El comerç de Barcelona vol recuperar el seu lloc al món

Barcelona Oberta posa damunt la taula la necessitat de construir un nou lideratge de ciutat, sense la nostàlgia dels Jocs Olímpics

Imatge d'arxiu d'una botiga de queviures | Ajuntament de Barcelona - Paola de Grenet Imatge d'arxiu d'una botiga de queviures | Ajuntament de Barcelona - Paola de Grenet

Els efectes de la pandèmia i els problemes vinculats a la neteja o la inseguretat han allunyat el centre de Barcelona de la seva tradicional condició d'espai de referència internacional. Aquest ha estat el punt de partida de Barcelona la millor botiga del món, la jornada de debat organitzada per la unió d'eixos comercials turístics Barcelona Oberta.

"El comerç de centralitat és aquell que atrau visitant i ajuda a crear relat de ciutat", ha expressat Gabriel Jené, president de l'entitat. Els assistents a l'auditori del Cercle d'Economia han escoltat aquest plantejament amb una clara voluntat, des de Barcelona Oberta, d'enviar un dard a la tasca d'Ada Colau.

En el seu torn de paraula i en clau electoral, Jaume Collboni s'ha volgut desmarcar de l'alcaldessa i, a la vegada, ha enviat un missatge conciliador als representants del sector comercial. "Conservem l'ambició de ser una ciutat internacional i global, però sempre amb una escala humana", ha plantejat el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona.

Més info: Gabriel Jené renova la presidència de Barcelona Oberta

La recepta per recuperar el lideratge internacional de Barcelona

Enguany s'ha commemorat el 30è aniversari dels Jocs Olímpics de Barcelona, una cita que va situar la capital catalana al mapa del món. D'alguna manera, els principals sectors econòmics de la ciutat creuen que el model d'èxit que es va crear al voltant de l'esdeveniment esportiu s'ha esgotat o cal actualitzar.

"Ens falta valentia per creure'ns el nostre potencial", expressa Mar Galtés. La directora de desenvolupament corporatiu del Tech Barcelona ha realçat l'aterratge de nombroses empreses, "fet que ens ofereix la possibilitat de convertir-nos en el principal hub tecnològic del sud d'Europa".

Mar Alarcón: "Cal treballar polítiques públiques sense la perspectiva de buscar un gran titular"

Seguint en el debat per recuperar l'orgull barceloní, Mar Alarcón ha demanat un diàleg entre el sector públic i privat, "per treballar polítiques públiques sense la perspectiva de buscar un gran titular". En aquest sentit, la fundadora de SocialCar creu que, en aspectes com la mobilitat, "es baixa poc a les necessitats del comerç i la realitat de Barcelona".

 
botiga bimba lola al passeig de gracia
Imatge d'un establiment a Barcelona | Ajuntament de Barcelona

El paper d'una botiga com a punt de socialització

Més enllà de l'impacte en l'activitat econòmica, l'Associació Espanyola del Retail ha reivindicat les botigues com un espai de socialització. "Les ciutats sempre s'han organitzat a partir del comerç", apunta Laureano Turienzo, consultor i president del col·lectiu. En clau de futur, el dirigent ha descartat la desaparició dels establiments als punts neuràlgics de ciutats com Barcelona.

"Tindrem botigues, però més petites i encarades al negoci last mile", descriu Turienzo. Sense perdre de vista el paper de les persones en aquest escenari, el sector retail reconeix que la supervivència d'una botiga "afecta el valor d'un edifici on viuen persones i pot implicar una major o menor inseguretat a la seva zona més pròxima".

Turienzo: "És necessari connectar la perifèria amb el centre de les ciutats"

Laureano Turienzo també ha posat deures a les administracions públiques a l'hora d'actualitzar les xarxes de transport. "És necessari connectar la perifèria amb el centre de les ciutats", apunta el president de l'Associació. Actualment, Barcelona Oberta representa els interessos de 23 eixos comercials i turístics, així com uns 50.000 llocs de treball relacionats amb el comerç, sector serveis, restauració i hostaleria.

La relació amb els propietaris

Retornant a l'esperit crític contra l'Ajuntament de Barcelona, el sector immobiliari defensa el paper dels propietaris. "No se'ls pot deixar de banda", reclama Eduardo Rivero. El soci-director de la firma Ascana ha definit el Passeig de Gràcia com "el millor eix comercial d'Europa". Rivero s'ha sumat als retrets de la resta de ponents contra el sector públic, en clau d'infraestructures.

"Sovint utilitzo l'alta velocitat i quan un arriba a l'estació de Sants veu una imatge depriment", situa l'executiu com a exemple quotidià. Ascana vaticina que el futur dels eixos comercials de Barcelona passa "per fer més estreta la relació entre propietaris i botiguers". El representant immobiliari no s'ha escapat de la pregunta sobre quin paper han jugat les grans empreses a l'hora d'expulsar les persones dels seus habitatges al centre de Barcelona.

Idealista: "El 42% de la gent que viu a Barcelona i busca un pis de compra ho fa fora de la ciutat"

"La desertització de les ciutats, cada cop la gent s'ha tornat més còmode", puntualitza Eduardo Rivero. Per la seva banda, Daniel del Pozo, director general del portal Idealista, ha exposat que un 42% de la gent que viu a Barcelona i busca un pis de compra ho fa fora de la ciutat. "És un cas atípic, perquè en altres punts com Madrid, la mitjana és del 28%". Una singularitat que s'agreuja, segons el criteri de Del Pozo, quan els estudis recullen com en un futur "el 90% de la població d'Espanya es concentrarà a l'entorn urbà de les grans ciutats".

balco dun habitatge decorat amb rose
Imatge d'un balcó a Barcelona | Ajuntament de Barcelona
Més informació
El 35% dels comerços i restaurants de Barcelona Oberta haurà de tancar
El comerç 'non-stop' de Barcelona
Avui et destaquem
El més llegit