Coronavirus 'made in' Hollywood

"Són els cinemes necessaris perquè els estudis triomfin?"

El passeig de la fama de Hollywood. | iStock El passeig de la fama de Hollywood. | iStock

Arran de la crisi del COVID-19, els canvis que s'esperaven en la indústria de l'entreteniment s'han accelerat. Noves plataformes, connexions de banda ampla més ràpides, nous jugadors en el tauler de la distribució sota demanda (Vídeo On Demand) i les persianes baixades als cinemes de la majoria dels països han fet que el consum de continguts audiovisuals a la llar hagin augmentat exponencialment, així com el nombre de subscriptors.

Prova d'aquest canvi de paradigma va ser la decisió presa per Universal Studios a l'hora d'estrenar Trolls World Tour directament en Premium VOD, saltant-se així la pantalla gran. Una decisió arriscada, però guanyadora, ja que aquesta seqüela va recaptar un benefici similar al de la seva predecessora que sí havia estat estrenada en cinemes. El debat estava servit: Són els cinemes necessaris perquè els estudis triomfin?

La tensió entre exhibidores i distribuïdores va esclatar quan el CEO d'NBC Universal, Jeff Shell, es va vantar públicament de l'èxit aconseguit amb aquesta estratègia. Una celebració que AMC Theatres, una de les cadenes de cinemes més grans del món i propietària de CINESA al nostre país, va considerar inapropiada ja que el tancament de sales havia afectat de manera negativa als seus estats financers i a la seva cotització borsària (7,24 $ 1/1 - 2,17 $ 4/4 – 4,04 $ 31/7). Tant és així que a causa de la seva falta d'ingressos i al fet que ha de mantenir unes infraestructures colossals, s'ha especulat amb la seva fallida i amb una possible venda al totpoderós Amazon. Així doncs, i com a resposta AMC Theatres va amenaçar de deixar d'exhibir pel·lícules del grup Universal.

S'ha especulat amb la fallida d'AMC Theatres i amb una possible venda al totpoderós Amazon

Però atès que la reobertura de les sales de cinema continua posposant-se als Estats Units, AMC Theatres i Universal Studios han arribat a un acord, establint així un precedent per a la resta del mercat audiovisual. Totes dues parts han decidit passar dels habituals 90 dies d'exclusivitat de les pel·lícules en mans de les sales de cinema a tan sols 17 dies. Encara que els secrets financers de l'acord no han estat revelats, se sap que AMC Theatres rebrà un percentatge dels ingressos del Premium VOD. Universal Studios, per part seva, optimitzarà els elevats costos de màrqueting i publicitat de les seves estrenes en sales i aprofitarà aquesta inversió per a atreure, a més, públic a les plataformes digitals.

No obstant això, no hem d'oblidar l'efecte dominó en l'economia. El possible declivi dels exhibidors afectaria, i molt, a les empreses de retail i al món immobiliari. Per què? Perquè les sales de cinema han substituït als hipermercats com a locomotora de la majoria dels centres comercials, on conviuen altres negocis que és retroalimenten del seu públic. La visita a les seves sales sol venir acompanyada pel consum en altres establiments, ja siguin de retail o d'hostaleria. A més, el gran espai que ocupen els cinemes en els centres comercials evidència que són una font d'ingressos primordial per al manteniment d'aquests. Si un dels estendards d'aquestes superfícies està en decadència, o amb la persiana baixada, el valor d'aquests conglomerats immobiliaris podria caure en picat. Caldrà veure com s'adaptaran els centres comercials als canvis en la manera de consumir i relacionar-se en societat.

El Racó del Lector és una secció per compartir experiències, donar el teu feedback o fer algun suggeriment de tot allò que t'agradaria llegir o escriure. Escriu-nos a lectors@viaempresa.cat

Més informació
Esteve: "Tenim un problema greu com a país amb la cultura"
Per què les crispetes al cinema són tan cares?
Quants diners perd el cinema català cada dia?
Avui et destaquem
El més llegit