L'Acco reclama una regulació única per taxis i VTC

L'organisme aposta per la llibertat de preus i planteja acabar amb el 'numerus clausus' per aconseguir una "competència efectiva"

 El president de l'ACCO, Marcel Coderch, i el director general, Marc Realp. | EP El president de l'ACCO, Marcel Coderch, i el director general, Marc Realp. | EP

 

L'Autoritat Catalana de la Competència (Acco) ha demanat una regulació única per taxis i VTC, i planteja una sèrie de mesures, com la llibertat de preus, la flexibilització geogràfica i acabar amb la política del numerus clausus perquè hi hagi una "competència efectiva".

El president de l'organisme autònom, Marcel Coderch, i el director general, Marc Realp, han presentat aquest divendres la seva proposta per al mercat de transport, que parteix d'un estudi sobre el sector, perquè des de l'administració es tingui en compte el seu punt de vista: "Creiem que ens hem de moure cap a aquest canvi de model".

Més info: Un futur il·legal

Més concretament, l'Acco considera que aquest model ha provocat que entre 2013 i 2016 hi hagi hagut un sobrepreu per carrera del 14% i una reducció artificial de 1.000 llicències, fet que ha xifrat en una pèrdua de benestar dels consumidors de prop de 56 milions d'euros per any a l'AMB.

Una dualitat per a taxis i VTC

Segons l'Acco, la regulació actual segueix una tendència continuista que manté una dualitat regulatòria per a taxis i VTC que no té sentit, ja que ambdues llicències consisteixen en el mateix servei: "Pensem que la qualitat i seguretat del mercat es pot garantir d'una altra manera i amb el mercat molt més obert".

Coderch: "El manteniment d'aquesta regulació mostra una voluntat de no voler una competència efectiva, el taxi ha estat molt protegit"

"Per a nosaltres el manteniment d'aquesta regulació mostra una voluntat de no voler una competència efectiva entre aquests operadors, l'activitat del taxi ha estat molt protegida", ha etzibat Coderch, que ha qualificat la protecció que reben els taxis com a "renda del monopoli'. D'aquesta manera, Coderch considera que hi ha un equilibri artificial que comporta l'expulsió del mercat de nous actors: "La regulació fa generar una renda extraordinària que perjudica el consumidor, si fas una inversió l'has de recuperar a través del preu".

Llibertat de preus, per telèfon o app

L'Acco considera que cal fer evolucionar el model actual cap a la lliure entrada al mercat i eliminar el numerus clausus, tant al taxi com al VTC: "No és un camí fàcil i recomanem que aquest procés comenci amb una flexibilització de les condicions actuals".

En aquest sentit, aposten per establir la llibertat de preus en el sistema de precontractes via telèfon o via app i establir uns preus màxims lligats a franges horàries, dissenyar uns requisits de seguretat i qualitat del servei uniformes per a tots, flexibilitzar les jornades i calendaris, eliminar les limitacions geogràfiques que tenen els taxistes i generalitzar la possibilitat de compartir el servei.

Actualment prop de 1.000 llicències VTC i 12.000 taxistes, amb una ràtio aproximada d'una VTC per cada 12 taxistes, i aquest passat dimarts el Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat el reglament definitiu que limita el nombre de vehicles de lloguer amb conductor que donen servei a l'AMB en una llicència de VTC per cada 30 taxis.

Més informació
Acco: la compra de Norwegian per IAG posa en risc la competència
Uber prepara una flota de taxis voladors
Avui et destaquem
El més llegit