• Do It Original: moda a la carta

Do It Original: moda a la carta

La start-up catalana comercialitza en botigues multimarca de Barcelona i València col·leccions fetes a mida pels seus clients

    Carolina Delgado, co-fundadora de Tailor&Co i de Do It Original
    Carolina Delgado, co-fundadora de Tailor&Co i de Do It Original
    04 de Febrer de 2015
    Fer-te la roba a mida, amb el teixit i color que vols, i tenir-ho en menys d'un mes a casa és possible. És l'essència de la start-upDo It Original, fundada per l'empresària Carolina Delgado, qui compta amb una llarga trajectòria en el món de la moda.

    Ella és, juntament amb la seva mare i el seu marit, qui va posar a l'abast dels catalans l'arranjament de roba amb la cadena Tailor&Co, fundada el 2000 i amb un total de 43 establiments a Espanya, Andorra, Xile i Dubai en poc més de 14 anys de vida. Un negoci familiar d'èxit que li va permetre detectar una nova necessitat en el mercat: "Quan la gent venia a portar la roba per arreglar, ens preguntava si li podíem personalitzar. El client vol peces a la seva mida i gust".

    Un cop identificat el nínxol, a pels diners. Amb 63.000 euros dels tradicionals friends, family and fools es van llençar de cap a emprendre de nou. I amb èxit, ja que han tancat el darrer trimestre de 2014 triplicant les vendes.

    Adaptar el negoci a un nou projecte
    "A les botigues de Tailor&Co hi tinc modistes, no són comercials, pel que la primera idea de crear aquesta línia en un negoci ja existeix, no va funcionar", recorda Delgado. I és que el primer pensament era oferir el disseny i confecció de roba sota la mateixa marca, un intent que no sempre funciona quan ja es té una marca consolidada. És per això que la família va optar per Do It Original per separat, i centrat ja inicialment en atraure el client que vol roba personalitzada.

    El llançament es va fer online mitjançant una plataforma que permetia a l'usuari crear les seves peces de roba, un simulador que mostra com li quedaria i un sevei de compra. Malgrat semblar una idea disruptiva, no va funcionar.

    Treballar sota comanda i amb superfícies multimarca
    Lluny de cessar, van posar els ulls sobre les botigues multimarca. "A l'octubre de 2014 vam decidir treballar amb ells sota comanda, però amb un estoc previ", recorda Delgado. L'objectiu era crear peces i combinacions determinades i posar-les a la venda en els comerços físics. La jugada tampoc va sortir bé, ja que la mala època del comerç ha fet que es vengui poc i hi hagi sobrestoc als magatzems, "pel que els botiguers no ens podien comprar res a nosaltres".

    "Aquí vaig detectar un nínxol: calia canviar la forma de distribució de la moda", subratlla la fundadora de Do It Original. Així, se'ls va presentar als comerciants l'opció de tenir col·leccions de 'pronto moda' –peces per a totes les temporades- i sota comanda amb un màxim de 15 dies. A hores d'ara estan presents en set botigues de Barcelona i València.

    La proposta que presenten és beneficiosa per la botiga. Delgado ressalta que ells poden ser una "bona opció" quan el fabricant esgota l'estoc d'una peça o col·lecció i no pot proveir el botiguer; ells, en canvi, són de "reacció flexible i ràpida" i tenen la capacitat d'adaptar-se a les tendències de la temporada. "Si es posa de moda un tipus de pantaló i es ven ràpid, nosaltres tindrem 15 dies per enviar la comanda que ens facin", afegeix.

    Desvincular Tailor&Co
    "No podem convertir-nos en una fàbrica, no volem que sigui el nostre model de negoci, preferim treballar en tallers de confecció mitjans i de proximitat". Fins ara és a Tailor&Co on es crea la roba, però l'objectiu és trobar partners que se'n facin càrrec.

    Pretenen seguir amb la mateixa estratègia en la seva expansió al Regne Unit, prevista per abans de l'estiu d'aquest 2015. Posteriorment volen desembarcar a Alemanya i França.