El trajecte d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid és un 43% més barat des de l'entrada al mercat de companyies privades. Així ho ha indicat un estudi de la Comissió Europea (CE), el qual conclou que una major obertura del mercat també millora la qualitat del servei i l'eficiència de costos. Segons el document, el preu mitjà d'un bitllet de la línia Barcelona-Madrid era de 81 euros l'any 2019, mentre que l'any 2022 va reduir-se fins als 46 euros.
L'informe de la CE afegeix que aquesta reducció és la més significativa amb altres línies ferroviàries de l'Estat. En el cas de línia Madrid-Sevilla, la reducció ha estat del 33%; pel que fa a la connexió Madrid-Alacant, l'abaratiment és del 24%, i per la línia Madrid-Màlaga, del 16%.
De fet, l'informe identifica l'estat espanyol -juntament amb Itàlia- com un dels exemples on l'increment de la competència ha derivat en "millores significatives" en la qualitat del servei. En la mateixa línia, l'entitat assenyala que el sol fet que s'estigui parlant de l'entrada d'un nou competidor al mercat ja influeix en l'estratègia de preus de la resta d'empreses.
Problemes per mantenir-se al mercat
No obstant això, el document també alerta de les dificultats que tenen companyies terceres per entrar al mercat i també mantenir-s'hi. "Un cop les noves empreses han començat a operar, experimenten barreres per competir en termes justos; el domini de les empreses tradicionals en les plataformes de venda de bitllets es considera un obstacle, i això dificulta als passatgers saber que existeix un competidor alternatiu al mercat", assenyala.
Com a remei a aquesta problemàtica, la CE suggereix reforçar les plataformes de venda de bitllets independents i, alhora, una infraestructura ferroviària que "fomenti prou la competència".