Els passos de Barcelona per ser la capital europea de la indústria musical

La Fundació Barcelona Music Lab posa en marxa diversos projectes per a que sorgeixin empreses tecnològiques en el camp cultural

D’esquerra a dreta, Pep Martorell, Jordi Herreruela, Enric Jové i Genís Roca, patrons de la Fundació Barcelona Music Lab | Foto: Josep Camps D’esquerra a dreta, Pep Martorell, Jordi Herreruela, Enric Jové i Genís Roca, patrons de la Fundació Barcelona Music Lab | Foto: Josep Camps

La Fundació Barcelona Music Lab (BML) treballa per convertir Barcelona en la capital europea de la indústria musical. Es proposa atraure centres d’investigació, promotores i empreses que desenvolupin solucions disruptives en un sector que creix a doble dígit any rere any. Al darrere d’aquesta fundació hi ha els patrons Genís Roca (president de la Fundació.Cat), Josep Maria Martorell (director associat del Barcelona Supercomputing Center), Jordi Herreruela (director del festival Cruïlla) i Enric Jové (director de l’agència McCann). Estan convençuts del potencial de Barcelona per abanderar aquesta nova indústria. I ja han donat els primers passos per aconseguir-ho.

Quina és la ciutat on s’explorarà el futur de la indústria musical? Genís Roca recalca que Barcelona té una “oportunitat objectiva” per atraure les empreses que lideraran la indústria musical del futur perquè, entre d’altres raons, disposa un camp de proves com són els grans festivals de la ciutat, les seves sales o els recintes públics gestionats per BSM. Insisteix en que la ciutat té “capacitat per incubar” empreses tecnològiques que transformin la música del futur i, especialment, la del directe.

Per la seva banda, Josep Maria Martorell recorda que la tecnologia està transformant la música. Davant aquesta constatació, indica que Barcelona Music Lab va iniciar una reflexió sobre quina ciutat d’Europa, o del món, s’acabarà convertint en el lloc on es pensaran les noves idees i solucions als reptes de la música en directe que porta la tecnologia. Apunta que haurà de ser “un lloc on hi hagi una activitat musical rellevant, uns entorns creatius interessants i institucions potents en ciència i tecnologia”. Per això, aposta per Barcelona, “coneguda per la seva creativitat i pels seus festivals de música en directe”.

Genís Roca: "Barcelona té una oportunitat per liderar la indústria cultural europea"

Al voltant del debat sobre quins seran els sectors que traccionaran l’economia catalana en un futur, sovint es parla de la biomedicina, comunicacions, automoció elèctrica, ... però Genís Roca insisteix en que, en realitat, hi ha “una oportunitat de desenvolupament industrial, de creació d’empreses, de posicionament internacional i de lideratge europeu en les industries culturals”. Roca s’estranya que les industries culturals, especialment la musical, no estigui “en el nostre imaginari com a motor econòmic”.

I aporta dades: A l’Estat espanyol es van programar a l’any 2019, abans de la pandèmia, 870 festivals que van moure 3,5 milions de persones i, precisament, Catalunya és la comunitat que encapçala el rànquing amb una facturació de més de 74 milions d’euros. El sector de la música en directe creix per sobre del 10% des de 2014 i la previsió és que, a escala mundial, ho faci al 15% en els propers cinc anys.

La música en directe ja mou tant públic com tota la temporada de primera divisió de futbol en els seus vint estadis

El sector de la música en directe ja mou a l’Estat tant públic com tota la temporada de primera divisió de futbol en els seus vint estadis. I continua creixent, entre els joves i, sobretot, entre les dones, a diferència del futbol, que s’ha estancat.

Si es compara amb els Estats Units, on la facturació dels festivals de música en directe supera els 10.000 milions de dòlars, encara queda molt camp per córrer, ja que a l’Estat no es superen els 300 milions d’euros.

Tal com apunta Genís Roca, la prova que la música en directe és un bon negoci són els processos d’integració vertical que es produeixen a escala mundial en els últims anys i que han donat lloc a diversos grans grups que dominen el mercat: Live Nation, AEG i Superstruct Entertainment, entre altres. Es tracta de companyies nord-americanes i de fons d’inversió. Compren els drets de gira dels artistes supervendes, posseeixen les principals tiqueteres (empreses que gestionen la venda d’entrades) i adquireixen festivals de música per tot el planeta. Ja han entrat en el capital dels barcelonins Primavera Sound, Sónar o Doctor Music.

Fa unes setmanes, Superstruct –controlat pel fons nord-americà Providence Equity Partners– va comprar la valenciana The Music Republic, organitzadora de festivals com l’Arenal Rock o el FIB de Benicàssim. Amb anterioritat, el 2018, Providence ja havia entrat en el capital d’Advanced Music, la productora del Sónar.

Un ecosistema fragmentat

Genís Roca adverteix que l’ecosistema musical català està “molt fragmentat” i, per tant, es ven malament al món. I, per això, la Fundació Barcelona Music Lab s’ofereix per donar suport a les empreses i iniciatives locals per evitar aquesta fragmentació.

Pep Martorell afegeix que porten a terme un programa per ajudar a les empreses que intenten aplicar innovacions tecnològiques al món de la música en directe. “Podem ajudar-les a obtenir recursos, però també els podem facilitar un terreny de joc” on puguin col·laborar entre elles. A banda d’ajudar a les empreses que ja estan aquí, un altre objectiu és el d’atraure’n d’arreu d’Europa a venir a Barcelona per tirar endavant els seus projectes. La realitat és que no hi gaires ciutats al món amb la potencialitat de Barcelona.

Projectes industrials

Des de la Fundació BML ja s’han posat en marxa algunes iniciatives pensant en la seva aplicació industrial. S’està treballant en el disseny d’envasos compostables sense procés químic ni altes temperatures. La intenció és que aquest esforç acabi amb una patent i amb una empresa que vengui aquests envasos a tot el món.

També treballen, amb una empresa que surt d'un grup de recerca universitària, en un fitxer d’àudio al qual s’introduirà un codi que permetrà comptar automàticament quantes vegades es reprodueix un determinat tema. Per exemple, qui pugi una cançó a Spotify podrà saber el número exacte de reproduccions a efectes de determinar els drets d’autor.

BML tindrà un espai en la propera edició del Mobile World Congress on presentaran innovacions tecnològiques en el món de la música en directe.

Més informació
La música com a inversió: autors, royalties i fons d'inversió
Els festivals de música mantenen els ‘sold out’
Avui et destaquem
El més llegit