• 'Blue Jasmine', la mirada de Woody Allen a la crisi financera i moral

'Blue Jasmine', la mirada de Woody Allen a la crisi financera i moral

Cathe Blanchett guanya l'Oscar amb el personatge d'una nova rica que perd la seva fortuna per la crisi econòmica

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Judith Vives
14 de Març de 2014
Act. 14 de Març de 2014
Després d'un periple europeu, Woody Allen ha tornat a ambientar la seva darrera pel·lícula als Estats Units per relatar, en clau de tragicomèdia, algunes de les raons que van donar peu a la crisi financera i la crisi de valors que hi va associada. Ho fa a 'Blue Jasmine' a través de la caiguda en desgràcia econòmica i social d'una dona adinerada, interpretada per Cate Blanchett en una actuació que li ha suposat un Oscar a la millor actriu.

La "trista Jasmine" del títol és una dona de classe baixa que, gràcies al seu matrimoni, aconsegueix ascendir uns quants graons de l'escala social fins a convertir-se en una clara representant de la classe alta novaiorquesa de l'Upper East Side. En quedar vídua i arruïnada, Jasmine haurà de refiar-se del suport de la seva germana, una modesta treballadora d'un barri pobre de San Francisco.



La pel·lícula s'estructura a partir de flashbacks que mostren la vida de Jasmine abans i després de la seva ruïna com a conseqüència de l'estafa realitzada pel seu marit. Aquest detall argumental ha fet pensar a més d'un en el cas real de Ruth Madoff, la dona de l'inversor, financer i estafador Bernard Madoff, un dels noms més tristament associats a la crisi econòmica.

També s'ha comparat aquesta Jasmine amb un personatge històric del teatre i cinema americà, la Blanche Dubois d''Un tramvia anomenat desig'. Jasmine i Blanche tenen en comú el seu caràcter fantasiós i la incapacitat de veure la realitat i acceptar les coses tal com són. Així és com Jasmine aconsegueix viure sense remordiment, envoltada de luxes, tot i que aquests provenen dels enganys i estafes del seu marit.

Aquesta mateixa manca de sentit de la realitat li impedeix, més endavant, acceptar la pèrdua de la seva riquesa i els seus privilegis. La manca principis ètics i morals de Jasmine i del seu marit es converteixen en una bona metàfora de la crisi de valors que ha anat estretament lligada a la crisi financera, un aspecte que també han tocat altres pel·lícules recents com 'El lobo de Wall Street' o 'El capital'.