Catalunya tanca l’estiu amb rècord de turistes i de despesa però amb una caiguda de les pernoctacions mitjanes, que s’han situat per sota dels 3 dies, segons Pimec Turisme. La despesa per turista ha crescut un 4,9%, el doble que el total de visitants (+2,7%). La inflació i la incertesa geopolítica han influït en el descens de nits per visitant, en un context en el qual “tothom es mira molt més l’economia domèstica abans de sortir”. L’estiu ha estat marcat per episodis com l’eclipsi que han consolidat la bona temporada de territoris com les Terres de l’Ebre i per les temperatures extremes, que han afavorit destins de naturalesa i el turisme rural (+16,2% més de viatgers) i han perjudicat els negocis de restauració a la costa.
El context internacional d’incertesa i d’inflació ha influït en el comportament dels visitants. “La gent s’ho mira i tothom s’ha esperat a l’últim moment, mirant molt més l’economia domèstica abans de sortir”, ha dit Daniel Brasé, vicepresident de Pimec Turisme, en una roda de premsa aquest dimarts.
La caiguda de pernoctacions s’ha notat als punts més visitats com ara Barcelona, passant de les 2,61 nits de l’agost a les 2,49 d’aquest agost i també la Costa Daurada, amb un descens des de les 4,17 nits del 2025 a les 3,90 nits d’aquest any.
Tot i el descens de nits, el president de Pimec Turisme, Carles Rabaneda, ha destacat que en aquest context geopolític dins de l’arc mediterrani Catalunya ha continuat sent una “destinació privilegiada” i una “elecció important”. En aquest sentit, els turistes internacionals han crescut un 3,9% a Catalunya amb 14,32 milions de persones entre gener i agost. Només durant el vuitè mes de l’any van visitar Catalunya 2,89 milions de persones (+2,7%).
Brasé: “La gent s’ho mira i tothom s’ha esperat a l’últim moment, mirant molt més l’economia domèstica abans de sortir”
A més, Rabaneda ha assegurat que s’ha detectat un increment del turisme intern que “no ha fet viatges transoceànics o més llunyans” i s’han quedat a Catalunya o a l’Estat espanyol. Per exemple, el turisme rural ha sigut un dels sectors que més ha crescut, impulsat pels turistes estatals (+24,8%). Aquest tipus d’allotjaments i destinacions més fresques s’han vist beneficiat per l’augment de les temperatures. De la mateixa manera, ha incrementat molt l’interès fer a fer activitats a l’aire lliure, amb 840.000 activitats previstes a Lleida, de les quals el 44,5% eren d’aigua.
El Parc Natural d’Aigües Tortes i el congost de Mont-rebei han estat a màxims i les reserves en activitats d’aigua al Pallars Sobirà han incrementat un 20%. L’ocupació al Pirineu s’ha situat entre un 90-95% durant la primera quinzena d’agost.
A l’altra cara de la moneda hi ha els restauradors de costa, que els ha costat omplir les terrasses en hores de més calor, en l’estiu més càlid mesurat mai a Catalunya. El tiquet mitjà dels restaurants ha anat a la baixa en llocs com Lloret de Mar, on quatre de cada deu locals han detectat menys despesa per client i més de la meitat pitjor rendibilitat. Alhora, a la Costa Brava han registrat menys clients a les hores centrals per la calor. També hi ha hagut factures elèctriques més altes pels canvis i més demanda de cases amb piscina.
Des de Pimec han afirmat que durant aquest estiu s’ha consolidat un “canvi d’hàbits” entre els turistes que “ja no es mou en moments de temperatures extremes” i sí que ho fan a les tardes i al capvespre. “Hem de començar a canviar el paradigma dels horaris sobretot als espais visitables i a les activitats que tenen lloc al territori”, ha dit Brasé.
Tot i incrementar un 5,9% el total de viatgers, els càmpings han notat un descens de les pernoctacions del 2,5% durant el mes d’agost
Tot i incrementar un 5,9% el total de viatgers, els càmpings han notat un descens de les pernoctacions del 2,5% durant el mes d’agost. Els apartaments turístics també han notat de les pernoctacions mitjanes, en aquest cas, de fins al 12,7% en comparació amb l’any passat. Aquests allotjaments han notat la reducció de l’oferta i han rebut un 5,7% menys de turistes, tot i incrementar l’ocupació al 73% a l’agost.
Els representants de Pimec Turisme han demanat més esforços per desestacionalitzar el sector, ja que aquest any el creixement dels visitants durant l’agost s’ha concentrat a Barcelona, amb un 10,1% més visitants, i també a la Costa Daurada (+9,9%).
Les Terres de l’Ebre ha sigut el tercer territori amb un increment més pronunciat (+8,7%) seguint la tendència dels últims anys i aquesta temporada impulsat per l’efecte eclipsi. En aquesta zona, les pernoctacions a l’agost van créixer un 11,1% i l’ocupació de les cases rurals es va situar prop del 80%. De la mateixa manera, el fenomen meteorològic també va beneficiar la plana de Lleida amb establiments plens i el Baix Camp.
Pel que fa als preus, de mitjana s’han pagat 155 euros per una habitació a l’agost, un 6,2% més que l’any passat, amb 173 euros a Barcelona (+4,2%), 163 a la Costa Daurada (+7,1%) i 162 a la Costa Brava (+8,1%). Les destinacions de costa han apujat més preus que a la ciutat. Les Terres de l’Ebre han encapçalat el rànquing amb una variació del preu mitjà per habitació ocupada del 25,2% respecte al juliol de l’any passat, mentre que la Costa Brava ha incrementat els preus un 14,3% i els Pirineus un 8,1%. La despesa total dels turistes internacionals entre juny i agost va ser de 9.765 milions d’euros, un 8,9% més.
Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat