Guzmán López: "No ens han volgut ensenyar a ser creatius"

El psicòleg i especialista en desenvolupament de la creativitat reclama canviar la visió dels errors o problemes per convertir-los en oportunitats

Casualitats, errors i problemes són el nostre pa de cada dia. Normalment ens hi enfrontem amb temor; però també tenim l'opció de buscar-hi la part positiva i treure'n bones oportunitats. En parlem amb Guzmán López (@guzolopez), psicòleg, assessor i formador en creativitat i innovació. Diu que desenvolupa "el potencial creatiu de la gent". Treballa la metodologia d'aprofitar els successos inesperats, normalment negatius i que no ens agraden, i convertir-los en una oportunitat.

Una bona idea de negoci pot sortir de la casualitat o fins i tot de l'error?
La història ens demostra que la majoria d'invents o grans negocis vénen d'un error. De no intentar arreglar-lo, sinó convertir-lo en una altra cosa que no esperaves trobant-hi una part positiva. Hem d'aprofitar els errors. És la idea clàssica del Serendipity.

Com ara?
El post-it. Els seus creadors volien una cola que enganxés molt però van obtenir un producte que no enganxava gaire. El que en un principi era un error es va reconvertir en un producte que els va fer milionaris.

Com es transforma una casualitat o error en idea de negoci?
Té molt a veure amb l'actitud. Hi ha gent que ho fa de forma natural. Quan ens passa alguna cosa negativa intentem arreglar-la. Però l'actitud ha de canviar: no intentis arreglar-ho, busca-hi una part positiva.

No acostuma a ser fàcil trobar la part positiva d'un error o problema...
Si t'allunyes del problema comences a veure coses que no són tan negatives, que també ens deixa coses positives inesperades. Per exemple, si algú no ve a una reunió et deixa temps per fer una altra cosa. El problema és que no tenim interioritzat un mètode per ser creatius, i els que ho són es basen en l'assaig-error i els anys d'experiència.

Per què ens costa tant ser creatius? Com és que no estem preparats per ser-ho?
Ser creatiu no és res més que mirar d'una altra manera i tenir una altra perspectiva de les coses. La gent no les veu perquè té el punt de mira equivocat, som negatius per naturalesa, perquè no ens han deixat ser d'una altra manera. El pensament creatiu és una altra manera de pensar que no ens han ensenyat. Una persona creativa veu les coses d'una altra manera, troba altres angles per tenir en compte totes les perspectives.

Es pot treballar la creativitat?
Totes les habilitats de l'ésser humà es poden entrenar: aprendre idiomes, practicar un esport, etc. La creativitat també es pot desenvolupar amb un bon entrenament!

Diu, però, que no ens han deixat ser creatius. Qui? Per què?
Ens han centrat en la lògica i l'anàlisi. Sempre ha estat així quan es deia: "no et paguen per pensar, aprens un mètode i ho fas". Mai no ha interessat que la gent pensi en general, des dels temps del pa i circ. Que la gent pensi per si mateixa és perillós per certes organitzacions. A més, la creativitat també demana temps; i això confronta amb l'exigència immediata de la productivitat empresarial.

I la lògica i l'anàlisi ja no són suficients?
Fins ara amb la lògica ho podíem solucionar tot, però ara ja té els seus límits perquè les coses no funcionen i la gent es bloqueja i no sap com sortir-se'n. La disciplina de la creativitat, però, a penes es coneix des de meitat del segle XX. És una disciplina molt més nova que la de la lògica i l'anàlisi, que ja es coneix des de l'Antiga Grècia.

Ara, però, ja es parla molt més de creativitat, innovació...
Ara està molt de moda el design thinking, sorgit a Stanford seguint els passos del procés de treball d'un dissenyador. S'ha vist que aquesta manera de treballar pot donar fruits a les empreses.

Avui et destaquem
El més llegit