
Els cineclubs catalans van aplegar prop de 150.000 espectadors el 2024, el màxim històric fins ara, segons dades d'un estudi de la Federació Catalana de Cineclubs publicat aquest dimarts. Els assistents a les més de 2.000 sessions programades representen un 13,6% més que l'any anterior, i gairebé el doble que el 2018.
El 2024 va tancar amb 148.667 espectadors als cineclubs catalans. Les xifres formen part de l’Estudi del Cineclubisme, que aquest any recull les respostes de 41 cineclubs d’entre la seixantena de federats. Se superen així les dades de qualsevol altre any des de l'inici de la sèrie, el 2011. Amb tot, el nombre de sessions organitzades va caure lleugerament respecte al 2023 (-4,6%) i es van situar en 2.155, la segona dada més alta.
La mitjana de públic per sessió se situa en 69 espectadors i supera així les xifres de 2023, amb 58, i el rècord de 2011, de 67 espectadors. La xifra contrasta amb la mitjana de les sales de cinema comercials, que el va situar-se en unes 24 persones per sessió, segons l'entitat que aglutina els cineclubs d'arreu del país.
Un 26% de sessions en català
El 2024, gairebé un 17% de totes les pel·lícules programades van ser produccions catalanes —el 2023, ho van ser el 7% de les projeccions dels cinemes comercials catalans—. A més, un 26% de tota la programació de cineclubs va ser en llengua catalana, versió original, subtitulada o doblada. En tots dos casos, les xifres són xifres iguals o superiors a les de 2023. La federació que aplega una seixantena de cineclubs explica que algun dels seus membres han alertat de "la impossibilitat, en molts casos, de programar cinema en català per la falta de còpies de molts films" en català.
D'altra banda, els cineclubs catalans van programar el 2024 la majoria dels films, un 67% del total, en el seu idioma original —amb subtítols o sense si es tracta de films en català o castellà—. La xifra més que duplica el 30% aproximat de les sessions en versió original a les sales comercials de Catalunya.