Barcelona aprova la primera regulació d'electrolineres de l'Estat

La normativa municipal distingeix les instal·lacions de càrrega de cotxes elèctrics en tres tipus, cadascun amb unes possibilitats i restriccions

Barcelona podrà comptar amb 660 emplaçaments de càrrega de vehicles elèctrics | iStock Barcelona podrà comptar amb 660 emplaçaments de càrrega de vehicles elèctrics | iStock

El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat la regulació de la implantació d'instal·lacions de subministrament per a vehicles elèctrics a la ciutat. La nova norma, que vol "activar i potenciar el desenvolupament de la infraestructura necessària per a la transició energètica" de la mobilitat urbana, és la primera d'aquest tipus a tot l'Estat Espanyol. Segons ha comunicat el consistori, la regulació ha estat aprovada amb el vot favorable de tots els grups municipals excepte Junts i el Partit Popular.

El document aprovat pel govern municipal defineix el tipus d'instal·lacions de recàrrega de vehicles elèctric: electrolineres, estacions de recàrrega o intercanvi de bateries en aparcaments o punts d'intercanvi de bateries en altres espais; i comptaran amb regulacions concretes per cada modalitat. Segons l'Ajuntament, aquesta norma té com a objectiu "promoure el desplegament del vehicle elèctric, que està previst que creixi amb força a Barcelona en els pròxims anys".

Segons la nova regulació, les electrolineres – aquelles instal·lacions que tenen el subministrament elèctric com a activitat principal i aquest es fa mitjançant estacions de recàrrega o de canvi de bateria – es podran ubicar en l'entorn de les rondes i les vies d'accés al nus de la Trinitat i les zones industrials de la ciutat. També es podran instal·lar en algunes àrees dels barris del Carmel, Can Baró, Font d'en Fargues i Guinardó, així com a Sant Martí, a causa de la falta d'aparcaments on es puguin instal·lar espais de recàrrega més petits. En els entorns urbans, caldrà que les electrolineres garanteixin una separació de 800 metres, i hauran d'estar situats en vies principals. Tot plegat, però, previ informe de mobilitat favorable.

Pel que fa a les estacions de recàrrega, podran formar part de l'activitat dels aparcaments de la ciutat en règim d'explotació horària, així com en aparcaments de centres comercials. S'hauran d'instal·lar a les plantes baixes del soterrani; i haurien de garantir la resta d'usos de l'espai. Els punts d'intercanvi de bateries per a vehicles de mobilitat personal – bicicletes, patinets elèctrics i similars – s'admetran arreu excepte a l'espai públic i d'equipaments, i, igual que en el cas anterior, cal que es garanteixi la compatibilitat amb l'activitat de l'entorn on s'instal·lin. Segons el document, els punts de càrrega en via pública romandrien a càrrec de l'Ajuntament, i tindrien una durada de 10 anys.

L'Ajuntament preveu que, gràcies a aquesta regulació, hi hagi un "augment molt considerable" dels punts de subministrament elèctric a la ciutat. Actualment Barcelona compta amb 113 emplaçaments d'aquest tipus, amb un total de 869 punts de recàrrega. Les previsions del consistori disparen aquests emplaçaments fins als 660, prop de sis vegades més. D'entre les més de 500 instal·lacions addicionals, un total de 51 serien benzineres tradicionals que s'adaptarien al cotxe elèctric.

Més informació
Barcelona comptarà amb 140 nous punts de càrrega per a vehicles elèctrics
Avui et destaquem
El més llegit