Animats a internacionalitzar-se

Segons un informe sobre comerç valencià, "Europa ha deixat de ser el centre del món" i, precisament per això, sosté que cal diversificar els mercats estrangers

José Vicente Morata i Xicu Costa | Cedida
José Vicente Morata i Xicu Costa | Cedida
Redacció VIA Empresa
Barcelona / València
23 de Novembre de 2018
Act. 23 de Novembre de 2018

Creació de noves empreses, formació, suport al petit comerç i impulsar la internacionalització. Aquests són els objectius de CaixaBank i la Cambra de Comerç de València i així ho han explicat el director territorial de l'entitat al País Valencià, Xicu Costa, i el president de la Cambra valenciana, José Vicente Morata, durant la presentació de l'informe Els mercats del comerç exterior valencià: diversificació Vs. concentració.

 

En aquest sentit, l'estudi anima les empreses valencianes a "posar-se les piles" i portar a terme una "internacionalització a una velocitat de vertigen", però també diversificar els mercats estrangers perquè, segons l'informe, "Europa ha deixat de ser el centre del món".

El document destaca la tendència de les mercantils del País Valencià a reduir la seva diversificació de mercats d'exportació quan no hi ha una recessió econòmica, un comportament que, a partir del 2016, ha tornat a reproduir-se. A més, també assenyala que el mercat europeu ha reduït el seu pes en el total d'exportacions en més de set punts des de l'any 2000 en favor del nord d'Àfrica, del mercat asiàtic i de la resta d'Europa.

 

Més exportacions

L'informe també subratlla que entre el 2014 i el 2017, les exportacions valencianes han augmentat un 7,8%, una taxa "molt superior" a la ja registrada en períodes anteriors. Com a conseqüència, s'ha incrementat el pes del mercat de la Unió Europea fins el 63% el 2017.

Els mercats asiàtics, a més, cobren importància i se centren, sobretot, a la Índia i al sud-est asiàtic. De fet, les exportacions a la Xina manenten una tendència a l'alça, però a un ritme inferior al ja registrat pels mercats europeus, un 4,5% de mitjana anual.

Justament per això, Morata ha avisat que els mercats asiàtics estan "molt oblidats i abandonats", però també ha posat en valor que 3.000 empreses exporten regularment al Marroc. "Estem batent rècords tots els anys", sosté, al mateix temps que Costa ha demanat "fer un esforç per potenciar les exportacions".