Què estudien els alts executius?

El Global Executive MBA és un dels programes estrella d'aquests professionals que volen millorar la capacitat de lideratge en un entorn global

Uns catorze anys d'experiència laboral, provinents de diferents indústries i països, d'uns 37 anys d'edat i que dominin com a mínim tres idiomes. Aquest és el perfil comú dels alts executius que estudien un Global Executive MBA (GEMBA), el programa amb més prestigi de les universitats i escoles de negoci.

La majoria d'aquests executius provenen de multinacionals, però no és l'únic perfil dels estudiants del GEMBA. "Clar que tenim participants que venen d'aquest sector, però també hi ha emprenedors que busquen oportunitats globals, funcionaris públics, i professionals d'organitzacions sense ànim de lucre que volen comprendre la forma d'interactuar amb els governs i les empreses, per assolir la seva missió", explica Pedro Parada, codirector del Global Executive MBA d'Esade i Georgetown.

Aquest any el programa d'Esade i la universitat de Georgetown (Estats Units) ha arribat al seu rècord amb 45 participants provinents de 15 països diferents, i ja té llista d'espera per a l'any que ve. Segons Parada, el que caracteritza al GEMBA és la diversitat de l'alumnat: "enguany tenim un participant que és del Brasil i que treballa a Sud-àfrica per a una empresa canadenca, des de fa 15 anys".

Un programa 'real, win and worth'
John Healy, director executiu del Global Executive MBA d'Iese, explica que els participants d'aquest programa "busquen millorar la seva capacitat de lideratge i la presa de decisions, en un món globalitzat". En aquest sentit, el director executiu recorda que l'estudiant del GEMBA ha de ser una persona compromesa i humil, capaç de treballar moltes hores i desenvolupar una capacitat transcultural. "És un programa de dedicació gairebé completa però amb un resultat real", afegeix Healy.

Per la posició que ocupen en la companyia, els alts executius tenen la possibilitat d'influir de manera important tant en la vida i desenvolupament de l'empresa, com en l'entorn social, econòmic i polític de la mateixa. Marc Sala, actual estudiant del GEMBA d'Esade i l'únic català de la promoció, assegura que "és molt important entendre la política internacional i les relacions entre països i els teixits socials de cada lloc". Segons Sala, "no és possible internacionalitzar una empresa, sense entendre profundament la realitat i les característiques del mercat en qüestió i dels seus governs".

Després de molts anys treballant en la mateixa empresa a un ritme molt alt, Sala ha decidit estudiar un programa d'alta direcció. "Tenia ganes de treure una mica el cap fora de l'aigua i agafar una visió més general del món de l'empresa per fer tasques més transversals", comenta Sala, director del departament de disseny elèctric d'Alstom Energías Renovables, que afegeix que "arrel de la crisi, l'empresa ha hagut d'espavilar-se a internacionalitzar les activitats a altres mercats i continents i calia entendre quines són les maneres de fer-ho de forma efectiva".

La volta al món
Tant el GEMBA d'Esade com el d'Iese s'estructuren en diferents mòduls al llarg dels prop de dos anys de durada del programa, amb estàncies setmanals a diverses ciutats, entre les que destaquen Barcelona, Shanghai, Sao Paulo, Bangalore i Nova York, entre d'altres. Aquest és un dels majors atractius del programa. "Els alumnes aprenen viatjant, interactuant amb les institucions i les companyies locals", explica Parada.

L'estructura modular és un dels arguments favorables per a molts participants a l'hora d'escollir el GEMBA. "Tenint família, tot i que durant els sis mòduls cada tres mesos estàs dues setmanes fora de casa durant un any i mig, és més fàcil d'organitzar que no pas un programa part-time on, durant dos anys, tens tots els caps de setmana ocupats i corres el risc que t'acabi bloquejant completament la vida familiar", conclou Sala.
Avui et destaquem
El més llegit