L'essencial de Miguel Milá

El dissenyador industrial català publica el llibre 'L'essencial, el disseny i altres coses de la vida' i defensa que l'estètica contribueix al confort i benestar de la gent

Miguel Milá i una de les seves làmpades Miguel Milá i una de les seves làmpades

El dissenyador industrial Miguel Milá ha plasmat en un llibre "l'essencial" de la seva trajectòria i llegat vital per reflexionar sobre el sentit de la funcionalitat i l'estètica en les seves obres, entre les quals destaquen els llums "TMC" i "TMM", les cadires de canya i el seu cèlebre banc barceloní "Neorromántico". "La bellesa contribueix al confort i al benestar de la gent", ha assegurat Milá en la presentació del seu llibre, L'essencial, publicat en castellà per Lumen i en català per Rosa dels Vents.

Més info: Santa & Cole, l'editorial de la llum

El dissenyador ha defensat la seva aposta per l'estètica, que al seu judici, contribueix al confort que deurien perseguir tots els objectes, i ha sentenciat que "el luxe no és sempre un confort, però el confort és un luxe sempre".

El llibre, més "parlat" que "escrit", segons Milá, narra la seva preocupació pel "benestar de la gent", que l'ha dut a construir peces "molt senzilles però que sempre van resolent els problemes que hi ha en el nostre voltant en l'ús diari".

Segons l'artista, la utilitat ha quedat supeditada a l'estètica en llocs com alguns aeroports amb bancs incòmodes o als hotels, el disseny "flamant dels quals" els ha portat a cometre la "equivocació" de no deixar suficient espai a les habitacions per emmagatzemar les maletes dels hostes durant la seva estada.

"No puc evitar treballar en coses útils, admiro les persones que aconsegueixen bellesa en un objecte inútil"

Malgrat aquests "petits detalls" per resoldre, Milá ha assegurat que "no vivim en un món mal dissenyat" i ha insistit en la importància que les peces compleixin "una funció estricta". "No puc evitar treballar en coses útils, admiro les persones que aconsegueixen bellesa en un objecte inútil", ha remarcat el dissenyador, reiterant que la "presència" de les peces també és rellevant.

"Un llum està molt més temps apagat que encès; i quan està apagat, el mínim que pot fer és no molestar", ha dit Milá, parafrasejant un fragment del seu llibre.

Ikea i els seus miracles

Sobre la situació del disseny industrial a Espanya, l'artista ha destacat el treball desenvolupat a la ciutat de Barcelona, i ha assegurat que la cultura entorn del disseny "ha pujat molt" gràcies a Ikea i als seus preus "miraculosos" que atreuen al públic.

Milá ha reconegut que visita sovint les botigues de la marca sueca, encara que ha indicat que alguns dels seus productes tenen "errors de fabricació" atribuïbles al seu baix cost.

"L'obsolescència programada és dramàtica"

Sobre la cultura d'usar i tirar i el pas de les modes, Milá ha lamentat que "l'obsolescència programada és dramàtica" i que és un problema cultural, però que creu que la gent està canviant i la consciència ambiental és més present en la societat. "Estic content perquè els meus dissenys tenen una llarga vida, precisament la moda és el que passa de moda".

El dissenyador també s'ha referit a les còpies i falsificacions dels seus productes: "Quan veig una còpia penso dues coses, primer que he encertat, però després em fa ràbia perquè em treuen una renda", ha bromejat.

Un clàssic del disseny

L'artista ha explicat que totes les peces de disseny que té a la seva casa llueixen la seva signatura, excepte les heretades, i ha expressat la seva estima per la "TMM", la seva "llum volguda", a la qual diu guarda més estima ara, amb 88 anys, pel servei que li presta amb la seva resistència i funcionalitat.

Miguel Milá (Barcelona, 1931), premi Nacional de Disseny, Compasso d'Oro i Medalla d'Or al Mèrit en les Belles arts, va començar a treballar com interiorista en l'estudi d'arquitectura del seu germà Alfonso i Federico Correa a finals de la dècada dels cinquanta, i més endavant va començar a dissenyar els seus propis mobles i llums.

Milá ha exercit un paper fonamental en la història del disseny català modern, amb un treball basat en l'actualització de la tradició, i ha contribuït activament a la difusió del disseny espanyol per tot el món.

La directora literària de Lumen, María Fasce, ha considerat la publicació de L'essencial com un preludi del 60 aniversari de l'editorial i ha apuntat que el llibre va "més enllà del disseny", amb reflexions que aborden "veritats essencials" relacionades amb l'economia, l'educació dels fills, l'economia o la sostenibilitat.

Avui et destaquem
El més llegit