Passió pel SEO

La "Google dependència" de les empreses per aconseguir un bon posicionament en els buscadors afecta directament a l'èxit i la supervivència tant de grans companyies com de start-ups

Avui en dia la xarxa és un gran aparador de productes i serveis on és imprescindible ser-hi present, ja no com una obligació, sinó com una acció estratègica de promoció i màrqueting. La diferència entre notorietat o rellevància i entre una venda pròpia o de la competència recau en la posició que ocupa la teva pàgina web als cercadors, objectiu que s'aconsegueix amb una correcta aplicació del Search Engine Optimization, més conegut com a SEO.

Google no va ser el primer buscador basat en un motor de cerca, però sí que és qui n'ha tret més rendiment. Si parlem de cercadors, hem de parlar pràcticament només del gegant nord-americà, el gran protagonista, amb un 90% de penetració del mercat. Els seus algoritmes de rellevància i popularitat per ordenar els resultats de cerca són el malson de les empreses, però el cert és que l'algoritme de Google és un "ésser viu" format per més de 200 variables, que es transformen constantment.

"Les tècniques SEO poden semblar intuïtives i de sentit comú però també requereixen certs coneixements tècnics", argumenta Javier Casares (@JavierCasares), especialista en posicionament a Internet i autor de la Guia de referencia SEO. Un perfil professional que ronda els 250 euros l'hora.

Segons Casares, l'objectiu del SEO és sortir el millor possible als cercadors, és a dir obtenir tràfic de qualitat. I això no sempre vol dir aparèixer en la primera posició: "De vegades és millor sortir el primer amb la cerca 'comprar Ford Fiesta', que no pas amb la cerca de la paraula 'cotxe', ja que encara que obtinguis menys tràfic, la possibilitat de conversió en vendes és més alta. No et serveix de res que la gent arribi a la teva pàgina web i tanqui la finestra".

Començant a optimitzar
T'has preguntat què cerca la gent per trobar la teva web? Quines paraules clau utilitza la competència? Són les qüestions que t'hauries de formular abans d'optimitzar una pàgina web. Altres conceptes bàsics del SEO són el domini i l'idioma del portal; el títol i la descripció; els enllaços que apunten la teva web i que són de qualitat i; sense oblidar que al final, el més important és el contingut, fresc, amb una bona estructura, etiquetes correctes i paraules clau destacades. És a dir, el SEO clàssic o, com diu Casares, "els paràmetres mínims, ja que si no tens en compte aquests passos, millor que t'oblidis de fer SEO perquè no pots obtenir tràfic si la teva pàgina web està mal feta".

Un altre aspecte a tenir en compte és el del servidor i el hosting. "El servidor és com una botiga al carrer; no és el mateix ubicar un establiment a Passeig de Gràcia que a un poble petit, no hi passarà la mateixa quantitat de gent; de la mateixa manera que no és el mateix tenir una porta de tres metres que una d'un metre d'amplada", argumenta Casares. Amb aquests exemples, l'autor de la guia es refereix a la velocitat de càrrega d'una pàgina web, un dels aspectes més importants.

Un lloc que triga molt temps a carregar acabarà per cansar a l'usuari, qui, sense pensar-ho dues vegades, tancarà la pestanya del navegador i de manera gairebé segura no tornarà a visitar-lo. Oficialment, una plana web no hauria de tardar més d'un quart de segon en carregar-se. "Una xifra una mica enganyosa, ja que al temps que de per sí ja triga a respondre un servidor, se li ha de sumar tots els plugins de xarxes socials i publicitat que hi ha a les webs", adverteix Casares, qui afegeix que "la mitjana són uns quatre segons en total".

Esprémer el SEO
"La campanya de Nadal, des del punt de vista de SEO, s'ha de començar al setembre", sentencia Casares. Segons l'expert, si vols obtenir el potencial complert d'una acció SEO, necessites com a mínim tres mesos d'antelació, ja que els cercadors necessiten el seu temps per fer una radiografia del mercat i creuar dades. "La gent té molta pressa per obtenir resultats, però el SEO és un amic a llarg termini!".

El secret és una mica de màrqueting i una mica de tècnica. O el que és el mateix: SEO i SEM, el màrqueting de resultats, on totes les accions es poden mesurar i avaluar. "Sempre hi ha hagut una batalla absurda entre ambdues eines quan la realitat és que totes dues són compatibles, el que és important és mesurar-ne els resultats", explica l'autor.

Fins a on pots arribar amb el SEO? Per a Casares hi ha dos tipus d'increments: "Si tens 100 visites al dia, amb molt poc tràfic és molt més fàcil multiplicar per 10. Ara bé, quan ja en tens 10.000, arribar a 20.000 és molt difícil. El multiplicador depèn molt del tràfic que tens. Si ets petit les possibilitats de millora són molt grans. És un tema proporcional".

El preu de la dependència
El posicionament SEO afecta positivament i negativament a les empreses. L'últim cas més mediàtic ha estat el de Softonic, l'empresa de descàrregues de software amb seu a Barcelona que prepara un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar més de 200 treballadors, davant la caiguda d'ingressos. Una situació que, segons fonts de la companyia, s'ha vist agreujada durant els últims mesos per un canvi dels algoritmes de Google, que ha provocat que s'exclogui la firma catalana dels resultats de recerca.

Els canvis d'algoritmes de Google poden afectar al model de negoci d'una start-up d'èxit ja consolidada, només perquè cau el seu posicionament al cercador? L'èxit de Softonic depèn de Google? "Clarament no; una companyia com Softonic, pot estar al voltant del 50-60% de trafico SEO", explica Albert López (@albertlg), qui va ser SEO manager de Softonic del 2006 al 2009, en el marc d'una de les xerrades First Tuesday celebrades a Barcelona.

"Quan vaig entrar a Softonic tothom la coneixia, era una start-up capdavantera, que en tres anys va multiplicar per sis el tràfic orgànic". Segons López, la crisi de Softònic no és un tema de SEO, sinó de model de negoci: ", la caiguda de tràfic és continua des de fa pràcticament dos anys, no ve d'ara, arran de l'últim canvi d'algoritmes".

Les empreses són conscients de la necessitat del SEO? "Des de fa cinc anys, sí", assegura Casares, qui afegeix que la majoria se centren amb el SEO clàssic i els manquen coneixements de l'arquitectura de la informació per optimitzar més la web".

Per a Casares és molt important que les empreses incloguin la figura de l'enginyer al seu equip humà. "Per mi és un error no tenir un desenvolupador a casa, ja que per aconseguir una bona optimització és imprescindible saber programar". Com diuen els experts, si vols guanyar la batalla a Internet: "Posa un SEO a la teva vida".
Avui et destaquem
El més llegit