• Economia
  • 080 Barcelona Fashion: el talent i la sostenibilitat vesteixen el futur de la moda catalana

080 Barcelona Fashion: el talent i la sostenibilitat vesteixen el futur de la moda catalana

La 36a edició de la passarel·la posa punt final a la seva etapa al majestuós recinte modernista de Sant Pau del 14 al 17 d’octubre

La 080 Barcelona Fashion Week 2025 | ACN
La 080 Barcelona Fashion Week 2025 | ACN
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
Barcelona
15 d'Octubre de 2025 - 05:30

La 080 Barcelona Fashion s’acomiada de Sant Pau. Aquest dimarts s’ha aixecat el teló de la 36a edició de la passarel·la, que tanca la seva etapa al majestuós recinte modernista de Sant Pau. Del 14 al 17 d’octubre, Barcelona torna a convertir-se en l’epicentre de la moda, acollint el talent i la creativitat de 24 dissenyadores i dissenyadors. Entre les marques participants destaquen noms com Lola Casademunt by Maite, Custo Barcelona, Escorpion o Simorra.

 

Amb més de 35.500 metres quadrats de bellesa arquitectònica, Sant Pau ha estat, durant diverses edicions, molt més que un escenari: ha estat la llar de la 080. “080 Barcelona Fashion és una cita clau per a reforçar el posicionament de Barcelona i de Catalunya com a referent de disseny i creativitat, així com de la indústria de la moda en el sud d'Europa”, ha destacat el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Miquel Sàmper, durant la inauguració oficial, acompanyat pel director del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), Moisès Rodríguez Cantón.

L’esdeveniment, impulsat per la Generalitat de Catalunya a través del CCAM, del Departament d’Empresa i Treball, compta enguany amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, que s’ha sumat al vaixell de la setmana de la moda catalana. Per primera vegada, aquesta aliança inclou el suport econòmic del consistori liderat per Jaume Collboni, que ha destinat 150.000 euros per reforçar la iniciativa i contribuir al creixement i projecció de la passarel·la. 

 
El conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Miquel Sàmper, durant la inauguració oficial
El conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Miquel Sàmper, durant la inauguració oficial del 080 | ACN

El sector de la moda a Catalunya és tot un motor econòmic: 12.600 empreses repartides arreu del territori i més de 80.000 personis ocupades, tant en l'àmbit de la indústria com del comerç. Les 800 principals empreses catalanes del sector aconsegueixen una facturació conjunta de 14.500 milions d'euros a escala mundial. "La moda és cultura, identitat i expressió, però també és indústria, ocupació i competitivitat", ha subratllat el conseller Sàmper, parafrasejant el director del CCAM. El conseller ha destacat l’objectiu de “consolidar Catalunya com a referent internacional en moda, competitivitat i creativitat”, una fita que implica impulsar la producció de proximitat, la sostenibilitat i l’economia circular.

Conseller Sàmper: "La moda és cultura, identitat i expressió, però també és indústria, ocupació i competitivitat"

Segons Sàmper, produir a Catalunya significa apostar per llocs de treball de qualitat i per una cadena de valor més sòlida i resilient, alhora que es redueix l’impacte ambiental de la indústria.

D’Igualada a Cardedeu: les firmes catalanes marquen el camí de la moda sostenible

Jessica Raya, directora creativa d’Escorpion al backstage de l’esdeveniment
Jessica Raya, directora creativa d’Escorpion al backstage de l’esdeveniment | Cedida

En la mateixa línia s’ha expressat Jessica Raya, directora creativa d’Escorpion, la centenària firma igualadina, en una conversa al backstage de l’esdeveniment per a VIA Empresa: “Catalunya ha estat històricament molt important en el sector tèxtil, però, per desgràcia, ja no hi ha tants proveïdors com abans, i això dificulta tenir la proximitat que voldríem. Per a nosaltres la sostenibilitat no és només estalviar aigua, que també ho fem, la sostenibilitat és aconseguir que sigui un model de quilòmetre zero”.

Raya explica que “estalviem un 25% d’aigua en cada peça que tenyim, i això és molt important, perquè el fet de reciclar aquesta aigua aporta un valor afegit a les nostres creacions”. Afegeix que la durabilitat també és clau: “una peça de qualitat ja és, per si mateixa, sostenible. No volem fast fashion; volem que el consumidor construeixi un fons d’armari, una base sòlida sobre la qual anar creant”.

Raya (Escorpion): "No volem fast fashion; volem que el consumidor construeixi un fons d’armari, una base sòlida sobre la qual anar creant”

En aquest mateix objectiu treballa la firma catalana Lola Casademunt, nascuda fa més de 40 anys a Cardedeu. El CEO de la marca, Paco Sánchez, explica a VIA Empresa que, “ser sostenible no és només utilitzar un teixit reciclat o cotó orgànic; va molt més enllà. Ser sostenible vol dir no necessitar tantes peces, sinó peces bones. La qualitat no és negociable dins de Lola Casademunt. Necessitem que la roba perduri, perquè no sigui necessari comprar-ne cada setmana”.

Amb aquestes paraules, Raya i Sánchez simbolitzen l’esperit de la 080 Barcelona Fashion en aquest moment de transició. El comiat de Sant Pau no és un punt final, sinó l’inici d’una nova etapa per a la moda catalana: més contemporània, més conscient i, sobretot, més viva que mai.