Negocis en blanc-i-blau

La iniciativa Negocis Pericos reuneix en un directori professionals i empreses propietat de seguidors de l'Espanyol per fomentar el networking entre la seva massa social

L'afició del RCD Espanyol viu un sentiment generalitzat de col·lectivitat que permet iniciatives com Negocis Pericos
L'afició del RCD Espanyol viu un sentiment generalitzat de col·lectivitat que permet iniciatives com Negocis Pericos
26 de Maig de 2015
Act. 27 de Maig de 2015
Amb la lliga acabada, el RCD Espanyol és notícia pels dubtes que genera Power8, l'actual patrocinador del seu estadi i que segons informa El Periódico podria haver utilitzat el club per realitzar una estafa piramidal. Un maldecap més per a una afició que, tot i així, no perd l'orgull de "meravellosa minoria", com es publicita darrerament el club. "Salvant les distàncies, els pericos fem pinya com els jueus. Si algun perico fa una iniciativa se l'intenta ajudar sempre. I si veiem que és per ajudar el soci i per fomentar l'espanyolisme, sempre té suport". Qui parla és en Marc Ribalta (@MarcRibalta), propietari juntament amb l'Albert Riera de b Burger Barcelona, un restaurant ubicat al carrer Aragó de la capital catalana. Tots dos, pericos de pro, no van dubtar en cap moment a identificar el seu negoci amb els colors del club dels seus amors. b Burger és un negoci perico, un negoci en blanc-i-blau

De fet, l'hamburgueseria de Ribalta i Riera forma part dels més de 300 professionals i empreses del directori que l'any 2013 van engegar Pepe Macià (@MaciaPepe) i Òscar Julià (@OscarJulia) sota el lema 'Negocis Pericos'. "El Pepe, que és empresari, coneixia altres empresaris de l'Espanyol i va tenir la idea de muntar una mena de directori d'empreses de l'Espanyol que es puguin publicitar entre els pericos", explica a VIAempresa Òscar Julià, que a part de perico és director de Sener a Catalunya. La idea, assegura, "era fer una mica de negoci, però sobretot networking entre gent de l'Espanyol".

Donar-se a conèixer a un públic afí
D'entre aquests més de 300 negocis pericos, Julià ressalta que s'hi poden trobar "des d'autònoms que ofereixen els seus serveis, com advocats, electricistes o taxistes; passant per restaurants o botigues". Alguns ofereixen descomptes, "però cadascú és lliure d'oferir el que vulgui, si és que vol oferir alguna cosa", matisa un dels impulsors de la iniciativa. I és que "hi ha gent que només dient que el seu electricista és de l'Espanyol ja en té prou, encara que li pagui el mateix que a un altre", fa broma.

En Marc Ribalta explica que a b Burger "si algun client s'identifica com a perico el convidem a un cafè o un xupito". Tot i no haver quantificat l'impacte econòmic d'inscriure's al directori de Negocis Pericos, Ribalta destaca que "ens ha conegut molta més gent". A més, la comunitat perica, molt activa a Twitter, també impulsa la iniciativa. "Sempre que ve algú arran d'això ho comenta a Twitter i et permet arribar a bastanta més gent", corrobora.

Marc Ribalta (equerra) i Albert Riera (dreta), al seu restaurant amb el jugador de l'Espanyol Javi López. Cedida


Òscar Julià confessa que "no sabem quant negoci ha generat, és una de les coses que tenim pendents". Ara bé, deixa clar que el moviment hi és. "Tinc amics que quan han d'agafar un taxi truquen a algun dels dos o tres que hi ha apuntats; o gent que ha descobert restaurants a prop de casa que no sabien que l'amo era de l'Espanyol i al saber-ho hi han anat", exposa.

L'esperit comunitari
Per Òscar Julià, "una de les gràcies d'això és donar-li la volta al fet que els pericos siguem pocs. Quan un perico descobreix que algú també ho és, és com si fos de la família i s'estableix una mena de lligam emocional automàtic". Així doncs, Negocis Pericos intenta "crear aquesta comunitat i sentiment de pertinença a un col·lectiu que sovint se'l considera com de segona divisió", lamenta. Julià té clar que, "sense ser un gueto, si puc ajudar un dels meus, fantàstic". 

Tot plegat ho corrobora Ribalta. "Que hi hagi coses així sempre està bé. La massa social espanyolista sempre ens estem movent, intentem que hi hagi germanor", assegura. El propietari de b Burger també va ser l'impulsor de la penya de ciclistes de l'Espanyol, i l'únic que lamenta és que "és una llàstima que no surti del club i sempre hagi de venir del soci".

Manca de suport institucional
Precisament, tots dos protagonistes coincideixen a criticar la manca de suport de la institució a aquest tipus d'iniciatives. "Ho vam comentar al club abans de sortir per si volien promocionar-ho i guanyar-se alguna medalla, però no van respondre massa", recorda Julià. "Van dir que ens ajudarien, però van posar més problemes que una altra cosa. Ho van intentar bloquejar, que no sortís perquè deien que havien tingut la mateixa idea i que la posarien en marxa", lamenta. Al final, conclou, "vam esperar un parell o tres de mesos, però com que no feien res ho vam engegar nosaltres directament".

Ribalta relata que li va passar el mateix a l'hora de fundar la penya de ciclistes. "Ho fas amb il·lusió i s'hi apunta molta gent, demanes suport al club però no et facilita res", recorda puntualitzant que de qui sí que va rebre el suport va ser de la Federació de Penyes. S'hi impliqui el club o no, els pericos no volen sols.