Com ser eficient amb les teves emocions

La 'coach' i consultora Yolanda Cañizares elogia les virtuts de la intel·ligència emocional a la feina i a la vida

Emocions iStock Emocions iStock

Ser o no ser eficient? Aquesta no és la qüestió. Treballar o no treballar les emocions? Aquesta tampoc és la qüestió. Segons el gran gurú de la intel·ligència emocional Daniel Goleman, "existeix una clara evidència de què les persones emocionalment desenvolupades, és a dir, les persones que governen adequadament els seus sentiments, i així mateix saben interpretar i relacionar-se efectivament amb els sentiments amb els altres, gaudeixen d'una situació d'avantatge en tots els dominis de la seva vida". 

Participa: Sortegem el llibre 'Quiero ser más eficiente en el trabajo'

El llibre Quiero aprender a ser más eficiente en el trabajo (Desclée de Brower) de Yolanda Cañizares és un recull de "dificultats típiques" o "situacions professionals quotidianes" que l'autora s'ha trobat al llarg de la seva trajectòria vital en grans empreses o a l'hora d'emprendre la seva pròpia consultora de màrqueting i comunicació.

Goleman: "La intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer, acceptar i canalitzar les nostres emocions per dirigir les nostres conductes a objectius desitjats, assolir-los i compartir-ho amb els altres"

Esforç, exigència, frustració, estrès... Encara més: incertesa, competitivitat, velocitat, transformació, relacions interpersonals, lideratges mediocres, falta de planificació davant el canvi... Tot plegat ja forma part de la realitat empresarial del segle XXI i segons Cañizares, saber-ho gestionar de forma eficient és el camí cap a "la font de desenvolupament útil i positiu" així com "la satisfacció i la pau interior". 

La intel·ligència emocional 

L'autora s'autodefineix com a coach executiva i entrenadora d'intel·ligència emocional. Allò que el mateix Goleman defineix com "la capacitat de reconèixer, acceptar i canalitzar les nostres emocions per dirigir les nostres conductes a objectius desitjats, assolir-los i compartir-ho amb els altres". O també allò que Aristòtil va utilitzar per trencar tòpics: "Enfadar-se amb la persona adequada, amb el grau exacte, en el moment oportú, amb el propòsit just i de la forma correcta no resulta tan senzill". 

Cañizares: "L'entrenament emocional ha de començar per l'intra i completar-se per l'inter, és a dir, primer treballar la capacitat en primera persona, abans de poder preparar-me per a la meva trobada amb els altres"

La intel·ligència emocional es divideix entre intrapersonal on es troba l'autoconeixement, l'autoregulació i l'automotivació i l'interpersonal amb les habilitats socials i la consciència social. "L'entrenament emocional ha de començar per l'intra i completar-se per l'inter, és a dir, primer treballar en primera persona la meva capacitat, abans de poder preparar-me per a la meva trobada amb els altres", matisa. 

La pel·lícula Inside Out produïda per Pixar i distribuïda per Walt Disney feia les delícies del gran públic a través de la vida de la Riley Anderson i les emocions bàsiques: alegria, tristesa, por, fúria i fàstic. Allà es posaven de manifest alguns dels més grans descobriments sobre neuropsicologia pel que fa a les emocions i les seves relacions interpersonals. La unió emocional també fa la força! 

L'actitud ecològica 

Cañizares també és directora del Programa Superior de Coaching i Lideratge Conscient d'ESIC i del Programa de Capacitació Emocional de la Fundació Ibercaja. Cañizares ensenya tant a les llibreries com a les aules el seu particular manifest de l'actitud que inclou pilars com la proactivitat, l'autoconsciència, la responsabilitat, el compromís, la disciplina o la capacitat d'elecció o l'ecologia, entre d'altres.

"Sovint em trobo amb relacions competitives -qui té raó, qui ho ha fet millor, qui es comporta amb més lògica-, com si cadascú de nosaltres tinguéssim la veritat absoluta. Aquesta actitud competitiva està a les antípodes de l'actitud ecològica, que ens facilita la sostenibilitat i la construcció de relacions a llarg termini", assegura. 

Més info: Les cinc tendències 'top' de màrqueting emocional

La clau de tot plegat no té misteri: win-win. Com si es tractés d'una classe d'Economia, Teoria de Jocs i l'equilibri de Nash. Ara, la pregunta és: Què beneficia a totes dues parts? Empoderar-se, empoderar-nos: Proactivitat amb nosaltres mateixos i ecologia amb els altres. "Què volem aconseguir i actuar respecte això" i "estar instal·lat en un lloc intern de respecte, que boicotejarà qualsevol intenció del meu ego de promoure una posició que faci perdre l'altra part". Desidentificar-se de l'ego també forma part del camí. 

Més enllà de la intel·ligència emocional o l'actitud ecològica, Cañizares també aprofundeix en els motius de desempoderament (intencions o gestió de les expectatives), els paradigmes de temps, recursos, judicis o procrastinació així com els hàbits improductius pel que fa a la comunicació, les relacions i la llibertat o el pla d'acció per liderar-se o liderar-nos. 

Cañizares: "L'actitud competitiva està a les antípodes de l'actitud ecològica, que ens facilita la sostenibilitat i la construcció de relacions a llarg termini"

Tens deures, però segons l'autora, també tens DRET a: ser tractat amb respecte i dignitat, tenir i expressar sentiments i opinions, ser escoltat, jutjar necessitats, prioritats i decisions, dir No sense sentir culpa, demanar allò que vols sabent que el teu interlocutor també pot dir No, canviar, cometre errors, demanar informació i ser informat, obtenir allò pel que pagues, decidir no ser assertiu, ser independent, dir què vols fer amb les teves propietats, cos i temps sense violar els drets d'altres persones, tenir èxit, gaudir, descansar i superar-se. 

Per acabar o començar el llibre, Cañizares té molt clar quin missatge vol transmetre al lector: "La tranquil·litat de comprendre que disposem de recursos per dissenyar una experiència professional satisfactòria, amb independència de quines siguin les circumstàncies que envoltin el nostre lloc de feina, sobre els quals tenim l'opció d'influir si decidim enfocar-nos-hi". Ser eficient amb les teves emocions és fàcil si saps com.  

Més informació
L'oportunitat de fracassar
Les emocions dels 'emojis'
Joan Hortalà: "La borsa es mou molt per sentiments"
Avui et destaquem
El més llegit