• Economia
  • Adéu a treure els líquids i ordinadors als controls dels aeroports

Adéu a treure els líquids i ordinadors als controls dels aeroports

Aena adquirirà escàners que generen imatges 3D que eliminaran aquest tràmit a partir del 2024

Passatgers a l'aeroport de Barcelona-el Prat | iStock
Passatgers a l'aeroport de Barcelona-el Prat | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
21 de Febrer de 2023
Act. 21 de Febrer de 2023

S'ha acabat treure els líquids o l'ordinador en passar el control de seguretat als aeroports espanyols. Aena eliminarà aquest tràmit de forma progressiva en els pròxims anys aplicant tecnologia 3D. Segons confirmen des del gestor aeroportuari, i malgrat que a Espanya no és obligatori, la companyia farà una important inversió en tecnologia EDSCB (Explosive Detection System for Cabin Baggage). Aquests sistemes són equips amb tecnologia de Raigs X que generen una imatge en 3D, cosa que facilita la inspecció dels equipatges i evitarà que calgui treure els dispositius electrònics i els líquids en safates en passar el control de seguretat dels aeroports de la xarxa espanyola.

 

Els primers aeroports a incorporar aquesta nova tecnologia seran els de Madrid, Barcelona i Palma, que són els que sumen una xifra més elevada de passatgers. Fonts d'Aena han aclarit, però, que la limitació de 100 ml per envàs segura vigent, de moment, ja que és una qüestió que depèn les autoritats europees i no de l'ens gestor aeroportuari espanyol i, per tant, va desvinculat de la instal·lació del nou sistema.

Aena ha explicat que la seguretat és "prioritària" per a la companyia i que es vol situar "a l'avantguarda dels aeroports més segurs". En aquest sentit, ha assenyalat que entre els anys 2018 i 2028 haurà invertit 1.170 milions d'euros amb la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en bodega i dels filtres de seguretat.

 

D'altra banda, Aena també preveu implementar línies automatitzades per a la gestió de l'equipatge de mà (ATRS) i el sistema d'inspecció remota, que també agilitza el flux en els filtres de seguretat dels aeroports amb més viatgers. Aquest sistema permet separar les maletes sospitoses de les que no són des d'una sala remota i sense necessitat que hi hagi personal present.