Els festivals de música mantenen els ‘sold out’

El sector experimenta amb formats digitals mentre centra la major part de les forces en tornar a oferir espectacles en directe aquest estiu

Imatge d'arxiu d'un festival de música | iStock Imatge d'arxiu d'un festival de música | iStock

L’any 2020 hi va haver concerts: els que es van celebrar abans de l’arribada de la covid-19 i els que van tenir lloc en èpoques de desescalada, especialment a l’estiu. Però no hi va haver cap festival de música. És un dels sectors que més han notat el salt temporal d’un any en la seva activitat. Tres directors de festivals i el responsable d’una app per a músics independents han explicat les conseqüències de la pandèmia i l’experimentació amb formats digitals als quals els ha portat en una de les taules rodones de la segona edició del Barcelona Startup Congress. Tot i la cancel·lació dels esdeveniments d’aquest tipus el 2020, enguany han tornat a fer sold out.

De fet, expliquen que bona part de l’èxit de les edicions que preparen els festivals per a aquest 2021 és que molts dels compradors de l’any passat van mantenir les seves entrades. I és que la majoria d’organitzacions van decidir que el millor seria saltar-se un any i repetir els festivals -amb el mateix cartell- l’any següent. “El 2019 ens vam quedar en un moment molt dolç; érem molt amunt i hem caigut molt ràpid”, ha dit durant el debat la directora del Canet Rock, Gemma Recoder. El Cap Roig també va ser un èxit l’any anterior a la pandèmia, segons Miquel Fernández, director de Clipper’s Live, organitzadors, entre d’altres, de la cita musical de cada estiu a Calella de Palafrugell.

En la mateixa línia, el director del Vida Festival, Dani Poveda, ha assegurat que el 2019 “molts ja ens havíem consolidat en públic i econòmicament”. Però, com els altres dos, el seu festival té “bona salut” gràcies als abonaments que el públic no ha retornat. Són tres exemples de festivals de música que se celebren fora de Barcelona i que, cada any, pengen el cartell d’”entrades exhaurides”. El quart ponent del debat ha estat Esteve Lombarte, fundador d’Acqustic. El seu cas és diferent i, de fet, ha afirmat que la plataforma ha organitzat uns 450 concerts des que va arribar la pandèmia a Catalunya. “És perquè són espectacles en petit format, amb entre 50 i 100 persones, i els hem anat fent entre onada i onada del coronavirus”, ha explicat Lombarte.     

Els drets, un obstacle per a l’streaming

Què han fet durant tots aquests mesos d’aturada? Mentre que alguns festivals, com el Cruïlla, van optar per canviar de format i fer una sèrie de petits concerts, altres han experimentat amb les plataformes online. Oferir continguts en streaming o vídeo és un escenari que s’han plantejat els tres directors de festival que han participat al Barcelona Startup Congress. De fet, Poveda assegura que l’equip del Vida fa quatre anys que treballa en crear un espai de streaming, però la pandèmia va arribar abans que poguessin enllestir el projecte i posar-lo en marxa. Ara, ja han començat a gravar els primers vídeos.

La majoria de festivals de música tenen bona salut econòmica gràcies als abonaments del 2020 que el públic no ha retornat

La seva idea és centrar-se en grups de música que tot just comencen a tocar i donar-los visibilitat. Ara bé, quan es tracta de retransmetre concerts presencials en directe, ni Poveda, ni Recoder, ni Fernández ni Lombarte no ho veuen clar. “No hi ha res com viure la música en directe; és una experiència que s’ha de viure”, segons Gemma Recoder. El Canet Rock també ha flirtejat amb els vídeos: generen imatges durant el dia del festival per utilitzar-les a les xarxes socials al llarg de l’any i han emès algunes actuacions en directe. Recoder només demana una cosa, que es deixin els streamings per al 2022: “Estem tots farts i una mica saturats de les pantalles”.  

En canvi, Miquel Fernández ha admès que el Festival Cap Roig no s’ha plantejat aquest tema. “Nosaltres no treballem els formats híbrids; tot i que durant la pandèmia han estat una alternativa molt bona, considerem que el millor és viure la música en directe”, ha indicat. Un dels motius que els genera reserves a l’hora d’endinsar-se en aquest món és la dificultat de negociar amb les discogràfiques. “Hi ha tot un tema de drets sobre el qual és molt complicat arribar a acords”, ha dit. De fet, tots coincideixen en què és el principal obstacle. Poveda ha afegit que “si no tens un patrocinador al darrere que pagui els drets, és molt difícil aconseguir-ho”.

"Estem tots farts i una mica saturats de les pantalles; deixem els concerts en 'streaming' per al 2022", demana la directora del Canet Rock, Gemma Recoder

I Recoder encara afegeix un altre factor. “Els artistes moltes vegades no volen que els gravis en directe, perquè el directe té una imperfecció que no els agrada que quedi enregistrada”, ha explicat. El fundador d’Acqustic preveu que aquest any no tindrà gaire èxit l’streaming de continguts musicals, ja que també considera que la població està cansada de la pantalla. “Després, tornarà a normalitzar-se; va molt bé per donar continuïtat als esdeveniments que només són un cop a l’any”, ha opinat.

Més info: Barcelona i la indústria dels festivals musicals

La primera prova

Però els vídeos no són l’única línia d’innovació del sector musical. El 27 de març es farà el primer concert multitudinari des que va començar la pandèmia. Serà de Love of Lesbian al Palau Sant Jordi i reunirà 5.000 persones de públic. Recoder i Poveda són dos dels organitzadors d’aquesta primera prova que vol demostrar que esdeveniments d’aquest tipus, si es fan amb totes les mesures sanitàries possibles, són segurs. Entre aquestes mesures destaca una prova d’antígens a cada una de les persones que accedeixi al recinte, a més de la necessitat de portar mascareta, per exemple. “El sector ha d’estar més unit, els grans festivals tenim la possibilitat d’unir la cultura i enriquir més el país”, ha assegurat el director de Vida Festival.

De fet, consideren que l’experiència d’aquest cap de setmana pot ser útil per a qualsevol sector. Posen com a exemple les fires i congressos, que també han començat a reactivar-se per mitjà dels tests d’antígens. Una app ajudarà a controlar les entrades i els resultats negatius dels tests. L’objectiu final és que aquest estiu els festivals es puguin celebrar amb la major normalitat possible.  

Més informació
L’ICF al costat de les empreses: el cas del Festival Cruïlla
Avui et destaquem
El més llegit