• Economia
  • "A Primark, les noies d'institut compren on les seves àvies"

"A Primark, les noies d'institut compren on les seves àvies"

Mar Morón, directora de producte Iberia de la multinacional, explica com la firma irlandesa ha aconseguit conquerir a tot tipus de públic amb preus baixos

    Mar Morón, directora de producte Iberia de Primark, al BFS'2016
    Mar Morón, directora de producte Iberia de Primark, al BFS'2016
    Neus Navarro | VIA Empresa
    Exdirectora de VIA Empresa
    11 de Febrer de 2016
    Act. 12 de Febrer de 2016
    Com a consumidor, un passeig per qualsevol de les tres botiges catalanes de Primark (Cornellà, Barcelona-L'Illa i Diagonal Mar) atabala el client: mitjons, pijames, faldilles... hi ha centenars de productes diferents que, a cada cinc minuts, algun client ha remenat. És la realitat d'una companyia que va començar sent una senzilla botiga irlandesa, Penneys, i que avui dia factura 5.374 milions de lliures, uns 6.845 milions d'euros aproximadament.

    Amb motiu de la celebració del Barcelona Fashion Summit 2016, la seva directora de producte Iberia, Mar Morón, ha exposat l'estratègia de producte en l'expansió internacional de la multinacional, incidint en què una de les més grans gestes ha estat aconseguir que "en sortir de classe, les noies d'institut entrin a les mateixes botigues en què les seves àvies han estat comprant durant el matí". La clau del seu èxit? "Baixos marges i molt, molt, molt volum de compra", explica.

    Segons l'executiva, "la clau per al creixement i l'èxit de la companyia ha estat el preu", apunta Morón. L'executiva posa com a exemple que les talles van des de la 6 fins a la 20, adaptant els productes a la necessitat dels seus consumidors, que en són cada vegada més, sent realistes. Primark, propietat de la companyia ABF Group Associated British Foods, està present a 10 països amb un total de 290 botigues, 41 d'elles a l'Estat espanyol. Als Estats Units han arribat el 2015, inaugurant una important megastore a la ciutat de Boston.

    Gran èxit a Espanya
    Abans només es parlava anglès a les seves botigues: primer a Irlanda, d'on és originària la firma amb el nom de Penneys i després, al Regne Unit. Al primer mercat gestionen 38 botigues, al segon 161 i és cridaner el fet que a Espanya funcionen un total de 41 establiments, quasi el mateix nombre que al seu país d'origen. Tanmateix, Morón confirma que l'espanyol és el segon mercat de facturació de la companyia, després de l'anglès. "Quan vam obrir a Espanya, ho vam fer sense publicitat, però m'expliquen que aquell 2006 no hi havia ningú a la porta esperant, a diferència del que passa ara. El fet de mantenir els mercats madurs i seguir obrint mercat és el que ens manté súper ocupats", apunta Morón.

    Morón, durant la seva presentació sobre Primark. BFS'2016

    Tot i que existeix des del 1973, no és fins al 2006 que aterra a altres països. A Europa a hores d'ara ja té negocis funcionant a Països Baixos, Portugal, Alemanya, Bèlgica, França, Àustria i a Amèrica, als Estats Units. Per què, amb tant d'èxit, Primark repensa tant la seva estratègia d'internacionalització? Segons Morón perquè la companyia té molt clar que el salt ha de ser "quan la companyia i el mercat estiguin preparats, l'equip sigui el millor i els mercats, madurs".

    Estratègia ben pensada
    La directiva de moda apunta que "cal mirar el teu negoci, saber quin és el teu client, en quin segment estàs, qui són els teus competidors, tenir una estratègia de preu clara i que la teva imatge de marca sigui una referència". Per tot això, Morón recomana "analitzar la competència perquè de vegades creus que vendràs molt i estàs equivocat...".

    Amb aquesta visió del negoci i amb la precaució per ensenya, Primark ha decidit no obrir botiga online, almenys de moment. "No tenim venda online i sabem que és el futur i que els nostres competidors estan online, però nosaltres per donar un bon servei al client hauríem de complicar-nos bastant la vida i ara mateixa no ho podem fer", reconeix.

    Vora 7 milions de seguidors al món digital
    Per contra, sí que són prou actius a les xarxes socials amb 2,6 milions de seguidors a Instagram, 115.000 a Twitter i 4,3 milions d'usuaris a Facebook. A més, han creat una comunitat online sota el paraigua de 'Primania', on els seus clients publiquen online els outfits que escullen amb les peces de roba que compren a les botigues, una mena d'aparador online que dóna idees als consumidors i que permet crear comunitat. En el moment de l'edició d'aquest article hi ha en línia més de 9.000 looks diferents penjats mitjançant selfies i fotografies casuals.

    Actualment, Primark dóna feina a 62.000 persones arreu del món i el seu últim benefici xifrat és de 673 milions de lliures, uns 857 milions d'euros. Seguint l'estil de Zara, que mai fa publicitat, Morón reconeix que en el seu cas només en fan quan han d'inaugurar alguna botiga, un esdeveniment que acaba congregant desenes de fans-consumidors a les seves portes a l'espera d'emportar-se a casa les mítiques bosses de color cartó. Un símbol de la marca –"estan fetes de les caixes de cartó que reciclem de les nostres botigues", explica- que també presumeix de ser un comerç ètic, sent socis de la política de British Food de RSC. "El nostre és el preu i el producte, però el nostre objectiu ara mateix és millorar les nostres botigues i que el client sigui the happiest".