Per què internet és tan car a Espanya?

Espanya és el sisè país amb l'internet més car d'Europa perquè cap operador ofereix només connexió a la xarxa sense trucades o televisió

Diversos cables de fibra óptica | iStock Diversos cables de fibra óptica | iStock

Espanya és el sisè país amb l'internet més car d'Europa i el 21è del món. Els espanyols paguen de mitjana 41 euros pel seu contracte d'internet per navegar a casa i una línia de telefonia fixa, un 27,4% més que la mitjana europea. Dels nostres veïns europeus només ens superen Bèlgica, Noruega, Irlanda, Suïssa i Islàndia, tots països amb un poder adquisitiu més alt que l'espanyol, per tant això fa que paguem l'internet més car respecte als nostres sous. Per què internet és tan car en el regne d'Espanya?

Segón dades extretes de l'estudi The International Communications Market 2017 d'Ofcom i de la base de dades de Numbeo, el preu d'internet a casa amb telefonia fixa a Espanya és de mitjana un 57,43% anual més car que a Alemanya. Segons l'estudi, el mínim per contractar aquestes tarifes arriba a ser de 3,08 euros a Ucraïna, quan el més car és de mitjana 52,84 euros a Islàndia, el país on la connexió és més cara. Als nostres països veïns més directes, Portugal i França, la mateixa connexió costa uns 26 euros de mitjana respectivament.

4,75

4,75

 

59,79

 

59,79

 

Chart: Internet (60 Mbps or Habiti, Unlimited Data, Cable/ADSL), Utilities (Monthly)

L'estudi d'Ofcom compara els preus de veu, internet i internet amb trucades. A l'apartat de banda ampla fixa, Espanya s'endú la palma en totes les velocitats, guanya en el preu més baix i més alt excepte en el preu més alt amb la velocitat més gran, on Alemanya és la més cara. Els paquets de Movistar, Vodafone, Jazztel i Ono a Espanya són els més cars amb diferència, incloent-hi els paquets de televisió.

I aquesta és la clau de l'explicació. L'informe indica que els usuaris prefereixen contractar paquets d'internet més complets, com indica el descens del 73% en les contractacions d'Internet més fix en comparar els anys 2017 i 2012. Mentre, la demanda d'ofertes amb internet, fix i mòbil ha augmentat en 5,2 milions, i els lots que també inclouen televisió de pagament han ascendit de 146.132 a 5,4 milions, cosa que suposa el creixement més alt registrat, segons el comparador. El futbol encareix la connexió a internet a Espanya.

8 de cada 10 usuaris d'internet té connexió de banda ampla contractada amb més serveis. El paquet més comú és el que recull internet, telèfon fix i mòbil, present en el 38,95% de les llars.

A Espanya no hi ha companyies telefòniques que ofereixin solament internet fins que els propietaris de la infraestructura -el cable- així ho vulguin. Amb la privatització de Telefónica, l'empresa es va quedar els cables i els clients. Aquesta privatització no es va fer així en altres països europeus, que van disgregar en dues empreses l'antiga empresa pública: una majorista -d'infraestructura- i una altra detallista -amb els clients-.

El monopoli de facto durant molts anys de Telefònica a Espanya li ha donat avantatge davant els competidors. Vodafone i Orange han hagut d'invertir molt per tirar cable i col·locar antenes per competir amb Telefónica i clar, això és molt car. A més, les telecomunicacions espanyoles són les que més han invertit d'Europa a desplegar una xarxa de fibra òptica. Espanya té una de les xarxes de fibra òptica més grans d'Europa. I això s'ha de compensar i repercutir en la factura dels clients.

Més info: Bautista: "Sé que toquem el que no sona als grans operadors"

I per què cap ofereix només una tarifa amb internet? No els interessa, és clar. I per què els operadors virtuals no ofereixen una tarifa només amb internet? Doncs perquè no els surt a compte, perquè llogar el cable a les grans no és precisament barat. I "gràcies a la CNMC que el 2010 va obligar Telefònica a llogar la seva infraestructura!", exclama Meritxell Bautista, CMO de Fibracat.

"Cada connexió costa uns 18 euros que s'han de pagar a Telefònica pel lloguer de la línia", remarca l'experta. I a partir d'aquí s'hi han de sumar més costos, com l'IVA, entre d'altres.

A diferència d'altres països, "qui assumeix la inversió en cablejat és l'operador", explica Bautista. Inversió, instal·lació, treballadors, màrqueting, etc., un muntant de conceptes que s'acumulen a la factura per poder fer sostenibles les empreses de telecomunicacions.

Més informació
El laberint de la fibra òptica
Avui et destaquem
El més llegit