Per fi un llibre sobre com tenir idees originals

L'autor Jesús Alcoba repassa en el seu llibre 'Génesis' el significat d'una bona idea i la necessitat i capacitat de ser originals

Genesis, por fin un libro sobre cómo tener ideas originales | iStock Genesis, por fin un libro sobre cómo tener ideas originales | iStock

Les empreses no van ser creades per crear, les empreses es van inventar per rendibilitzar allò creat, una competència molt diferent al que anomenem la capacitat creativa. I quan ha arribat una crisi ens hem posat a resar-li a la innovació i hem de fer que l'empresa innovi i es diferenciï. Però no estàvem preparats per a això. Per aquest motiu el director de l'escola de negocis La Salle de Madrid, MBA, doctor i escriptor Jesús Alcoba ha escrit Génesis - Por fin un libro sobre como tener ideas originales (Alienta).

Més info: Les confessions d'Ajram: "Anava a dormir amb por"

Com es tenen idees originals? Per a l'autor, la creativitat i l'originalitat, com a facultats humanes, són habilitats molt importants. Però abans de res fa falta una "actitud de ser originals, de sortir-se del ramat".

Però la gran pregunta és si amb les grans idees es neix o no. L'autor es fa la mateixa pregunta sobre el lideratge, l'empatia, la intel·ligència... O sigui que sí, tothom pot ser original i creatiu.

El lector de Génesis es trobarà un "manifest en defensa de l'originalitat", una panoràmica que explica cap a on va el món amb originalitat o cap a on aniria sense ella. L'autor dóna algunes idees de com encaminar-se cap a aquesta originalitat.

"L'expert distingeix entre idees bones i idees realment bones: les que són interessants, influents i generatives"

En el llibre l'autor explica com reconèixer una bona idea, que, segons Alcoba, són les idees "que ens fan tombar la mirada, idees que capten la nostra atenció, interès i curiositat". L'expert distingeix entre idees bones i idees realment bones: les que són interessants, influents i generatives.

Una idea Génesis és una idea germinal, una idea que empeny i expandeix les nostres fronteres. Les fronteres entre el que sabem i el que no sabem, entre l'art ja assumit i el que està encara per descobrir, i entre les regles conegudes de mercat i les noves maneres de generar valor. Una idea Génesis és una idea original, una idea realment bona, una idea que té el poder de moure el món.

Això s'aprecia molt bé en l'àmbit de la innovació, en aquelles idees veritablement originals la influència generativa de les quals ha aconseguit commoure sectors productius enters. Per exemple, la invenció d'internet no es va reduir a una mera qüestió d'informació o comunicació, com en el seu moment es pensava, sinó que ha acabat transformat el món dels negocis, de l'entreteniment, de la ciència i fins a de l'art.

"I així és com la humanitat avança", segons l'opinió de l'autor.

Alcoba també avisa sobre els perills de ser original: "Sense amb prou feines adonar-nos, hem començat a entrar en un món en el qual ser original és dolent". Caminem cap a una uniformitat que rebutja el diferent. L'autor atribueix això a la globalització: mateixes ciutats, mateix oci, mateixa estètica, mateixos hàbits, etc. I per això Génesis és un manifest contra el ramat.

"Sense amb prou feines adonar-nos, hem començat a entrar en un món en el qual ser original és dolent"

"Viure en un món on l'enginy és solament patrimoni d'uns pocs equival a qualsevol altra desigualtat, ja sigui econòmica, educativa o d'accés a un sistema de salut", diu literalment l'autor en el seu llibre i en aquest sentit Alcoba reivindica l'excentricitat davant la tendència homogeneïtzadora.

Tots necessitem idees. Per comunicar, per dissenyar, per educar, per vendre, per seduir i així, fins a l'infinit. No obstant això, vivim connectats a un flux aclaparant d'informació uniforme que fa cada vegada més difícil sortir-se del patró i donar a llum propostes disruptives.

Aquest llibre recull tot el que sabem sobre el factor menys explorat i més relacionat amb la creativitat i la innovació: l'originalitat. Un text que t'ajudarà a conèixer quines característiques tenen les bones idees i quines les diferència de les idees realment bones, que són les que mouen el món cap a davant. Tot això d'una manera amena i accessible.

Imprescindible per a innovadors, creatius, emprenedors, dissenyadors, educadors i totes aquelles persones vinculades a la Génesis de les idees, aquest llibre resulta essencial per als qui, tant en l'àmbit professional com personal, volen diferenciar-se i vibren amb el desig de conrear la seva pròpia originalitat.

Més informació
Actua, després pensa
Sobreviure l'era dels robots
Avui et destaquem
El més llegit