• BDP, el trampolí del disseny nostrat

BDP, el trampolí del disseny nostrat

Barcelona Design Platform és un ecommerce amb l'objectiu de promocionar els dissenyadors i la producció locals

Meritxell Garcia Longares de Barcelona Design Platform
Meritxell Garcia Longares de Barcelona Design Platform
Aiats Agustí
Periodista
14 de Juliol de 2016
Act. 14 de Juliol de 2016
"Un cop vaig anar a visitar una amiga a Sud-àfrica i vaig comprar una màscara en un mercat; un cop al cotxe m'hi vaig fixar i eren made in China", explica Meritxell Gracia. Aquesta anècdota és un dels motius que han portat a Gracia a emprendre i muntar una plataforma de promoció del disseny autòcton: Barcelona Design Platform.

Tots tenim el típic amic, conegut o saludat -dissenyador o simplement manetes- que dissenya coses, mobles, ginys, làmpades o gadgets i els encoloma a amics, coneguts, familiars i saludats. Per què no comercialitzar-ho? "No és la meva feina" o "No sé com fer-ho" o "No tinc temps" són algunes de les respostes més típiques. Per resoldre aquest problema, Gracia ha impulsat un ecommerce que troba i distribueix productes pensats i produïts a casa nostra.

Barcelona Design Platform (BDP) "pretén ser una plataforma de dissenyadors locals que tot el que ven està produït, dissenyat i fabricat al lloc on pertany la plataforma", diu Gracia, fundadora d'aquest ecommerce de venda de decoració i gadgets. Segons diu aquesta emprenedora, "tot el que venem a BDP està pensat i fet a Catalunya, en aquest cas a Barcelona, on el disseny és molt fort".



BDP serveix doncs per promocionar aquests dissenyadors locals però també per trobar dissenys originals i aglutinar els seus productes sota un mateix paraigua. Després de fer una enquesta entre els comerciants per sospesar el parer del detallista, aquests van rebre molt favorablement la idea "perquè la gent pregunta si tal article o tal altre està fet aquí". Per tant la demanda existeix i sobretot entre els turistes, afirma Gracia.

Així, BDP opera en línia però també en petits establiments on ofereix els seus productes: "Normalment els comerciants indiquen als turistes de manera molt rudimentària quins productes són made in Barcelona, amb els corners de BDP el turista ho pot veure directament". Actualment la plataforma compta amb tres espais en botigues, però s'ha marcat com a objectiu acabar l'any amb una botiga a cada districte de Barcelona per "donar-nos a conèixer".

A la caça del dissenyador local
"L'objectiu final de BDP és que la persona que adquireix un dels productes sàpiga que aquell objecte ha estat fet i dissenyat a Barcelona", conclou l'emprenedora.

Actualment la plataforma compta amb més de 200 referències i col·laboren amb 18 dissenyadors. "Cada mes entra un dissenyador nou, sempre són perfils petits i no gaire coneguts i aquests són els que volem ajudar", explica Gracia. Els dissenyadors els van a buscar a fires o "pel boca-orella o amics d'amics" i un cop passen a formar part de la plataforma, "els assessorem fiscalment, gestió, distribució i tot el que necessitin". BDP espera acabar l'any amb cinc dissenyadors més.

Aquest projecte en què treballen dues persones a full time i està incubat a Barcelona Activa es va constituir el juny de l'any passat, però la idea ja rondava el cap de Gracia "molt abans". L'emprenedora troba terrorífic el fet "d'agafar un avió a la Xina i veure la mateixa roba pel carrer o els mateixos mobles per tot arreu", per això intenta que "el talent local pugui arribar al mercat".

Posant la mirada cap al futur, Gracia apunta que "primer cal consolidar-nos a casa nostra, però així com existeix una Barcelona Design Platform també podrà existir una Berlin Design Platform o una València Design Platform, la idea és establir la plataforma a les diferents capitals del disseny europeu o d'on sigui", per anar a qualsevol banda i poder identificar i adquirir disseny autòcton.