Catalunya lidera la càrrega aèria de productes farmacèutics i químics

Europa i Àsia són les regions que concentren més del 90% de la càrrega a Barcelona per la pèrdua de connectivitat amb Amèrica del Nord i del Sud

L’aeroport del Prat va tancar l’any 2020 gestionant 114.000 tones de càrrega aèria | iStock L’aeroport del Prat va tancar l’any 2020 gestionant 114.000 tones de càrrega aèria | iStock

L’aeroport del Prat va tancar l’any 2020 gestionant 114.000 tones de càrrega aèria, amb un decreixement del 35,4% respecte a l’any anterior, segons assenyala la Cambra de Comerç de Barcelona a l'Observatori del Tràfic Aeri. Aquesta tendència negativa ha estat generalitzada en la majoria d’aeroports europeus amb un model de negoci mixt, és a dir, no exclusivament focalitzats en el negoci de càrrega. 


L’aturada de l’activitat econòmica durant alguns mesos de l’any fruit de la crisi sanitària, així com la cancel·lació massiva de vols intercontinentals a l’aeroport barceloní, va provocar uns resultats negatius sense precedents durant alguns mesos de l’any. 
L’aeroport de Saragossa (144.000 tones el 2020), amb un model de negoci basat en carguers purs (molt dependent d’un únic client, Inditex), i sense estar afectat per la cancel·lació de vols intercontinentals de passatgers, va tancar l’any en segona posició del rànquing a la xarxa d’Aena per darrere de Madrid (401.000 tones). Tot i això, Barcelona s’ha mantingut al top 25 d’aeroports europeus de càrrega, segons dades de l’ACI Europe. 


Catalunya va continuar liderant el rànquing nacional de càrrega aèria en productes farmacèutics i químics, representant el 47,2% del total estatal. Aquest sector passa a ser el segon més important i és l’únic que creix el 2020 (+0,7%). En primera posició continua el sector de la moda i tèxtil, que continua liderant les mercaderies aèries catalanes, tot i el seu decreixement interanual (-36,9%).

Durant el 2020, les companyies integradores han pres el lideratge de les mercaderies aèries a Barcelona. DHL (17.300 tones i 15,1% de quota) i UPS (17.100 tones i 15% de quota) han obtingut la primera i segona posició a El Prat, respectivament. El seu negoci de transport urgent, més orientat al comerç electrònic, es va recuperar molt més ràpidament que el negoci de la càrrega aèria tradicional. En aquest sentit, les aerolínies d’Orient Mitjà com Qatar Airways (14.100 tones i 12,3% de quota) i Emirates (11.500 tones i 10,1% de quota), típicament a les primeres posicions els darrers anys, han tancat l'any en tercera i quarta posició, respectivament.

Més informació
El Prat vs. Barajas en temps de pandèmia
L’enèsim repte de l’aeroport del Prat
Avui et destaquem
El més llegit