• Economia
  • Christer Windeløv-Lidzélius: “Cal aprendre a ser emprenedor”

Christer Windeløv-Lidzélius: “Cal aprendre a ser emprenedor”

El codirector del Màster en Strategic Design in Complexity de l’escola Elisava defensa l’empatia i l’automotivació per enriquir el disseny transversal

El Màster en Strategic Design in Complexity s'imparteix a Elisava
El Màster en Strategic Design in Complexity s'imparteix a Elisava
Barcelona
25 de Maig de 2023
Act. 25 de Maig de 2023
Contingut de marca

El Màster en Strategic Design in Complexity, impartit per l’escola de disseny Elisava i la danesa Kaospilot, combina l’estratègia, el pensament, la sostenibilitat i les ciències socials aplicades a nous enfocaments en l’àmbit de la innovació empresarial. El director de la Kaospilot i codirector del màster, Christer Windeløv-Lidzélius, reivindica aquesta formació pionera com una eina que possibilita i capacita per resoldre problemes en el sector dels negocis. Més enllà de les idees i aplicacions de caràcter immediat que han regit el món del disseny a les darreres dècades, Windeløv-Lidzélius defensa un nou lideratge, que tingui en compte aspectes més motivacionals per superar els reptes del complex entorn actual.

 

Quines possibilitats ofereix el Màster en Disseny Estratègic que ofereix Elisava amb l'escola danesa Kaos Pilot?

Es tracta d'una oferta única, que es basa en l’expertesa i les experiències de dues institucions ben establertes i reconegudes internacionalment. És una educació única i, al meu entendre, molt rellevant en el món actual.

 

Com es poden aplicar els principis de disseny als àmbits empresarial i social?

El disseny ha impregnat la noció d'estratègia empresarial (i també de política pública) i la pràctica durant els darrers 20 anys, però en realitat, gran part d'això han estat idees i aplicacions limitades, que s'han centrat en solucions ràpides. En realitat, ser un dissenyador no necessàriament requereix complir un objectiu immediat. En vull destacar dues àrees del valor del disseny: la idea d’aprofundir en l’ésser humà i la sensibilitat cap a la comprensió dels seus límits. En aquest escenari, oferim metodologies de recerca, alfabetització de futurs i disseny especulatiu. Totes elles juguen un paper essencial en un nou enfocament del disseny.

"El màster és un programa que equipa amb una caixa d'eines i una mentalitat contemporània per preparar el nostre proper viatge"

Quines oportunitats professionals o laborals permet el màster?

N’hi ha molts. Es pot iniciar una aventura empresarial, unir-se al creixent camp dels dissenyadors estratègics en diferents agències, assumir un paper més directiu, treballar amb experiència i disseny de serveis, així com apostar pel disseny cívic i innovació social. En molts aspectes, el Màster en Strategic Design in Complexity és un programa que equipa amb una caixa d'eines i una mentalitat contemporànies per preparar el nostre proper viatge.

Què pot aportar el disseny transversal en un entorn volàtil, incert, complex i ambigu (VUCA) com l'actual?

El disseny transversal es pot considerar com una disciplina basada en les experiències prèvies, que pot comportar alguns reptes, però també oportunitats vinculades a la recollida de dades i la investigació, que genera un repertori de recursos més amplis.  Quan considerem un món VUCA, on hi ha moltes incerteses i canvis, ens pot ajudar a provar i investigar i, de fet, influir sobre el sistema en qüestió. Per això, cal conrear l’empatia. 

Quins casos pràctics d'emprenedoria es mostraran durant la formació?

El programa introduirà moltes eines i metodologies que es poden utilitzar en la recerca d'una carrera emprenedora. Potser més que res, la idea de creació de valor, la comprensió dels problemes i la mentalitat innovadora són les característiques clau dins del domini de l'emprenedoria.

"La idea de creació de valor, la comprensió dels problemes i la mentalitat innovadora són les característiques clau de l'emprenedoria"

Què suposa la gestió de KaosPilot, l'escola que dirigeix, per fomentar el lideratge i l'emprenedoria que comporta el màster?

Creiem molt en fomentar un lideratge i una emprenedoria arrelats en la idea d’obtenir una capacitació. Al programa, fomentem un alt grau d'aprenentatge, on les persones aprenen el que se'ls ofereix i treballen amb ell per adaptar-se a la mateixa trajectòria. A més, es potencia  l'automotivació en el sentit que s'espera que els participants estiguin altament motivats i siguin capaços de trobar la seva pròpia inspiració per desenvolupar estratègies per superar els reptes (naturalment amb el suport dels responsables del programa i els seus companys). Es tracta d’una educació basada en equips, on els estudiants es donen suport per ajudar-se mútuament. De fet,  funcionen com a professors i ‘coachings’. És un programa, on el lideratge i l’emprenedoria no només s’aprenen, sinó que es practiquen. Cal aprendre a ser emprenedor.

Podria aprofundir en el model d'aprenentatge 4E (experimentació, exploració, emprenedoria i experiència) i en el model de finançament de l'escola KaosPilot?

Kaospilot es finança a través de tres fonts: Estat, pagaments d'estudiants i programes executius i consultoria. La plataforma pedagògica posa l'accent tant en les nostres idees sobre com aprenem millor i la forma d'estar aprenent per generar líders, emprenedors i idees de valor per a la societat, els socis i per a un mateix. L'experimentació és important, ja que parlem de temes nous, però per provar-la i detectar i entendre els resultats per trobar solucions millors. La part vivencial es refereix a la idea d’aprendre fent, ser part d'alguna cosa, tenir una sensació corporal d'alguna cosa, és molt impactant, en lloc de només llegir-ne. L'exploració consisteix a obrir nous camins i anar més enllà, anar més enllà dels nostres límits i fronteres normals. Té un punt creatiu a través de convertir coneixements, idees i invents en valor.