Arts gràfiques: l'hora de la digitalització

Un dels sectors més tradicionals del país afronta al repte d'adaptar-se a la nova era digital; un fet lligat a la recuperació econòmica de les empreses que han sobreviscut la crisi

La revolució digital ha canviat la vida de la gent però també la dels negocis més tradicionals. Aquest és el repte que s'ha trobat el sector de les arts gràfiques, que el pas del temps l'ha obligat a renovar-se i modernitzar-se. Això ha passat sobretot en negocis com ara les impremtes, acostumades a treballar amb el paper d'una manera tradicional i que s'han vist apressades a digitalitzar-se per seguir visibles en el mercat. Aquesta actualització és el repte més important que s'ha trobat el Gremi de la Indústria i la Comunicació Gràfica de Catalunya que, amb els seus cinc segles de vida, compta actualment amb prop de 1.000 empreses agremiades, 300 menys en comparació amb els anys previs a l'inici de la crisi econòmica. Catalunya continua sent en l'actualitat la regió líder del sector de tot Espanya amb prop de 4.700 empreses.

Tot i els entrebancs de la crisi i de l'arribada de l'era digital, les empreses que s'han actualitzat constantment han superat aquesta etapa. Factors tan importants com ara la creació d'aplicacions per a telèfons mòbils per facilitar la visualització dels productes gràfics al client, l'ús d'Internet per atendre les comandes o l'ús de les xarxes socials, són molt importants per a qualsevol nou negoci que vulgui triomfar dins del sector. Un dels altres aspectes a tenir en compte per a les petites i mitjanes empreses de les arts gràfiques és l'obertura a les comandes de particulars a causa del descens de la feina per a grans firmes que des de fa uns anys usen habitualment els seus propis sistemes d'impressió. Amb tot plegat, queda clar que la supervivència de la impremta passa per la digitalització.

Impremta Badia, el pas del temps del paper
L'any 1888 naixia Impremta Badia, una petita empresa familiar situada al centre de Barcelona que enguany celebrarà els seus 128 anys de vida. Uns anys plens d'història i de constància durant els quals ha patit els alts i baixos dels mercats. "Actualment hem d'aguantar com sigui i ser el més competitius possible per fer front a les grans superfícies. Tardarem temps a ser on érem ara fa 15 anys", explica Xavier Folch, administrador de l'empresa i quarta generació al capdavant del negoci. Impremta Badia ha patit de valent els efectes de l'actual crisi, però s'ha sabut sobreposar a les circumstàncies a partir d'incorporar la digitalització en els serveis al client. Amb una facturació sensiblement superior al milió d'euros anuals, la meitat dels ingressos d'aquesta empresa, que compta amb cinc treballadors, arriben a partir dels treballs fets amb la impressió digital, igualant així la impremta clàssica, coneguda com offset.



En aquest sentit, feines que feia habitualment aquesta impremta, com ara la publicitat, les cartes i altres documents interns per a negocis, ja no es duen gairebé a terme ja que les empreses clientes que han aguantat la crisi ara usen les seves pròpies impressores (excepte a l'hora de fer treballs de grans mides com, per exemple, cartells publicitaris). Fins i tot la fabricació de sobres personalitzats s'ha reduït un 10% en comparació amb fa 15 anys. Per aquesta raó, l'empresa, que és la segona impremta més antiga de Catalunya, ha augmentat en els últims anys la feina per a particulars, amb la fabricació de targetes de contacte o participacions, entre d'altres.

"Estem parlant d'un sector molt conservador amb empreses molt petites que, les que han aconseguit sobreviure, afronten el repte de reinventar-se. Les necessitats dels nostres clients no són les mateixes que les d'abans d'Internet, i això implica un canvi de model de negoci", assegura Iban Cid, president del Gremi d'Indústria i la Comunicació Gràfica de Catalunya, organisme que aquest darrer any 2015 ha homenatjat a, entre d'altres empreses, la Impremta Badia pel seu recorregut i els seus anys de vida. "Fa il·lusió i és un orgull tenir aquest reconeixement que és tan poc habitual. Alguna cosa haurem fet bé per mantenir-nos després de tants anys", afirma Folch, que va recollir el diploma atorgat pel gremi d'un sector que Catalunya lidera clarament a Espanya com a primera regió i que, segons dades del Ministeri d'Economia i Competitivitat facilitades per Cid, dóna feina a més de 29.500 persones i factura prop de 7.000 milions d'euros anuals.

El camí inevitable cap a l'era digital 
"Ens hem de posar al dia i canviar el paradigma dels negocis ja que ja no som als anys 80 i el model de client ha canviat i requereix uns serveis diferents", assegura Cid. Destaca així la important feina d'adaptar-se a la digitalització que té per endavant el sector de les arts gràfiques per no estancar-se i quedar al marge de l'evolució dels mercats. En aquest sentit, el gremi treballa per facilitar aquest camí a les empreses, que sovint acudeixen a l'organisme per trobar ajuda amb noves eines per posar al dia el seu negoci i fer així el canvi de model.

El gremi ha impulsat diverses iniciatives com ara un curs de formació per a empreses sobre aplicacions de realitat augmentada per a productes gràfics que faciliten la seva visualització a Internet a partir d'un telèfon mòbil. Cursos de dissenyadors web, community manager, serveis laborals o assessoria són alguns dels altres serveis que ofereix sovint el gremi a les seves empreses. "Actualment, hi ha menys capacitat de producció instal·lada de la que realment necessita el mercat. En aquets camí, guanyarà la batalla qui s'adapti amb més rapidesa a les necessitats del sector, oferint més coses que no pas el paper imprès, fet que té poc a veure amb la inversió en capacitat de producció", afirma Cid, que destaca la importància d'incloure productes comunicatius com ara les xarxes socials per guanyar presència.



"Ara mateix hi deu haver la meitat d'impremtes de les que hi havia fa 30 anys, i és per culpa de la manca d'adaptació a les necessitats de la societat actual. Ens hem d'espavilar, sobretot els negocis petits", assegura Folch, que ressalta la poca capacitat d'exportació dels negocis del sector, destacant que Impremta Badia localitza el 90% del negoci a Barcelona ciutat i el 10% restant a l'àrea metropolitana i puntualment en altres punts de l'estat. L'empresa ha diversificat les tasques per a tot tipus de clients amb la digitalització com a prioritat de negoci. "De cara al futur, el paper desapareixerà i els impressors ja no serem això, sinó que tindrem un altre nom ja que ens haurem adaptat a les demandes dels clients", augura Folch.

Un futur marcat per l'adaptació constant 
"No sé si algú s'atreveix a fer prediccions de futur pensant què passarà amb el sector de les arts gràfiques d'aquí a 25 anys", assegura Folch. Vaticina un futur "molt negre" pels negocis que no s'adaptin a l'era digital. "Si algú engega una nova empresa en el sector, ha d'obrir-se a qualsevol tipus d'assessorament i aspecte innovador, com ara el la impressió digital", explica Folch. Insta també els negocis del gremi a endinsar-se en altres camps que actualment funcionen com ara la impressió de material escolar, o trobar en els particulars les mancances que comporta treballar actualment per a grans empreses.

"Si obres una nova impremta has de crear un portal d'Internet per rebre comandes online. Com que és un sector molt conservador, si innoves pots trencar amb els esquemes, i aquest pas el poden fer els joves emprenedors", assegura Cid, que aposta per seguir creant aplicacions de realitat augmentada per a telèfons mòbils i tauletes que reconeixen les imatges gràfiques. El president del gremi destaca una millora del sector després d'aquests anys de crisi i augura una millora més consolidada gracies a la "alegria" econòmica que assegura que es viu recentment. "L'any 2014 ja va començar a millorar la situació i creiem que aquest nou any seguirem amb aquesta tendència ascendent", conclou Cid.

Avui et destaquem
El més llegit