
22
d'Agost
de
2013
Act.
28
d'Agost
de
2013
Avui en dia, un viatge no s'entén sense una càmera digital a la motxilla. Fins i tot l'usuari més ras entén de megapíxels i no s'està d'omplir targetes de memòria amb fotografies que immortalitzen cada moment de la seva vida. Però en l'era de la fotografia digital també sobreviu la mítica marca Lomography, tossudament analògica. El seu èxit té molt a veure amb la creació d'una imatge reconeguda arreu del món, disseny i innovació constant en els seus productes i reivindicació d'allò que els competidors han desestimat.
"Al voltant de Lomography hi ha molta mitologia gràcies a vint anys de treball; la resta de marques importants fa temps que es dediquen en exclusiva al món digital, així que ho hem tingut fàcil: tot el mercatanalògic és nostre", explica l'ambaixador de la marca a Espanya, Pasquale Caprile. Tot i l'aposta inequívoca pel model analògic, Caprile considera que la marca no s'ha d'entendre com a contraposició al món digital. "No ens enfrontem a aquest món; jo tinc dies molt digitals i, de sobte, em passo tres dies només amb la Lomo. De fet, Lomography porta temps treballant en aplicacions per fer compatibles els nostres productes amb els mòbils".
Entendre la màquina
L'era del píxel ha facilitat tant les coses que gairebé tots els usuaris es senten capaços de fer fotografies, però això no suposa entendre el que s'està fent. Un dels atractius dels productes Lomography és que dóna peu a conèixer la màquina. "T'obliga a pensar en la sensibilitat de la pel·lícula, en l'apertura del diafragma i en la velocitat de l'obturador, i això, si es treball, acaba enganxant", explica Caprile. L'empresa ha portat al límit aquest esperit amb la seva última màquina, la Konstructor, que es ven totalment desmuntada per a que el comprador s'animi a construir la seva pròpia càmera.
Caprile també atribueix l'èxit de les càmeres Lomo a l'encant de l'espera. "A la gent li cal una aturada de tant en tant, fer les fotos però no veure-les al moment, sinó esperar uns dies per veure el resultat. És com qui viatja sempre en AVE i un dia decideix agafar la bicicleta", resumeix. L'ambaixador de la marca considera que aquest punt de pausa afavoreix la reflexió i "estimula la creativitat" dels fotògrafs.
Visibilitat
L'èxit de Lomography no només es basa en l'atractiu de les seves càmeres i l'aposta única per l'analògic. Al darrere hi ha una feina per fer visible la marca i crear un moviment d'abast mundial que té una pedra angular. "Apostem per la fotografia més artística, i vam trobar una manera de mostrar la feina dels nostres usuaris creant un Lomomural, un collage amb fotografies fetes amb càmeres Lomography. El primer que es va fer ocupava 50 metres en una exposició, i va cridar molt l'atenció perquè estava ple d'imatges explosives i acolorides; això ens va donar molta visibilitat mediàtica".
Per mantenir aquesta visibilitat, Lomography aposta per l'atenció al client. La relació amb la marca tot just comença amb la compra d'una càmera. A partir d'aquí s'obren múltiples serveis d'assessorament i aprenentatge a través de la web, les xarxes socials i els múltiples tallers que prepara la companyia arreu del país i en botigues com la que tenen a Barcelona des de fa nou anys.
Fins i tot la figura de l'ambaixador que representa Caprile funciona com a lligam de l'usuari amb la marca. "És una figura molt més atractiva que la del comercial pels mitjans de comunicació, però també té un sentit; he rebut mails de lomògrafs de Nova York demanant ajuda per trobar allotjament i llocs per fotografiar durant les seves visites a Barcelona i els hem ajudat".
"Al voltant de Lomography hi ha molta mitologia gràcies a vint anys de treball; la resta de marques importants fa temps que es dediquen en exclusiva al món digital, així que ho hem tingut fàcil: tot el mercatanalògic és nostre", explica l'ambaixador de la marca a Espanya, Pasquale Caprile. Tot i l'aposta inequívoca pel model analògic, Caprile considera que la marca no s'ha d'entendre com a contraposició al món digital. "No ens enfrontem a aquest món; jo tinc dies molt digitals i, de sobte, em passo tres dies només amb la Lomo. De fet, Lomography porta temps treballant en aplicacions per fer compatibles els nostres productes amb els mòbils".
Entendre la màquina
L'era del píxel ha facilitat tant les coses que gairebé tots els usuaris es senten capaços de fer fotografies, però això no suposa entendre el que s'està fent. Un dels atractius dels productes Lomography és que dóna peu a conèixer la màquina. "T'obliga a pensar en la sensibilitat de la pel·lícula, en l'apertura del diafragma i en la velocitat de l'obturador, i això, si es treball, acaba enganxant", explica Caprile. L'empresa ha portat al límit aquest esperit amb la seva última màquina, la Konstructor, que es ven totalment desmuntada per a que el comprador s'animi a construir la seva pròpia càmera.
Caprile també atribueix l'èxit de les càmeres Lomo a l'encant de l'espera. "A la gent li cal una aturada de tant en tant, fer les fotos però no veure-les al moment, sinó esperar uns dies per veure el resultat. És com qui viatja sempre en AVE i un dia decideix agafar la bicicleta", resumeix. L'ambaixador de la marca considera que aquest punt de pausa afavoreix la reflexió i "estimula la creativitat" dels fotògrafs.
Visibilitat
L'èxit de Lomography no només es basa en l'atractiu de les seves càmeres i l'aposta única per l'analògic. Al darrere hi ha una feina per fer visible la marca i crear un moviment d'abast mundial que té una pedra angular. "Apostem per la fotografia més artística, i vam trobar una manera de mostrar la feina dels nostres usuaris creant un Lomomural, un collage amb fotografies fetes amb càmeres Lomography. El primer que es va fer ocupava 50 metres en una exposició, i va cridar molt l'atenció perquè estava ple d'imatges explosives i acolorides; això ens va donar molta visibilitat mediàtica".
Per mantenir aquesta visibilitat, Lomography aposta per l'atenció al client. La relació amb la marca tot just comença amb la compra d'una càmera. A partir d'aquí s'obren múltiples serveis d'assessorament i aprenentatge a través de la web, les xarxes socials i els múltiples tallers que prepara la companyia arreu del país i en botigues com la que tenen a Barcelona des de fa nou anys.
Fins i tot la figura de l'ambaixador que representa Caprile funciona com a lligam de l'usuari amb la marca. "És una figura molt més atractiva que la del comercial pels mitjans de comunicació, però també té un sentit; he rebut mails de lomògrafs de Nova York demanant ajuda per trobar allotjament i llocs per fotografiar durant les seves visites a Barcelona i els hem ajudat".