• Economia
  • La Cambra demana que s'accelerin les inversions per ampliar l'AP-7

La Cambra demana que s'accelerin les inversions per ampliar l'AP-7

L'ens reclama que es tanqui el nou servei de grues per atendre els vehicles sinistrats

Retencions a l’autopista | Europa Press
Retencions a l’autopista | Europa Press
Redacció VIA Empresa | ACN
31 de Juliol de 2025 - 12:59

La Cambra de Comerç de Barcelona ha demanat al Ministeri de Transports que s'accelerin "amb la màxima celeritat" les inversions per valor de 1.050 milions d'euros anunciades el 2022 per ampliar i millorar el trànsit a l'AP-7, on des de l'alliberament dels peatges i la recuperació de la mobilitat després de la pandèmia s'ha disparat l'afluència de vehicles que circulen per aquesta. En un comunicat, l'ens considera que aquesta autopista reflecteix les "mancances del sistema de transport català" i que l'increment de turismes i camions l'han portat "al límit de la seva capacitat operativa". Així mateix, la Cambra ha proposat que es tanqui aviat la licitació del nou servei de grues per atendre els vehicles sinistrats a l'AP-7.

 

Segons l'ens presidit per Josep Santacreu, la demanda entre El Papiol i Sant Sadurní d'Anoia ha passat de 77.000 vehicles diaris el 2019 als 107.000 l'any passat, de manera que en només cinc anys s'han afegit al trànsit diari 23.100 vehicles lleugers i uns 7.600 vehicles pesants en aquest tram.

Aquesta situació coincideix, a més, amb l'"oferta limitada" de la xarxa de Rodalies i de transport interurbà de viatgers i de transport de mercaderies; junt amb una manca d'alternativa a l'AP-7. La conseqüència ha sigut, segons la Cambra, increments de trànsit, més congestió i més incidències que "poden trigar hores" a resoldre's i que causen retencions quilomètriques quan cal retirar vehicles pesants accidentats.

 

La conseqüència ha sigut, segons la Cambra, increments de trànsit, més congestió i més incidències que "poden trigar hores" a resoldre's

Per tot plegat, la Cambra exigeix que s'executin les inversions planificades en aquesta via que inclouen, entre d'altres, la construcció d'un tercer i quart carril addicional en trams d'aquesta via i la millora de la seva accessibilitat i enllaços. En aquest sentit, recorda que aquesta via es va dissenyar a la dècada dels 60 sota els criteris d'una autopista de peatge amb trams llargs i sense accessos, que ara compliquen el desviament del trànsit en cas de necessitat.

D'altra banda, la Cambra insta el Servei Català de Trànsit a resoldre la licitació en marxa des del juny per la contractació d'un servei de grua que retiri tots els vehicles accidentats de seguida, inclosos els camions de més de 3,5 tones. A més, la Cambra afirma que les restriccions i limitacions a la circulació dels vehicles pesants a l'AP-7 tenen un impacte directe en l'activitat del transport per carretera.

La Cambra també enumera altres problemes estructurals en aquesta via, com per exemple l'envelliment del parc de camions i la manca de servei d'inspecció d'ITV per a aquests vehicles i de conductors.

Així mateix, crida a repensar l'actual sistema de transport en el seu conjunt i la necessitat d'apostar per la multimodalitat. Per això, exigeix disposar d'una infraestructura "potent" en l'àmbit viari i ferroviari perquè dos es complementin. També denuncia que el corredor mediterrani està "incomplet" i recorda la B-40 com a "peça fonamental" i reclama a les administracions que planifiqui l'execució d'aquesta infraestructura.

En l'àmbit ferroviari, afirma que per augmentar la quota modal fins al 10% el 2030, davant el 4% actual, cal "actuacions ambicioses" dins de l'àmbit de les terminals ferroviàries intermodals i d'increment de capacitat i adaptacions de les línies ferroviàries cap al centre de la península i cap a Europa i que encara "trigaran anys a implementar-se".

Específicament a Rodalies, la Cambra veu de "vital importància" l'execució completa del Pla de Rodalies 2020-2030 i començar a pensar en un nou pla per al 2040 amb l'objectiu d'incrementar la capacitat i la connectivitat del sistema.