La AP 7 Tarragona Alicante y AP 4 Sevilla Cadiz dejan de cobrar peaje el miércoles al volver a depender del Estado
La AP 7 Tarragona Alicante y AP 4 Sevilla Cadiz dejan de cobrar peaje el miércoles al volver a depender del Estado

L'AP-7 Tarragona-Alacant aixeca el peatge el primer de gener

Els trams de Catalunya i el País Valencià i l'AP-4 entre Sevilla i Càdis acaben el seu contracte amb Abertis i tornen a dependre de l'Estat

Les autopistes AP-7 entre Tarragona, València i Alacant i AP-4 entre Sevilla i Cadis suprimeixen a partir de les 00.00 hores d'aquest dimecres, 1 de gener, el cobrament de peatge als seus usaris. Els conductors que diàriament circulen per aquestes vies, que amb una mitjana d'entre 20.124 i 24.477 usuaris diaris figuren entre les més transitades del país, deixaran de pagar cap taxa des de la mitjanit del dimarts.

Més info: Un nou model de gestió de vies: qui li posa el picarol al gat?

La supressió de les barreres de peatge en aquestes autopistes és conseqüència de la conclusió del contracte de concessió de la seva explotació que actualment té Abertis i la seva conseqüent reversió a l'Estat.

Es tracta de les segones vies de pagament a aconseguir la fi de la seva concessió, aixecar el peatge i passar a estar gestionades per l'Estat un any després que ho fes l'AP-1 Burgos-Armiñón, via que gestionava el grup Itínere i que va quedar lliure de peatge el primer de desembre de 2018.

En tots els casos, és fruit de la decisió que va adoptar el Govern actualment en funcions de no prorrogar els contractes de concessió d'autopistes de peatge que vencessin, perquè reverteixin així a l'Estat i deixessin de cobrar pel seu ús.

D'aquesta forma, des del dimecres els 467 quilòmetres de longitud que sumen aquestes autopistes quedaran lliure de pagament i passaran a ser gestionades pel Ministeri de Foment.

L'AP-4 Sevilla-Cadis compta amb 93,8 quilòmetres de longitud pels quals actualment circulen una mitjana de 24.477 conductors al dia, si bé aquesta xifra s'eleva a gairebé 35.000 vehicles en els mesos d'estiu. Del seu costat, els trams de l'AP-7 Tarragona-València i València-Alacant, compten amb 225,32 i 148,5 quilòmetres de longitud, respectivament.

El primer d'aquests traçats registra un tràfic mitjà de 22.707 vehicles al dia, mentre que el que uneix la capital del Túria i Alacant comptabilitza 20.124 trànsits, si bé també en els mesos estivals superen la cota dels 36.000 usuaris diaris, segons dades oficials del Ministeri de Foment.

Manteniment a l'erari públic

El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, preveu que el trànsit en l'AP-7 creixi un 30% entre Salou i Alacant. Ábalos indica que després de l'experiència de Burgos aquest creixement és "absorbible". El ministre assegura que "és necessari abordar el finançament i sostenibilitat de les vies d'alta capacitat" però admet que ara no hi ha "cap proposta" concreta sobre possibles peatges tous o vinyetes.

Així doncs, Foment, en fer-se càrrec d'aquestes vies, haurà d'encarregar-se també del seu manteniment, que passarà a dependre de l'erari públic. Fins ara, ho pagava Abertis a partir del peatge que cobrava als usuaris de les vies.

No obstant això, Foment no ha pogut resoldre a temps el concurs públic que va llançar per seleccionar l'empresa a la qual encarregar aquests treballs de conservació i manteniment, estimat en 153 milions d'euros.

Per això, ha resolt encomanar-lo a través de contractes d'emergència i fins que s'adjudiqui el contracte original a Sacyr, FCC i API Mobilitat.

Aquestes empreses seran també les encarregades de desmuntar les platges i casetes de cobrament de peatge que fins ara l'AP-4 i els referits trams de l'AP-7 tenen instal·lades.

Foment no ha pogut resoldre el contracte atès que ha estat recorregut per Abertis davant les discrepàncies que el grup i el Ministeri mantenen sobre els treballadors de la companyia que han de subrogar-se en els treballs de manteniment.

El grup d'autopistes ha pactat ja un ERO per a 136 treballadors de les autopistes, el 45,3% de la seva plantilla total, els lligats a l'administració i cobrament del peatge.

Aquestes dues noves autopistes aixequen el seu peatge i tornen a l'Estat mentre encara segueix pendent el debat que l'Executiu ara en funcions pretenia llançar per consensuar un model de finançament de la xarxa de carreteres, que passa per sospesar l'eventual articulació d'una taxa per ús en tota la xarxa de 12.000 autovies del país, una de les més extenses d'Europa.

Avui et destaquem
El més llegit