Tu a Esade i jo a Iese

Dues bessones nord-americanes, amb la mateixa trajectòria, expliquen perquè cadascuna va escollir una escola de negoci per cursar un MBA

Les bessones nord-americanes Diana i Julie Verdugo sempre ho havien fet tot juntes. Van anar a la mateixa escola de Michigan, van estudiar la mateixa carrera universitària al mateix centre i, fins i tot, després de graduar-se van treballar durant un any i mig a la mateixa empresa. El 2010 van decidir estudiar un MBA (Master of Business Administration) i totes dues van escollir la ciutat de Barcelona. La Julie va triar Iese i la Diana Esade; les dues escoles de negocis espanyoles amb presència al rànquing del Financial Times. "Vam escollir l'opció més encertada per a cadascuna", asseguren les germanes, un any després d'haver-se graduat, durant una visita fugaç a la capital catalana.

"Tots els MBA es venen com a programes internacionals però no tots ho són realment. Els MBA dels Estats Units ho són menys que els europeus", argumenta Julie, qui afegeix que "per més que a la classe hi hagi estudiants xinesos amb passaport xinès, tots són americans".

Aquesta percepció es confirma amb l'MBA City Monitor, realitzat per Esade aquest any, on diu que el 89,3% dels estudiants d'MBA matriculats a Europa provenen d'altres països, mentre que a les escoles nord-americanes el percentatge baixa fins al 38,9%. Per a les dues germanes, la capital catalana era la destinació ideal: "Buscàvem una ciutat europea que sortís als rànquings internacionals i que fos més petita que Londres, i, en aquest sentit, Barcelona ens va enamorar".

'Recruiters' en busca d'estudiants
Llicenciades en enginyeria industrial, Diana i Julie Verdugo van decidir muntar la seva start-up a Detroit, després de treballar un any i mig a l'empresa anglesa GKN. "Volíem crear una activitat vinculada al món de la moda i els negocis, amb un component social", comenta Diana. D'aquesta idea en va sorgir Gemela Design, un projecte de joies fetes a mà. Era l'any 2009 , llavors només tenien 25 anys i moltes ganes de professionalitzar la vessant empresarial del projecte.

Durant un international career forum celebrat a Chicago, on les universitats presenten la seva oferta a futurs candidats, van conèixer algunes de les escoles de negocis espanyoles. "Buscàvem una experiència mínima de dos anys a l'estranger amb possibilitat de fer pràctiques i tant Esade com Iese tenien un MBA de 19 mesos amb aquestes característiques", recorden.

Segons un estudi elaborat per The Economist, els factors que tenen en compte els estudiants de MBA a l'hora d'escollir una escola de negoci són la reputació del centre, el contingut del programa, la localització i la posició que ocupen als rànquings internacionals. No obstant, el tracte personal amb les recruiters és decisiu: "Una de les preguntes que em van fer durant l'entrevista del procés d'aplicació a Esade va ser: Si fossis portada d'una revista quin seria el titular que acompanyaria la teva imatge? Aquests detalls et criden l'atenció i et fan veure quina escola és més disruptiva", recorda Diana.

Estructura versus flexibilitat
El primer any del curs acadèmic és el que marca la diferència més gran entre ambdues escoles de negocis. "A Iese tens moltes hores de classe i, quan surts, sempre tens molts treballs, fèiem tres casos empresarials cada dia a l'arribar a casa", comenta Julie, que afegeix que "el primer any està molt centrat en l'experiència a l'aula".

Per contra, Esade promou una actitud proactiva des del primer moment entre els estudiants. "Pots invertir més temps en els anomenats business class entre companys, on fins i tot també hi participen els professors. Donen molta llibertat a l'alumnat perquè siguin els estudiants els que proposin iniciatives. Hi ha més flexibilitat", explica Diana.

Un programa 'real, win, worth', a llarg termini
Al maig del 2012 va ser la festa de graduació de les dues germanes. Totes dues estan d'acord en dir que "després d'un any és difícil valorar si la inversió econòmica ha valgut la pena". Segons les bessones Verdugo, "un MBA és una inversió a llarg termini que no té uns resultats immediats, ja que quan et gradues, encara pesa més l'experiència professional prèvia que tenir un MBA". Valoren els coneixements que han adquirit i sobretot "la confiança" que els ha generat. "Penses estratègicament, potser no saps les respostes però et saps fer les preguntes adequades i ets capaç de veure noves oportunitats", asseguren.

Són conscients que "un MBA és una marca i que hi ha moltes empreses que tenen en compte les posicions que aquests programes ocupen als rànquings, a l'hora de seleccionar els candidats". En aquest sentit, l'MBA de l'Iese es situa en la cinquena posició, mentre que el d'Esade ocupa la setzena, segons el rànquing de The Economist.

Actualment la Julie treballa a Adidas a la seu que la companyia té a Nova York, mentre que la Diana ha continuat pel camí de l'emprenedoria i l'e-commerce des de Berlin. "Si haguéssim de tornar a escollir una escola de negocis per cursar un MBA, cadascuna tornaria a triar aquestes dues opcions", conclouen les bessones.
Avui et destaquem
El més llegit