Durant l’any 2022, el Banc d’Espanya va atendre 34.146 reclamacions. Aquesta xifra assoleix, gairebé, els mateixos nivells de l’any anterior (34.330). La major part dels conflictes gestionats per l’organisme supervisor van tenir a veure amb les targetes, els comptes corrents i els préstecs hipotecaris. Així, una tercera part estaven relacionades amb pagaments a través de targeta o transferències fraudulentes i en quasi la meitat dels casos el Banc d'Espanya no va poder resoldre el fons del conflicte perquè considera que són els tribunals els qui s'hi ha de pronunciar per la intervenció de tercers.
Pel que fa a la resta de casos, l'òrgan supervisor afirma que en prop del 70% dels casos en què s'ha hagut de pronunciar sobre la conducta d'una entitat envers el seu client la resolució ha estat favorable a aquest darrer, incloent-hi els casos en què finalment s'ha arribat a un acord entre les parts en les fases preliminars. Tot i que el nombre conjunt de reclamacions es va mantenir estable en els dos darrers anys, sí que s'observa un increment destacat en comparació al 2020, quan en van ser 21.320, i el 2019, amb 14.638. Quant a les consultes, se'n van atendre un total de 50.567, xifra que representa un increment del 3,3% en relació amb l'any anterior. En total, s'han rebut 8.067 consultes escrites, un 19,54% més que en 2021, mentre que la xifra de les telefòniques és molt similar, 42.500 l'any passat i 42.207 l'anterior.
En els dos casos se situa en els màxims dels darrers cinc anys. En total, l'any 2021 es van rebre 48.955 consultes; el 2020 en van ser 46.884 i el 2019 en van ser forces menys, fins a les 30.462. En un altre ordre, a principis d’estiu, l’informe de situació financera del Banc d’Espanya va detallar com, durant el 2022, el 9% de les famílies no van poder fer front a les despeses essencials amb la seva renda bruta total. Segons l’organisme supervisor, les raons que han conduït a l’esmentat escenari són l’encariment de la cistella de la compra, la inflació i l’augment dels tipus d’interès.
La documentació oficial recomana, davant l’actual context inflacionista, que les autoritats impulsin mesures econòmiques per ajudar tots els col·lectius vulnerables. L'augment del cost de finançament ha fet contraure la demanda de crèdits a les llars els últims mesos, que ja va començar en el tram final del 2022 i s'ha accentuat durant els tres primers mesos d'aquest any, amb una especial incidència en els préstecs destinats a l'adquisició de l'habitatge. Segons els bancs, l'evolució seria conseqüència de l'augment dels tipus d'interès i un descens de la confiança dels consumidors. De cara al segon trimestre, els bancs anticipen una caiguda addicional a les sol·licituds de crèdit a les llars.