teixits menys gruixuts per unificar el vestuari", explica Isabel Fernández, dependenta de la cadena de roba Nino Álvarez. Com que l'aire condicionat i la calefacció permeten regular la temperatura ambiental de les oficines, molts executius prefereixen comprar vestits que serveixen tant per l'hivern com per l'estiu. S'eviten les llanes gruixudes i es busquen teles sintètiques que s'arruguin poc. D'aquesta manera, la mateixa roba serveix per tot l'any.

Tot i que aquests vestits són una tendència clara, encara hi ha qui se'n desmarca i va més enllà. "Cada vegada hi ha més empreses que volen diferenciar-se i aposten per alternatives atractives com portar roba informal els divendres o permetre als seus treballadors no dur corbata", matisa Fernández. Són mesures que, a l'estiu, es veuen més, però sempre en negocis joves.

Teixits frescos i un estil més informal

Ser l'afortunat que no duu americana no és per elecció pròpia, sinó que depèn del tipus d'empresa on es treballi. Un cas clar, el de banquers o advocats: "Per molt que em vulgui treure l'americana, no puc, per mi no és normal", afirma Creus. Aquest és el cas d'una companyia conservadora, un dels tipus de filosofia que defineix Domingo Obradors, director general de la marca de roba Macson. "Mantenen el concepte del vestit, ja sigui estiu o hivern, perquè pretenen donar una imatge de seriositat", argumenta.

Al costat oposat hi ha les companyies que busquen un estil urbà. Utilitzen pantalons de cotó, camises de lli i americanes més lleugeres, especialment a l'estiu. Són empreses amb una ment més oberta i que, segons Obradors, donen més seguretat davant els clients, ja que no marquen una diferència d'estatus.

Aquest és l'estil de Macson. A l'estiu, els empleats que no estan de cara al públic vesteixen bermudes i camises de lli. L'avantatge: "Vas còmode, no passes calor i treballes més i millor". Però cal matisar que això només passa a l'oficina, ja que els treballadors que estan de cara al públic continuen portant el vestit. "Nosaltres intentem implantar aquest nou concepte més esport, ja que, al cap i a la fi, l'hàbit no fa el monjo", afegeix el director de la cadena de botigues.

Protocol corporatiu

Per tant, independentment de l'època de l'any, els valors i la imatge de la companyia marquen les pautes de tot. "Això és el protocol corporatiu, la impressió que es vol transmetre als clients i a l'exterior", explica Montse Sánchez, assessora d'imatge personal i corporativa. Segons l'experta, l'estilisme canvia poc perquè és el protocol d'empresa qui escull la forma de vestir. Segons Sánchez, "la flexibilitat a l'hora de triar la roba és un aspecte que varia molt en funció de l'activitat del negoci", una idea que comparteix amb el responsable de Macson. Però, en general, costa alliberar-se de l'estil auster, detalla Sánchez.

I les dones executives? "Elles són més atrevides i duen estampats petits i colors lluminosos, més càlids i frescos", comenta l'assessora d'imatge personal. Tot i això, continuen portant faldilles i pantalons rectes, tant a l'estiu com a l'hivern. La conclusió? Només es pot fer front a la calor amb l'aire condicionat i teixits lleugers, sempre que respectin la filosofia corporativa.

Estalviar en electricitat

Tot i que són pocs, hi ha casos on la rigidesa i la seriositat passen a un segon terme. "Algunes companyies permeten certa relaxació quan no hi ha contacte entre l'executiu i el client", explica Sánchez. Com és el cas de Macson. Això permet als empleats treballar més còmodes i, per l'empresa, pot suposar regular l'aire condicionat i estalviar en la factura de la llum.

Aquest és el motiu principal pel que Acciona dóna via lliure als seus treballadors per vestir amb roba informal. D'aquesta manera, la temperatura de l'oficina es pot situar entre els 23 i 24 graus sense que els treballadors passin calor. Una acció que es tradueix en una disminució d'entre el 5% i el 10% del consum de llum.

El Japó és un dels països on més estesa està aquesta pràctica. De fet, el govern japonès permet que els seus funcionaris vesteixen amb polos o camises de màniga curta i deixin a l'armari les jaquetes i la corbata. Aquesta campanya, anomenada cool biz, va començar el 2005 i va aconseguir que la despesa en electricitat s'arribés a reduir un 20%. Tot un èxit que els ha portat a utilitzar la mateixa fórmula a l'hivern amb el warm biz: plats calents, roba d'abric i limitar l'ús de la calefacció.

Avui et destaquem
Comentaris