La Comissió d'Economia i Hisenda de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment el nou plec de clàusules per al funcionament dels quioscos de diaris, revistes, llibres o altres publicacions periòdiques a la via pública. Els principals canvis en el plec tenen a veure amb l'ampliació de productes i serveis que poden vendre els quioscos, una reivindicació del sector per tal de garantir la seva viabilitat. La venda de publicacions es manté com a activitat principal, per bé que passa del 80 al 51% de l'espai, i s'obre la porta a vendre cafè o productes alimentaris envasats, però no alcohol. El plec especifica que els quioscos no podran disposar de mobiliari o espais addicionals més enllà de la instal·lació existent.
Fins ara el 80% de l'espai del quiosc s'havia de destinar a exposar diaris, revistes, llibres o d'altres publicacions periòdiques, un percentatge que es rebaixa al 51% per permetre més espai a altres productes. Es manté la limitació d'un 20% a l'exposició de productes com souvenirs, records i anàlegs, que haurà de formar part del 49% no dedicat a premsa o publicacions.
S'obre la porta a vendre cafè o productes alimentaris envasats, però no alcohol
També s'obre la porta a la comercialització de nous productes, com ara cafè per a consum immediat i productes alimentaris envasats que no requereixin cap manipulació. Això inclou també aigua i refrescos, però queda prohibida la venda de qualsevol beguda alcohòlica.
El plec especifica que no es podrà habilitar cap espai, ni mobiliari o elements tant a l'interior com al voltant del quiosc per al consum dels productes autoritzats, cosa que impossibilita, per exemple, la instal·lació de barres, cadires o taules.
Es formalitza igualment la possibilitat de fer altres activitats que ja havien estat autoritzades el setembre del 2022 i que no requerien modificacions del plec, com són la instal·lació de caixers automàtics, bústies d'última milla per a l'entrega de mercaderia o plafons informatius. També s'autoritzen instal·lacions que permetin la participació en projectes d'interès socials impulsats per l'Ajuntament.
El plec especifica que no es podrà habilitar cap espai, ni mobiliari o elements tant a l'interior com al voltant del quiosc per al consum dels productes autoritzats
Pel que fa a horaris, fins ara els quioscos tenien l'obligació d'obrir un mínim de vuit hores diàries, preferentment de set del matí a tres de la tarda de dilluns a dissabte i de vuit a tres els diumenges. Amb el nou plec es fixa un horari mínim d'obertura de nou del matí a dues del migdia per a tots els dies de la setmana, tot i que s'accepta que això es pugui adaptar si el titular ho sol·licita en funció de l'emplaçament i l'Ajuntament ho accepta.
Alhora, el nou plec regula aspectes fins ara no definits, com ara la fixació d'un termini màxim de sis mesos pel que fa a la transmissió en cas de defunció de la titularitat del quiosc, així com la concreció de l'òrgan competent per tramitar penalitzacions en cas d'incompliment o per a l'extinció de concessions, entre d'altres, que serà Alcaldia o bé l'òrgan en qui delegui.
Actualment, hi ha 288 quioscos instal·lats a la via pública a Barcelona, 50 menys dels que hi havia el 2018. D'entre els 288, 254 tenen adjudicació vigent, 25 es troben vacants i 9 més formen part del projecte liderat per la cooperativa creada per l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD).