• Economia
  • Catalunya necessita 702 integradors més en centres d'alta complexitat

Catalunya necessita 702 integradors més en centres d'alta complexitat

La Fundació Bofill estima que, per al curs 2025-26, hi ha un educador social per cada 4.590 alumnes amb necessitats socioeconòmiques o socioculturals

Diverses noies amb motxilles a la sortida del col·legi Pia Balmes | EP
Diverses noies amb motxilles a la sortida del col·legi Pia Balmes | EP
Redacció VIA Empresa | Europa Press
01 de Desembre de 2025 - 01:30

La Fundació Bofill ha calculat que Catalunya necessitaria sumar 702 integradors socials i 357 educadors socials addicionals en els 329 centres educatius de màxima complexitat i els 401 d'alta complexitat.

 

L'entitat estima que, per al curs 2025-26, hi ha un educador social per cada 4.590 alumnes amb necessitats socioeconòmiques o socioculturals, i un integrador social -amb una titulació diferent, però tasques similars- per cada 1.147 alumnes en aquesta situació, informa la fundació en un comunicat d'aquest dilluns.

Per als 275.400 alumnes amb necessitats socioeconòmiques o socioculturals (2024-25), per a aquest curs i el següent, només hi ha 60 educadors i 240 integradors. Sumar els nous professionals permetria garantir dos educadors per cada centre de màxima complexitat de secundària i dos integradors per als de primària, i un per als d'alta complexitat.

 

Per al curs 2025-26, hi ha un educador social per cada 4.590 alumnes amb necessitats socioeconòmiques o socioculturals

La mesura tindria un cost total de 32 milions d'euros, tenint en compte el programa temporal que finança els 300 professionals actuals.

"Caiguda dràstica de professionals"

La Fundació ha alertat que la desaparició del finançament europeu i del Pla de Millora d'Oportunitats Educatives (PMOE-PROA+) ha comportat "una caiguda dràstica de professionals" -d'uns 415 a 300- quan u de cada tres alumnes té alguna necessitat específica, el 35% de l'alumnat és pobre, la matrícula viva s'ha duplicat en una dècada i l'estrès docent s'ha disparat. Per a la Bofill, aquesta "explosiva" combinació impedeix atendre correctament la creixent diversitat de l'alumnat català i consolidar un sistema inclusiu.

Per a la Bofill, aquesta "explosiva" combinació impedeix atendre correctament la creixent diversitat de l'alumnat català i consolidar un sistema inclusiu

L'entitat ha advertit que el Pla d'acció contra l'abandonament escolar prematur presentat al novembre "no concreta ampliacions d'aquests perfils", tot i recollir que són una mesura recomanada per la Comissió Europea, ni fixa objectius per al personal orientador en els serveis educatius o territorials.

En l'últim Anuari de l'Educació, la Fundació Bofill proposa, a més de la integració de l'atenció social als centres de major complexitat, definir mapes de recursos i personal no docent extern per zona educativa, així com tendir a unificar horaris i condicions laborals de professionals docents i no docents, a regular i a clarificar funcions i responsabilitats en l'atenció socioeducativa de l'alumnat.