Cada cop hi ha menys 'likes'

Les mateixes eines utilitzades al servei de la comunicació permeten escampar fàcilment les mentides i la tergiversació dels fets

Una de cada dues persones al món està afiliada a alguna xarxa social | iStock
Una de cada dues persones al món està afiliada a alguna xarxa social | iStock
Josep-Francesc Valls
Director Càtedra Escenaris de Futur Retail, Turisme i Serveis UPF-BSM
Barcelona
19 de Març de 2024

Si l'experiència de compra a través d'internet decau i la taxa d'abandó dels carrets de compra és elevadíssima, la circulació per les xarxes socials no millora. És veritat que es fan més transaccions comercials a través d'elles, però estan entrant gairebé totes en la banalització més absoluta i en la comercialització excessiva. Un fet ho demostra incontestablement: escassegen els likesels m'agrada.

Això d'internet no és una moda passatgera, ni de bon tros. Són més de 20 anys d'existència que ens han canviat la forma de viure i beneit sigui. Ha avançat amb embranzides impressionants, fins al punt que una de cada dues persones al món està afiliada a alguna de les xarxes. Però els recessos com l'actual haurien de servir per revisar la seva funció al servei de les relacions entre els humans. Un darrer estudi de Gartner parla obertament de la monotonia de les xarxes socials. L'espontaneïtat, l'enginy, la il·lusió del contacte directe sense intermediaris estan sent substituïts pel tedi, pel llanguiment, per l'apatia, per la monotonia, per la desgana de participar en aquest mural íntims instal·lats en mig de la via pública. Addueix quatre motius. Els dos primers, els més preocupants, són la propagació d'informació incorrecta i la presència de conductes tòxiques. Els altres dos tenen a veure amb l'existència de bots i perfils falsos i la manca de continguts originals i de qualitat.

 

Finançar una campanya de bots per insultar, calumniar i distorsionar la realitat desgraciadament han esdevingut fets quotidians

TikTok està de moda a mesura que els seus missatges són cada cop més curts: una bagatel·la, un sospir, una rialla fugissera. La més seguida, Facebook, perd clients. El mateix li passa a Twitter, malgrat que aporta un ambient més fresc. Neixen d'altres que substituiran a les actuals, però totes avancen inexorablement cap a la trivialitat i cap a una exagerada explotació del canal. La trivialitat no és greu en si mateixa, doncs està molt bé per la distracció i la xerinola i a aquestes altures de la història potser la necessitem, si hi hagués espai per les aportacions més substancioses. Fins i tot, voler rendibilitzar el canal si no es fa de forma desmesurada seria justificable, donat el pacte tàcit al qual hem arribat deixant-nos accedir gratuïtament a internet a canvi d'explotar la nostra privacitat.



El més greu de la situació és que el mateix instrument, les mateixes eines utilitzades al servei de la comunicació permeten escampar fàcilment les mentides, la tergiversació dels fets. És més fàcil descobrir que els mitjans tradicionals, un diari o un locutor, menteixen. Encara més, ja sabem de quin peu calcen, que no pas una xarxa social, una web o una plataforma. Els atacs dels hackers, els perfils falsos per aixecar diners, manipulacions a persones amb l'objectiu d'extorsionar-la sentimentalment, econòmicament, socialment, l'oferta de productes o serveis inexistents o no són els mateixos que es publiciten, finançar una campanya de bots per insultar, calumniar, distorsionar la realitat desgraciadament han esdevingut fets quotidians. No només conviuen, que aleshores només seria qüestió d'esforçar-nos a triar el gran de la palla: ha arribat al punt en el qual hi ha molta més porqueria que no pas seriositat.