• Economia
  • Barcelona s'agafa a la Copa Amèrica per ser la capital mundial de la nàutica

Barcelona s'agafa a la Copa Amèrica per ser la capital mundial de la nàutica

Més enllà de l'impacte de 1.200 milions d'euros, les autoritats veuen la competició "com una finestra d’oportunitat per obrir el país a la Mediterrània”

Imatge de la Copa Amèrica | Barcelona Capital Nàutica
Imatge de la Copa Amèrica | Barcelona Capital Nàutica
Barcelona
30 de Març de 2023
Act. 31 de Març de 2023

La Fundació Barcelona Capital Nàutica ha presentat el seu full de ruta per aprofitar l’efecte tractor de la Copa Amèrica. Hereu de la Fundación Oceánica Barcelona, l’organisme compta amb la participació de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, el govern espanyol, Port de Barcelona, Turisme de Barcelona, la Cambra de Comerç, Diputació de Barcelona i Barcelona Global.

 

“Volem transformar el país per adaptar-lo a les noves realitats emergents”, ha expressat Roger Torrent, en qualitat de president de la Fundació Barcelona Capital Nàutica. Segons un estudi de la Universitat Pompeu Fabra, l’esdeveniment deixarà un impacte net de 1.200 milions d’euros i la creació de 19.000 nous llocs de treball. 

Més enllà de les xifres econòmiques, la Generalitat veu la Copa Amèrica “com una finestra d’oportunitat per obrir el país a la Mediterrània”, recalca el conseller d’Empresa. Tots els actors implicats, tant a l’àmbit públic com els organismes de la Fundació, han celebrat les sinergies amb America’s Cup Events Barcelona, empresa organitzadora de la competició de vela, pel desplegament de les accions, de caràcter logístic, necessàries per donar suport als equips. 

El llegat de la competició 

La Fundació Barcelona Capital Nàutica incideix que la Copa Amèrica de Vela tindrà un llegat de transformacions qualitatives amb benefici directe per la ciutadania. Entre els projectes complementaris destaca un pla per la descarbonització de les embarcacions d’esbarjo, el Parc Tecnològic de la Nàutica i la celebració de la Conferència del Decenni de l'Oceà de Nacions Unides. 

En paral·lel, el Port de Barcelona ja ha activat un rentat de cara per valor de 86,1 milions d’euros que consisteix a millorar i rehabilitar equipaments de la zona del Port Vell. Per la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona vaticina que l’esdeveniment reforça el posicionament internacional. “Barcelona vol ser la capital mundial de la nàutica i de l’economia blava”, apunta Laia Bonet. La tinent d’alcalde parla d’un ecosistema, segons el consistori barceloní, que genera una facturació de 3.750 milions d’euros, vinculada al transport marítim, el turisme, la ciència i l’esport nàutic. 

 
FBCN 30032023 12
Imatge general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica | Cedida

El perfil del visitant 

Des de Turisme de Barcelona s’ha donat a conèixer com el visitant de la Copa Amèrica “serà un tipus de client molt especial”. En clau de promoció de la ciutat, Eduard Torres relaciona la vela amb “la possibilitat de convertir-la en una palanca per donar a conèixer el territori”. Sota el criteri de la Cambra de Comerç, la Copa Amèrica “és una oportunitat pel teixit productiu”. El vicepresident de l’entitat, Antoni Fitó, puntualitza que la ciutat ha d’aprofitar les oportunitats per “consolidar-se com a referent global i de l’economia blava”. 

Fins a la celebració de l’esdeveniment, l’agost del 2024, una de les principals missions de la Fundació Barcelona Capital Nàutica és garantir l’estabilitat financera del certamen. A més, una de les seves principals raons d’existència és crear un vincle sòlid amb la ciutadania. L’entorn del Port també pateix actuacions, de caràcter privat, per oferir la seva millor imatge per la Copa. A principis d’any, els propietaris del Maremàgnum van anunciar una inversió de 15 milions d’euros per remodelar el centre comercial.