El primer Port descarbonitzat del Mediterrani

El president de l'Autoritat portuària Aurelio Martínez assegura en Forinvest que "en 2030 al Port de València volem tenir zero emissions de carboni"

El Port de València, en una imatge de maig 2019 | Google Earth El Port de València, en una imatge de maig 2019 | Google Earth

Fer pedagogia és fàcil quan estàs convençut del que portes entre mans. I és que el transmet el president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, que aquest dimarts ha participat en Forinvest per explicar el pla estratègic per descarbonitzar el Port de València. "L'objectiu del Port? Intentar que en 2030 puguem ser emissió zero, és un objectiu molt ambiciós perquè Europa s'ho planteja en 2050 però es pot fer. No diré que morirem en l'intent però ho intentarem, es pot fer", manté segur de si mateix.

En el lloc 27è del rànquing mundial, sent el primer port del Mediterrani occidental, el de València competeix amb els grans. De fet aquest dimarts s'ha publicat que el port de Barcelona és el segon d'Europa més atractiu per invertir en el sector logístic seguit del de València, que és el tercer de tot el continent. Només els supera Rotterdam, la principal porta d'entrada de l'Europa continental.

  Més info: Barcelona i València, entre els ports més atractius d'Europa  

Les xifres formen part d'un informe de Savills Aguirre Newman, que valora també la posició de la capital valenciana d'acord amb l'augment dels lloguers prime en el port, que ronden els 4,5 €/m²/mes, després d'haver experimentat una pujada del 13% en els últims tres anys. Així i tot, continua estant per sota del preu de Barcelona, on les rendes s'han incrementat un 14% en el mateix període de temps i se situen en 7 €/m²/mes. Un dels avantatges que assenyala l'informe és que per als operadors logístics, Espanya presenta, enfront de la resta de països que componen el rànquing, un salari mitjà relativament baix.

Aurelio Martínez, explicant el projete del Port | NNG
Aurelio Martínez, explicant el projecte del Port | NNG 


En aquest context de competència (dura) amb ciutats germanes com Barcelona, està clar que València no vol perdre la cursa del medi ambient. És el que ha explicat Martínez en la seua presentació dins del Innovation & Fintech Forum de Forinvest, on ha deixat clar que "la política ambiental del Port té més de vint-i-cinc anys. No se'ns ha ocorregut ara per a eixir en els papers, volíem tenir tots els segells per a complir amb els estàndards", ha reiterat.

Aurelio Martínez: "La política ambiental del Port té més de 25 anys. No se'ns ha ocorregut ara per a eixir en els papers" 

Martínez no ha eludit tampoc el debat que hi ha a València sobre l'ampliació de la nova terminal, arran de la petició d'una nova declaració d'impacte ambiental principalment per part del Govern local. "La nova terminal, que ix cada dia en la premsa i no amb bona imatge, també s'ha compromés a què reduirà un 98% les seues emissions". La nova terminal permetrà augmentar el tràfic de contenidors d'1,3 a 5 milions. 

 

Segons les seues estadístiques, el 45% de les emissions d'efecte hivernacle que emet el Port de València prové dels vaixells, tot i que els remolcadors també tenen força importància. La maquinària representa el 25%, el 12% el transport per carreteres i l'Autoritat Portuària com a tal, l'1% de les emissions. "El que cal fer és actuar", manté Martínez.

Terminal respectuosa

Passar-se a l'energia elèctrica és la solució per ser més respectuosos, apunta Martínez. "Una de les estratègies del Port és que les terminals deixen d'usar fuel i estiguen electrificades, i la primera que ho ha fet és la de MSC, s'ha passat a l'energia elèctrica, passant dels combustibles fòssils. El que és cert és que en 2018 signàrem un conveni que l'empresa subministradora ha de comprometre's per escrit al fet que l'energia que ens subministra han de vindre de fonts renovables i això és també molt important dins del procés de reducció en què estem immersos", reconeix.

El president de l'Autoritat Portuària de València manté que "una de les estratègies del Port és que les terminals deixen d'usar fuel i estiguen electrificades" 

"Quan vam començar, el primer que ens preguntàrem és què féiem amb la contaminació de l'aire, el soroll, etc. I va ser a través dels quals que començàrem a actuar en la nostra política ambiental", ha explicat Martínez. "Després de veure com reduïm les deixalles –continua- en els anys 2000 mirarem la petjada de carboni, que es mesura anualment i lògicament quan la mesures, vols saber com reduir-la".

A banda, l'energia eòlica també és una font que volen explotar des de la infraestructura i per això a hores d'ara esperen l'autorització autonòmica de la Generalitat Valenciana per instal·lar set aerogeneradors: "Els aerogeneradors es posarien en els espigons, en els dics d'abric perquè les grues ja estan relativament a prop i l'impacte és menor. Es tracta de situar-les allí per a aconseguir la producció d'energia. I tot i que el Port és gran tenim poc espai per a posar també fonts d'energia solar, però les posarem on puguem", anota.

A més, Martínez ha explicat també el projecte #SuperLabPorts, espai de projecció internacional dissenyat i pensat per a la innovació i l'emprenedoria en el sector marítim i portuari en matèria de canvi climàtic. Està situat en el Port de València, en les instal·lacions de la Fundació Valenciaport, i és fruit de la col·laboració entre l'Autoritat Portuària de València, la Fundació Valenciaport i EIT Climate-KIC, un projecte que busca convertir-se en referent mundial en la lluita contra l'escalfament global en el sector marítim i portuari.

Més informació
L'ampliació del Port de València o la batalla de les prioritats
Avui et destaquem
El més llegit