Room Escape o com fugir de la rutina

La febre per aquest joc de lògica fa créixer exponencialment l'oferta en un sector, el de l'oci, on el boca orella és fonamental per captar nous clients

Si viviu en aquest món segur que heu sentit a parlar dels Room Escapes. Es tracta d'una oferta d'oci on grups de fins a cinc o sis persones han d'aconseguir sortir d'una habitació en menys d'una hora mitjançant la lògica i resolent diversos enigmes. En poc més d'un any, la febre per aquest joc ha multiplicat exponencialment l'oferta, i només a Barcelona s'ha passat d'una desena a més de 50.

Un dels primers a obrir va ser el Cronològic, en marxa des del 2013. "Només hi havia un Room Escape a tot Espanya. Hi vam jugar i com que teníem ganes de més vam obrir el nostre", explica a VIA Empresa Paula Fernández, membre del trio de creadors. "La idea era fer-ne un de diferent de l'oferta que hi havia, canviant la dinàmica del joc, la història, etc.", recorda abans de reconèixer que "no pensàvem que acabaria havent-hi tants". Els tres impulsors de Cronològic van destinar els seus estalvis a posar en marxa una oferta d'oci per la qual ja hi han passat més de 20.000 persones.

La història de jugadors (o escapistes) que acaben obrint el seu propi Room Escape no és aïllada. Agustí Carbonell, creador d'Enigmik, explica que ho va descobrir amb el que ara és el seu soci mentre vivien a Londres. "Un dia un company ens va portar a fer aquesta activitat sense que tinguéssim ni idea de què anava. Ho vam provar i vam sortir al·lucinats. Al final, va acabar sent l'excusa per tornar a Barcelona", reconeix. Enigmik va obrir les portes l'abril del 2015 i ja hi han jugat més de 6.000 persones.

Amb una oferta cada cop més saturada, també hi ha emprenedors que experimenten amb la diversificació dins de l'escapisme. És el cas de la productora d'espectacles de terror Horror Box, dirigida pel matrimoni que formen en David Moreno i la Cristina Raya. "Portem quatre anys fent una experiència de gran format, primer al Coliseum i després al Museu de Cera: les Horror Experiences. La idea era implicar el públic en un recorregut, com el passatge del terror, i ha anat evolucionant", recorda ell.

L'any passat van apostar per la Infection Horror Experience, on calia sobreviure en una apocalipsi zombie i trobar la vacuna que un doctor té amagada en una caixa forta. "La seva missió era anar a nou punts diferents del museu i aconseguir fer unes proves per obtenir la vacuna. Ho vaig explicar a un amic i em va dir si fèiem un joc tipus Room Escape. I jo no sabia ni què era!", assegura. Aquest comentari el va portar a fer-ne un i "la sensació que em va causar va ser una meravella. Et genera una adrenalina constant quan tens un objectiu molt clar, sortir". Amb la fusió de la seva experiència i el concepte de Room Escape va néixer Jigsaw, a la que se li ha sumat Ouija. Amb ells, els escapistes ja poden afegir una dosi de terror al joc.

Molt més que una habitació
El fenomen dels Room Escape està donant vida a molts locals fins ara buits. Tot i així, els impulsors d'aquests Room Escapes asseguren que no es tracta d'un projecte ràpid i barat, com alguns tenen al cap. "La inversió depèn del joc, però entre 20.000 i 40.000 euros és el més habitual", xifra Agustí Carbonell, d'Enigmik. "Hi ha qui pensa que és molt senzill posar una habitació amb quatre coses, però no acaba sent així. Depèn del nivell de tecnologia, de les obres que hagis de fer o del personal que necessitis", afegeix.

"Vam trigar perquè havíem de buscar un local que s'adaptés al que necessitàvem, per complir normatives, fer obres, etc. I per fer el joc concret vam estar uns cinc mesos", relata Carbonell.

"Requereix bastanta més inversió del que la gent es pensa", diu Paula Fernández, de Cronològic. "Gairebé cada setmana rebem correus de gent que vol fer un Room Escape i s'han quedat sense inversió perquè no esperaven que fos una cosa tan complexa", afegeix.

A banda de la inversió en infraestructura, Fernández ressalta la importància de treballar bé els enigmes que els jugadors es trobaran a l'habitació. "El Room Escape es basa molt en la dinàmica de joc. Hi ha moltes formes de fer-lo, però l'important és que sigui un joc de lògica que et faci pensar. No ha de ser una gimcana tancat en una habitació, sinó que hi hagi un plantejament", assegura.

A l'acabar el joc és indispensable la foto. Cronològic.


Per tot plegat, la creadora de Cronològic explica que van estudiar molts experiments de psicologia i de dinàmica de grups. "Vam intentar mesurar que el joc estigués molt equilibrat en aquest sentit. A part d'això, no importa tant la tecnologia com el sentiment que desperta en els jugadors. Si et sents que només estàs obrint cadenats o si t'estàs trencant el cap per aconseguir un objectiu amb el teu equip. Si el joc no està estudiat, l'escenografia no ho salvarà", determina.

"Tenim una proposta que tira enrere a molta gent, però que n'hi ha molta altra que n'és molt fan", diu David Moreno sobre els Room Escape amb component de terror. "La gent ha de sortir acollonida, suar i cridar. És una forma de destensar-se de la rutina. Volíem fer una experiència de terror on el joc no deixa de ser l'excusa. Però integrem l'enigma en la història, no hi ha res perquè si", indica.

Al novembre van obrir el seu primer Room Escape, Jigsaw, sis mesos després de tenir el local. "Vam decidir aportar-hi el que fem nosaltres: actors, cuidar l'escenografia, la il·luminació, el so, etc., com si fos un espectacle. Són experiències immersives", diu Moreno.

Col·laborar com a segell de qualitat
"És molt fàcil obrir un joc fent una barreja de diversos enigmes que has anat copiant", denuncia Paula Fernández sobre la proliferació de locals que ofereixen jugar a Room Escape. En bona part per això, alguns dels primers i més recomanats s'han ajuntat a la ruta Escape Master. "Hem fet una col·laboració perquè la gent que comença pugui conèixer altres Room Escapes de qualitat de la ciutat", diu Agustí Carbonell. "Vam voler fer un tour de jocs de qualitat, ben considerats a les xarxes, que tinguin tots el certificat d'excel·lència de Trip Advisor", afegeix Paula Fernández. Com a premi, els jugadors que completen la ruta s'emporten una samarreta.

Sobre el boom d'oferta, David Moreno creu que "passarà el mateix que amb el fenomen dels bowlings. Acabaran quedant els que la gent recomani perquè el boca orella fa molt. Nosaltres no hem fet cap campanya de publicitat i tenim ple cada dia". Hi coincideix Agustí Carbonell, per qui "molta gent veu ara l'oportunitat, però després s'acabaran mantenint els que ho facin millor".
Avui et destaquem
El més llegit