Jägermeister, l'ànima de totes les festes

L'empresa catalana Spirit and Brands és la responsable de l'èxit del licor preferit dels caçadors alemanys a casa nostra

La figura vermella del cap d'un cérvol amb una creu al mig del front ja és habitual darrere de les barres dels bars de copes. La beguda que anuncia aquest panell lluminós és el licor alemany Jägermeister, la vuitena marca de begudes prèmium més venuda del món que l'empresa catalana Spirit and Brands ha fet arribar a casa nostra.

Caçadors i nazis
Tot i la recent expansió pel nostre país, aquest beuratge posseeix una llarga i peculiar història. Encara avui dia, a la petita localitat de Wolfenbüttel (Alemanya), la família Mast, propietària de la marca, segueix destil·lant l'espirituós en els mateixos barrils que ho feia des de 1878.

La paraulota, però, va aparèixer per primer cop a la llei de caça de l'any 1934, Reichsjagdgesetz, per anomenar els guardaboscos i forestals de l'administració pública alemanya. Va ser en aquella època quan Curt Mast, un apassionat de la caça, va fer servir la paraula per donar nom i comercialitzar una beguda per fer més suportables les fredes nits de cacera.

La comercialització del Jägermeister va començar l'any 1935 com un remei eficaç contra la tos i els problemes digestius –com la Coca-cola-. La beguda s'elaborava (i s'elabora) amb 56 tipus d'herbes i un 35% d'alcohol: camamil·la, coriandre, espígol, cardamom, taronja, nou moscada, malaví, milfulles, grans del paradís o pebre de Java. Però, a més, la recepta inclou –també com la Coca-Cola-, un ingredient secret. Les tropes alemanyes la bevien com a anestèsic i com a desinfectant. Hermann Göring, que havia de ser el successor de Hitler, amb la seva afició a la beguda va ajudar a popularitzar-la entre els alts càrrecs del III Reich.

El logotip de la marca té relació amb la llegenda de Sant Hubert de Lieja, aficionat a la caça fins que, un dia, es va creuar amb un cérvol blanc amb una creu al davant.

Només apte per a intrèpids
Malgrat la seva recent expansió a casa nostra, Jägermeister és la vuitena marca de begudes prèmium més venuda del món. El 2014, Jägermeister va vendre 6,8 milions de caixes de nou litres al món i, tot i que encara queda lluny del vodka Smirnoff (25 milions de caixes) i del rom Bacardi (18 milions), és una rara avis de les primeres posicions: és l'únic destil·lat que no pertany a un gran grup i que basa el seu negoci en el monoproducte.

Com ho ha fet una beguda similar a la ratafia per convertir-se en l'ànima de totes les festes? L'any 2005, quan Spirit and Brands va començar a portar la marca Jäger a Espanya, es van vendre 175.500 litres. El 2014 van arribar 1,5 milions. Espanya ja és un dels mercats clau: és el cinquè país del món on més es beu aquest beuratge. Les vendes d'ampolles de 0,7l, les més populars, s'han multiplicat per nou en deu anys.

Vicenç Bisbal, portaveu de Spirit and Brands, apunta que la marca ja era la més popular a Alemanya i la consumia tot tipus de gent, no només la gent gran. "S'ha reinventat a si mateixa i ha esdevingut una icona moderna, però ha estat una cosa natural. L'autenticitat del producte és el que ha conquerit la gent a tots els nivells".

"La clau està en què és un producte molt singular -tipografia difícil d'entendre, logo estrany i misteriós, ampolla característica...-. I tot això és original i autèntic perquè el producte ja era així fa més de 70 anys i ha seguit essent així aliè a modes i tendències. Sempre ha seguit el seu propi camí", conclou Bisbal.
Avui et destaquem
El més llegit